וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד רה"מ פותח חזית מול משרד האוצר

מוטי בסוק

30.3.2008 / 8:56

מנכ"ל המשרד, רענן דינור, מכין תכנית תקציב ל-2009 תוך שימת דגש על השקעה בביטחון ובחינוך. במשרד האוצר זועמים על התקדים

רענן דינור, מנכ"ל משרד ראש הממשלה, פותח חזית מול האוצר: המשרד שבראשותו מגלה לראשונה מעורבות פעילה בהכנת תקציב המדינה לשנה הבאה ומכין תוכנית מפורטת לקביעתו. דינור רמז על דמותו של התקציב שהוא מכין כשאמר שתבוטא בו השקעה גדולה בביטחון ובחינוך, ולפיכך לא ייוותר כסף להגדלת תקציבים במשרדי הממשלה האחרים, והם ייאלצו להסתפק בשינויים כספיים פנים-משרדיים.

המעורבות של משרד ראש הממשלה בהכנת התקציב מעוררת זעם במשרד האוצר בכלל ובאגף התקציבים בפרט. עד כה היה האוצר, באמצעות אגף התקציבים, האחראי היחיד לגיבוש התקציב. למרות מאמציו של משרד ראש הממשלה לא להתעמת עם האוצר, העימות כנראה בלתי נמנע. "יריות" ראשונות נשמעו בשבועות האחרונים, כשהאוצר הודיע כי לא ישתף פעולה עם המהלך.

"יש לומר בצורה ברורה: תקציב 2009 לא יהיה תקציב קל", הצהיר דינור. "הוא ישקף התחיבויות רב-שנתיות למערכת הביטחון ולמערכת החינוך. לקחנו את ההתחייבויות האלה בידיעה שישפיעו על סדר העדיפויות בתקציב. התהליך שאנו מקדמים לא נועד לגייס תוספת כסף למשרדים, אלא לחשוב מה עושים בכסף הקיים". דינור והאגף לתכנון מדיניות במשרד ראש הממשלה מכנים את מעורבותם בתקציב 2009 "גיבוש הערכת המצב השנתית". המהלך תואם את מדיניות משרד ראש הממשלה לחזק את סמכויותיהם של משרדי הממשלה, בעיקר של דרג המנכ"לים והסמנכ"לים, בביצוע תקציב המשרדים, על חשבון סמכויות שיילקחו מהאוצר. המהלך אמור גם לחזק את תהליכי הבקרה בממשלה תוך העברת הדגש מתשומות לתפוקות.

"אנו רואים בזה תהליך שמחזק קודם כל את המשרדים", אמר דינור. "זו תכלית חשובה, מאחר שללא מקצועיות בעבודת המשרד הממשלתי כל שינוי מהותי בעבודת הממשלה, ובכלל זה בסמכויות שבידי המשרדים, לא יוכל להתקיים לאורך זמן".

הערכת מצב עדכנית

דינור ערך ביום רביעי בקיבוץ רמת רחל שליד ירושלים כנס הדרכה מרכזי לכל משרדי הממשלה, כהכנה לקראת הנחת תקציב המדינה ל-2009 על שולחן הממשלה בעוד כשלושה חודשים. בכנס השתתפו כ-40 סמנכ"לים ובכירים אחרים מכל המשרדים.

משרד ראש הממשלה ביקש מכל משרדי הממשלה לגבש מסמך של 10-15 עמודים שיעריך את מצבם ב-2008 וידווח על דרישותיהם התקציביות ל-2009. המסמכים אמורים להגיע למשרד ראש הממשלה עד אמצע אפריל. המשרדים נדרשים לקבוע את סדרי העדיפויות שלהם ואת הדרך למימושם בטווח הקצר והארוך, לקבוע כיווני שינוי ל-2009 על רקע לקחי 2008 ולאתר מקורות פנימיים בתקציב המשרד למימון תוכניות חדשות.בכנס ברמת רחל הציע דינור דוגמאות להמלצות אפשריות, כמו הסטת ההשקעה של משרד הרווחה מטיפול חוץ-ביתי בילדים ונוער בסיכון לטיפול בתוך הקהילה.

לאחר שכל משרדי הממשלה יעבירו את מסמכי הערכת המצב הפנימיים שלהם למשרד ראש הממשלה, יוזמנו חלק מהמשרדים - בעיקר אלה המרכזים את הטיפול בפריפריה החברתית והגיאוגרפית - להציג את המסמכים לדינור. בשלב הבא יציג דינור בפני ראש הממשלה מסמך המסכם את הערכות המצב של כל המשרדים. בהתאם להנחיית ראש הממשלה יקדם משרדו כמה הצעות ותחומים ברמה הלאומית.

לאתגר את הנחות היסוד

דינור פרש בפני המשתתפים בכנס את לוחות הזמנים של תקציב 2008 מבחינת משרדו. משרדי הממשלה אמורים למנות צוותים פנימיים לגיבוש מסמכי הערכת המצב שלהם. עד אמצע אפריל יתקיימו מפגשי הדרכה של משרד ראש הממשלה למשרדי הממשלה. המפגש ברמת רחל היה אחד מהם.

ב-13-17 באפריל יגישו משרדי הממשלה את מסמכי הערכות המצב שלהם לדינור. באפריל ובמאי יוצגו עיקרי הערכות המצב של המשרדים בפני ראש הממשלה, תוך התמקדות ביעדים ובשינויים שמומלץ לקדם. במאי ויוני יתקיים דיון אצל ראש הממשלה בשינויים המבניים שהציעו המשרדים. באוגוסט יאושר תקציב המדינה ל-2009 בממשלה.

בנובמבר ובדצמבר יכינו המשרדים את תוכנית העבודה לשנה הבאה. בפברואר 2009 ייערך בכל משרד ממשלתי דיון יסודי בביצוע תקציב 2008 לעומת התכנון. דינור הדגיש כי הערכת המצב של כל משרד תוכן על ידי צוות בראשות בכיר שימונה על ידי מנכ"ל המשרד. בצוות יהיו נציגים מכמה תחומים, והוא יצטרך לאתגר חלק מהנחות היסוד של המשרד.

לדעת האגף לתכנון מדיניות במשרד ראש הממשלה, "הערכת מצב היא תהליך שנכון לקיים בכל משרדי הממשלה. יש חשיבות לבחינת המצב הקיים, איתור חולשות ונקודות חוזק, הגדרת דילמות מרכזיות וגיבוש תובנות באשר לכיווני השינוי הנדרשים בתוך המשרד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully