וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכירים באוצר: יוזמת דינור - בניגוד לחוק

מוטי בסוק

31.3.2008 / 10:24

בהתייחסות ליוזמת התקציב האלטרנטיבי אמר רוני בר-און: "אני מציע לדינור להישאר בתחומי אחריותו. שמעתי שהצטברה לו שם לא מעט עבודה"

"מנכ"ל משרד ראש הממשלה, רענן דינור, מנסה לגבש תקציב מדינה אלטרנטיבי ושורה של שינויים מבניים, במקביל למשרד האוצר ובניגוד לחוק" - כך אמרו אתמול בכירים באוצר. לדבריהם, "דינור משבש את עבודת המטה של הממשלה, והאוצר הוא היחיד המוסמך לפי חוק להגיש לממשלה הצעת תקציב".

בתגובה לדבריו של דינור כי התוספות היחידות בתקציב 2009 יופנו למשרדי הביטחון והחינוך, אמר שר האוצר רוני בר-און כי "אני מציע לדינור להישאר בתחומי אחריותו. שמעתי שהצטברה לו שם לא מעט עבודה".

דבריו של דינור עוררו זעם רב בכל אגפי משרד האוצר. בכירים באוצר טענו כי "מנכ"ל משרד ראש הממשלה חותר זה תקופה ארוכה לגבש תקציב מדינה מקביל במשרדו, תחת כותרות שונות ומשונות. זה התחיל לפני כשנה בניסיון לרכז תוכניות עבודה של כל משרדי הממשלה, כדי להראות שמישהו מעליהם ומישהו מבקר אותם, על אף שזה לא תפקידו של מנכ"ל משרד ראש הממשלה, ונמשך כעת בניסיון לקבוע תקציב מדינה חלופי".

הבכירים באוצר הוסיפו כי "הממונה על התקציבים רמי בלינקוב ניתק לחלוטין את כל יחסי העבודה שלו ושל האגף עם דינור". לדבריהם, "למשרד ראש הממשלה אין את הידע לקבוע תקציב, והוא גם לחיץ ציבורית בניגוד לאגף התקציבים באוצר. האוצר אמון על ראיית כל האינטרסים המערכתיים, לרבות היבטים מקרו-כלכליים, ולאיזונם מול הצרכים החברתיים והביטחוניים".

לטענת הבכירים באוצר, "שיטת הממשל בישראל בנויה על חלוקת אחריות בתחומים מקצועיים. מי שלא משכיל להבין זאת גורם לנזקים. דינור יוצר אחיזת עינים כשהוא מדבר על תקציבי הביטחון והחינוך, שכן כל ההחלטות ביחס למשרדים אלו כבר התקבלו, ועל ידי אחרים".

בתגובה אמר דינור כי "משרד ראש הממשלה מעולם לא הודיע בפורום כלשהו כי בכוונתו לגבש תקציב חלופי, ועל כן אין ביכולתו להגיב לדברים. לא ברור לנו כיצד תהליך לגיבוש הערכות מצב, הקיים במערכת הצבאית ובמערכות אחרות המקיימות תכנון אסטרטגי וחשיבה ארוכת טווח, נהפך לתהליך לגיבוש תקציב חלופי על ידי משרד ראש הממשלה".

חוסר של 5 מיליארד שקל בתקציב 2008

על רקע המתיחות הגדולה בין מנכ"ל משרד ראש הממשלה לאוצר, מכנס היום ראש הממשלה אהוד אולמרט בלשכתו פגישה מכרעת של בכירים במשרדי ראש הממשלה והאוצר לדיון בחוסרים הגדולים בתקציב המדינה ל-2008. היקף החוסרים הוא 5-6 מיליארד שקל.

פגישה קודמת בין נציגי שני המשרדים באותו עניין התקיימה באמצע פברואר, בלי גיבוש של החלטות. היקף החוסרים הגבוה, כשרק שלושה חודשים חלפו בתוך 2008, גורם ללחצים באוצר. הסיבות העיקריות לחוסרים הן החלטות בעלות משמעות כלכלית שקיבלו הממשלה והכנסת מתחילת השנה, מבלי שיהיה להן כיסוי בתקציב. מדובר בתוספת תקציבים שניתנו בין השאר לביטחון, לחינוך, לניצולי שואה ולמגזר ערבי.

באוצר סבורים כי יצירת התחייבויות גדולות שכאלה בתקופה כה קצרה ובשנה כלכלית קשה גובלת בשערורייה. בכיר באוצר אמר אתמול כי באוגוסט 2007 סוכם עם המשרד לביטחון פנים בלחיצת יד על תוספת תקציבית נאה למשרד. ואולם לאחר הסיכום, פעלו ראש הממשלה ומנכ"ל משרדו - מאחורי גבו של האוצר - והבטיחו למשרד לביטחון פנים, בלי כיסוי תקציבי, תקנים לעוד כ-1,000 שוטרים.

ראשי האוצר ידרשו היום מראש הממשלה לפעול לביטול החלטות בעלות משמעות כלכלית שקיבלו הממשלה והכנסת לאחרונה, או למצוא להן כיסוי כספי בתקציב המדינה ל-2008. באוצר יטענו כי לאחר רבעון אחד לא נותר ברזרווה לתקציב שקל אחד, ובתקציב אין כל מקורות כספיים לכיסוי 5-6 המיליארדים החסרים.

באוצר יטענו בפני אולמרט כי תקציבי המדינה ל-2006 ול-2007 בוצעו ב-100%, ולפיכך לא נותרו בהם כל עודפים. באוצר טוענים עוד כי לא ניתן עוד להשתמש במהלך של קיצוץ בשיעור שווה בתקציבי כל המשרדים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully