וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המדינה לא תנהל את המו"מ על הגז הטבעי

אבי בר-אלי

27.3.2008 / 9:42

ראש הממשלה, אהוד אולמרט, החליט שלשום כי את המשא ומתן המסחרי מול BG ינהלו מעתה חברת החשמל וצרכנים פרטיים

נמשך הזיגזג בהתנהלות המדינה מול ספקית הגז בריטיש גז (BG). ראש הממשלה, אהוד אולמרט, החליט שלשום כי את המשא ומתן המסחרי מול BG ינהלו מעתה חברת החשמל וצרכנים פרטיים פוטנציאליים, ולא המדינה - כך נודע ל-TheMarker. בכך למעשה נסוגה המדינה מהצעתה לספק רשת ביטחון עסקית מלאה ל-BG. עד כה המדיניות היתה שהמדינה מנהלת את המשא ומתן בעבור כלל המשק; הממשלה אף החלה בהליכי חקיקה כדי לאפשר את התערבותה זו. בדיון שהתקיים בלשכת ראש הממשלה, בהשתתפות בכירים ממשרדי האוצר והתשתיות, הוחלט כי הממשלה תהיה אחראית לסגירת "המטרייה" המדינית הדרושה לקיום ההסכם, אך לא תתערב בהליכים העסקיים.

כבר לפני כשמונה שנים ניהלו יזמים פרטיים מגעים לרכישת גז טבעי ישירות מ-BG, שאף התמודדה במכרז הרכש של חברת החשמל. המגעים עם BG הופסקו ב-2005, וחודשו לפני שנה וחצי, כשישראל החלה במגעים עם BG לרכישת גז טבעי משדה Gaza Marine מול חופי עזה. הפעם, המדינה ניהלה את המשא ומתן ומתווה העסקה כלל רכישה של המאגר בפטור ממכרז על ידי המדינה ושיווק הגז בישראל.

עם התקדמות ההליכים עתרה קבוצת ים תטיס המתחרה לבג"ץ בבקשה למנוע את ההתקשרות בין הצדדים, בטענה שזו תהווה פגיעה בעקרונות התחרות החופשית ותרתיע השקעות פרטיות בחיפושי גז, מחשש לקיום מונופול ממשלתי בשוק. בג"ץ דחה את העתירה, אך חייב את המדינה בשינוי חוק משק הגז הטבעי, ואישר למעשה למדינה להתערב במשק הגז.

בממשלה כבר החלו בקידום הליך תיקון החוק, אך אז הודיעה BG כי החליטה לעזוב את ישראל ולהפסיק את המשא ומתן לאור מחלוקות בנוגע למחיר העסק. משרד התשתיות הוביל את המשא ומתן בניסיון להחזיר את BG לשולחן הדיונים, אך המגעים לא הניבו עד כה תוצאות.

בדיון שלשום בלשכת רה"מ הוחלט כי משרדי הממשלה ירכזו את הטיפול במו"מ מישור המדיני בלבד, ואילו במישור העסקי תהיה התקשרות ישירה בין הספק לצרכנים הפוטנציאליים, כשחברת החשמל משמשת "לקוח עוגן". מקור במשק האנרגיה אמר אתמול: "המדינה הוכיחה כי אינה מסוגלת לנהל מו"מ עסקי מול חברה פרטית, ולכן מוטב להניח למגזר העסקי לעשות זאת".

ממשרד התשתיות נמסר: "כמו בעבר, כך גם בעתיד, משרד התשתיות הלאומיות ימלא אחר הנחיות ראש הממשלה אחת לאחת". ממשרד האוצר נמסר: "המודל שעליו סוכם משרת את המטרות העיקריות של משק החשמל - גיוון מקורות האנרגיה תוך הפחתת העלויות למשק בסביבת שוק תחרותית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully