וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עלייתו ונפילתו של מנכ"ל בר סטרנס לשעבר -ג'ימי קיין

נמרוד הלפרן

28.3.2008 / 10:00

אלוף הברידג' העולמי וזאב בודד - הזניק את הבנק במשך 15 השנים שבהן הוביל אותו, אך הפסיד את מרבית הונו כשהבנק התמוטט בעודו מכריז על קלפי יהלום ולב

בזמן שקיין הכריז על קלפי יהלום ולב ניהל מנכ"ל בר סטרנס, אלן שוורץ, סדרה של שיחות ועידה בהולות בוול סטריט בניסיון נואש למנוע את קריסת בנק ההשקעות הוותיק.



כעבור יומיים, עם פרסום ההודעה על מכירת החירום של הבנק לג'יי.פי מורגן, גילו 14 אלף עובדי בר סטרנס ואלפי גימלאים שהפסידו כמעט את כל כספם. העובדים מחזיקים בכשליש מהמניות, אשר שוויין נחתך מ-7 מיליארד דולר לפני שנה לפחות מ-90 מיליון - כפי שמשקף המחיר הראשוני של עסקת המכירה (2 דולר למניה). גם אחרי שמחיר ההצעה עלה ל-10 דולר למניה, עדיין מדובר בהפסד גדול בעבור בעלי המניות, שכל מניה שלהם היתה שווה רק לפני כמה שבועות 80 דולר.



העובדה כי קיין שיחק ברידג' בעת הקריסה הכעיסה רבים. גם בשנה שעברה הוא ספג ביקורת על הזמן שהקדיש לברידג' וגולף בזמן שההפסדים התרחבו. בינואר הוא נאלץ לפרוש מתפקיד המנכ"ל, לאחר שנרשם לבנק הפסד רבעוני של 854 מיליון דולר.



קיין נולד ב-1934 בניו יורק, למשפחה מהמעמד הבינוני. אביו היה עורך דין לפטנטים. הוא החל את דרכו המקצועית כאיש מכירות של מכונות צילום, ומשם התקדם למכירת גרוטאות ברזל. השלב הבא היה שיווק אג"ח מוניציפליות. משחק הברידג' היה, למעשה, כרטיס הכניסה שלו לנתיב המהיר להצלחה: שותפו למשחק, אלן גרינברג, גייס אותו ב-1969 לתפקיד ברוקר מניות בבר סטרנס.




ב-1985 מונה קיין לנשיא החברה, ב-1993 נהפך למנכ"ל וב-2001 קיבל גם את תואר היו"ר. בתחילת העשור, עם נפילת השווקים, היה בר סטרנס מהבנקים המצליחים יותר בוול סטריט, בשל התמקדותו באג"ח שזכו לשוק פורה ביותר. המניה של בר סטרנס זינקה תחת הנהגתו של קיין ממחיר של 16 דולר ב-1993 ל-172 דולר ב-2007.



למרות זאת, אחד מדברי הביקורת הבולטים נגד קיין ובר סטרנס היה שהבנק החמיץ הזדמנויות טובות לגידול באמצעות מיזוגים ורכישות, בגלל נטייתו של קיין לקבל החלטות על דעת עצמו ולא לשתף פעולה עם אחרים.



כמה הפסיד קיין?



קריסת בר סטרנס הסבה הפסדים גם לקיין, בעל המניות השני בגודלו בבנק, ששוויו לפני שנה היה כמיליארד דולר. עסקת מכירת הבנק משקפת למניותיו שווי של כ-13 מיליון דולר בלבד - פחות ממחצית מהסכום שהוציא באחרונה על רכישת שתי דירות יוקרה במלון פלאזה בניו יורק. עם זאת, אין סיבה לדאוג לקיין, אשר השתכר בתפקידו כמנכ"ל הבנק 40 מיליון דולר ב-2006 לבדה, לא כולל מענקי מניות. למעשה, די היה בתשלומי הדיווידנד השנתיים שקיבל על מניותיו בבנק כדי לממן את רכישת הדירות.



צחוק הגורל הוא שהנשיא לשעבר של בר סטרנס, וורן ספקטור - שאותו האשים קיין באחריות להתמוטטות שתי קרנות גידור של בר סטרנס בשנה שעברה, שבישרה על תחילת המפולת בשוק האג"ח מגובות משכנתאות - דווקא הצליח לצאת מקריסת הבנק כמעט ללא פגע. היה זה בזכות מקיין.



ספקטור, אשר נחשב על-ידי רבים יורשו העתידי של קיין בתפקיד המנכ"ל, אולץ להתפטר מתפקידו כנשיא באוגוסט האחרון. הפרשה החלה לאחר שמחלוקת בינו לבין קיין גרמה לקיין להכניס שינויים במבנה חבילות השכר לבכירי הבנק. עקב המהלך מכר ספקטור כמעט את כל מניות בר סטרנס שהיו בידיו, בשווי 382 מיליון דולר.



ספקטור, הידוע אף הוא כחובב ברידג', שב ופגש את קיין בתחרות הברידג' שנערכה בסוף השבוע שעבר, בזמן קריסת בר סטרנס. בסוף התחרות דורג קיין במקום ה-65 מתוך כ-3,500 מתמודדים, בעוד שספקטור הסתפק במקום ה-146. בתחום הפיננסי היו לספקטור כל הסיבות להרגיש מנצח. קריסת בר סטרנס הסבה לו הפסד המוערך ב-23 מיליון דולר בגין אופציות למניות הבנק שהיו בידיו, לפי מסמכים שהגיש לרשות ניירות ערך בארה"ב, בעוד שקיין הפסיד באותו סוף שבוע כ-380 מיליון דולר.



מצ'ואיזם עם סיגר



בין חמשת בנקי ההשקעות הגדולים בוול סטריט, בר סטרנס נחשב הבנק שנוטל את הסיכונים הגדולים ביותר - הבנק המצ'ואיסטי ביותר, שראשיו נוהגים לעשן סיגרים ולראות לנגד עיניהם רק את עצמם. ואין כמו סיפור קריסת קרן הגידור LTCM כדי להמחיש זאת.



קריסת LTCM ב-1998, אשר איימה לגרור עמה את מגזר הפיננסים כולו, הביאה את נשיא הבנק הפדרלי של ניו יורק לכנס את ראשי הבנקים הגדולים, ולתבוע חבילת הצלה.



הבנקאי הראשון שהחליט לדבר היה קיין, ותשובתו היתה פשוטה: "לא". ראשי הבנקים האחרים זעמו, ואולם קיין לא שינה את עמדתו, ובזמן הוויכוח אף אמר את המשפט הבלתי נשכח: "אם אתם רוצים שזה יצליח, אל תקבעו את סדר הדוברים לפי סדר האלף-בית" (בר סטרנס היה הראשון - נ"ה). לבסוף, גיבשו הבנקים חבילת הצלה ללא בר סטרנס, וחלקם אף הבטיח לנקום ביום מהימים. היום הזה הגיע כאשר ג'יי.פי מורגן רכש את בר סטרנס.



המשקיעים מפסידים, הבכירים מתוגמלים



בעשור החולף עקב העולם בהשתאות אחר הזינוק המטאורי בחבילות השכר של בכירי וול סטריט. המנכ"ל המפוטר של מריל לינץ', סטנלי אוניל, קיבל חבילת פרישה בסך 161 מיליון דולר, אף שהבנק רשם מחיקות בהיקף 14.1 מיליארד דולר בגין הפסדים בשוק הסאבפריים. המנכ"ל הטרי של סיטי (לשעבר סיטיגרופ), ויקראם פנדיט, קיבל בונוס שכר והצטרפות בסך 200 מיליון דולר. פנדיט החליף בתפקיד את צ'ארלס פרינס, שחבילת הפרישה שלו הסתכמה ב-68 מיליון דולר.



עם זאת, ההשתאות מחבילות השכר של בכירי וול סטריט התחלפה לאחרונה בזעם, לאחר שהימורים והשקעות כושלות של בנקים ומוסדות פיננסיים גרמו לנפילה חדה ברווחי הבנקים ובמחירי מניותיהם.



המשקיעים, אשר הפסידו מאות מיליארדי דולרים לאחר שמחירי המניות נחתכו בחדות, זועמים בעיקר על השכר השערורייתי של מנהלי הבנקים בשעה שנטלו סיכונים עסקיים מופרזים. לדבריהם, חבילות שכר המבוססות על מענקים הצמודים למחירי המניות תיגמלו את המנהלים בעבור תוצאות קצרות טווח. ואולם בה בעת, הן עודדו אותם לנהל מדיניות עסקית עתירת סיכונים אשר הובילה בסופו של דבר למשבר הנוכחי.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully