וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זונחים את הדוקטרינה של גרינספאן? הבנק הפדרלי עשוי לשקול התערבות בשווקים בכדי למנוע בועות מחירים

נמרוד הלפרן

28.3.2008 / 21:08

בכיר בפד: "הנזק של פקיעת בועה אינו נופל מנזקי צעדים למניעתה"

ייתכן כי יש מקום לחזק את התמיכה בהתנהלות שתכליתה תהיה למנוע היווצרותן של בועות מחירים, אמר סטרן בנאום שנשא אתמול בלונדון. "למרות שלא שיניתי את דעתי כי קביעת רמת מחירי נכסים אינה צריכה להיות אחד מהיעדים של מדיניות מוניטרית, אני בוחן מחדש מסקנה זו לנוכח הנזקים שגורמת הנפילה במחירי הבתים כעת וקריסת מחירי מניות הטכנולוגיה לפניה", אמר סטרן, המשמש כנשיא הבנק הפדרלי של מיניאפוליס מאז שנת 1985.



"בהחלט אפשרי שקובעי מדיניות יגדילו את התמיכה, או לפחות יסכימו לנהוג בסובלנות כלפי מדיניות שנועדה לתת מענה להפרזות בשוק", הוסיף סטרן בן ה-63. לדבריו, פקיעת בועת הדיור ובועת הדוט.קום הוכיחה כי "לא קל ולא זול להתמודד עם התוצאות של פקיעת בועות של מחירי נכסים".



סטרן הודה כי צעדים למניעת או הגבלת עליית מחירי נכסים "יהיו בעלי השלכות על הצמיחה ועל התעסוקה לכל רוחב הכלכלה", אולם הוסיף כי "גם התמוטטויות של מחירי נכסים הן בעלות השלכות כאלה".



דבריו של סטרן מהווים קריאת תיגר על אחת הדוקטרינות המרכזיות של הבנק הפדרלי במהלך 18 השנים בהן שימש גרינספאן כיו"ר הפד. גרינספאן, אשר פרש מראשות הבנק הפדרלי בשנת 2006, גרס כי קשה מאוד לקבוע האם עליות של מחירי נכסים מבוססות על נתוני יסוד כלכליים או שמא הן תוצאה של פעילות ספקולטיווית.



לדבריו, גם לו היתה אפשרות לזהות בוודאות כי מדובר בבועת מחירים, יהיה קשה ביותר להוציא ממנה את האוויר מבלי לנקוט בצעדים חריפים אשר יגרמו נזק כבד לכלכלה כולה. יתר על כן, גרינספאן התנגד גם לצעדים קלים יותר להאטת עליות מחירים - כמו הורדת ריבית מתונה, למשל - בטענה כי גם צעדים אלו נכשלו בדרך כלל, שכן הם לא הצליחו לבלום את עליות המחירים, ופשוט שיכנעו יותר משקיעים כי יש בסיס לעליות המחירים.



מסקנתו של גרינספאן - אשר אומצה כמדיניותו הרשמית של הפד - היתה כי ניסיונות של בנקים מרכזיים לפוצץ בועות מחירים גורמים יותר נזק מאשר תועלת, ועל כן עדיף שיתמקדו במזעור נזקים לאחר פקיעת הבועות.



מאז התפוצצות הבועה בשוק הדיור האמריקאי טוענים כלכלנים ואנליסטים רבים כי גרינספאן נושא באחריות ליצירת התנאים שהובילו למשבר הנוכחי בשוקי האשראי העולמיים. לטענתם, הורדת הריבית בארה"ב לאחר פקיעת בועת הטכנולוגיה, לרמה של 1%, הולידה את העלייה החדה במחירי הבתים בארה"ב.



"תמיד טענתי כי אם אפשר היה לעצור בועה בתחילת דרכה, הייתי תומך בכך", אמר אתמול גרינספאן בתגובה, לסוכנות הידיעות בלומברג. "הסיבה שאני מתנגד לכך נעוצה בניסיוני לפיו הדבר לא ניתן לביצוע. אינני מכיר ולו מקרה אחד בו צעדים מסוג זה זכו להצלחה", הוסיף.



עמדת מחליפו של גרינספאן בתפקיד יו"ר הפד, בן ברננקי, אינה שונה. בעבר אמר ברננקי כי הוא מתנגד לשימוש במדיניות הריבית ככלי לשליטה במחירי נכסים, וכי רמות הצמיחה והאינפלציה צריכות להמשיך לעמוד במוקד שיקולי מדיניות הריבית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully