וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קח סיכון! עם קובי אלכסנדר

הילה רז

31.3.2008 / 12:41

אנשי עסקים רבים הגיעו לחגיגת בר המצווה של בנו של איש העסקים הנמלט, קובי אלכסנדר, בנימיביה. מי בחר להתעסק עם ה-FBI?

בסוף השבוע שעבר חגג הנמלט קובי אלכסנדר את בר המצווה של בנו בנמיביה. לפי פרסומים, על המטוס הפרטי ששכר אלכסנדר היו אמורים לעלות כ-100 מוזמנים מישראל, בהם אנשי עסקים רבים. אורחים אחרים, כך פורסם, הגיעו בטיסות מיוחדות. עם זאת, רבים מהמוזמנים מצמרת המגזר העסקי בחרו שלא להגיע.

בין הנוכחים שבכל זאת הגיעו ניתן היה לראות את מנכ"ל טאואר לשעבר ואיש תעשיית ההון סיכון בהווה כרמל ורניה, איש העסקים ומבעלי חברת התוכנה הישראלית אטיוניטי רון צוקרמן, יורם באומן מבעלי משרד הפרסום באומן-בר-ריבנאי, איש העסקים רוני שטן וכן את איש יחסי הציבור רני רהב ואשתו. אנשי עסקים בכירים רבים שהוזמנו העדיפו, לאחר התייעצות עם עורכי דינם, שלא להגיע לאירוע של אלכסנדר המבוקש על ידי ה-FBI, וזאת כדי שלא להיקלע לתסבוכות מיותרות עם הרשויות האמריקאיות.

עו"ד פרופ' קנת מן, אמריקאי במוצאו, מזהיר מפני סכנות הצפויות לאנשי עסקים שביקרו את אלכסנדר בנמיביה. "האמריקאים מקמצים באשרות כניסה. הם מביאים בחשבון נתונים שקשה לדעת אותם מראש. אנשים שנכנסו בעבר ללא בעיה נתקלים כיום בסירובים לקבל אשרת כניסה כתיירים או כאנשי עסקים. אני לא יכול לאשר שביקור בנמיביה יהיה מכשול, אך אי אפשר לדעת מהם הנימוקים או הגורמים שהביאו לסירוב, מכיוון שאין תשובות מפורטות" אמר מן.

לדבריו, איש עסקים ישראלי הפעיל בארה"ב, בייחוד בעסקות המערבות משרדים ממשלתיים וגורמים רשמיים, עלול אף הוא להינזק. "אדם שמקיים קשרים עסקיים עם אדם אחר המבוקש על ידי שלטונות ארה"ב ונמצא מחוץ לארה"ב - עלול להיפגע מזה". לטענת מן, הליכי מכירת סחורות למשרדי ממשלה אמריקאיים שקופים יותר, יחסית להליך הנפקת אשרות כניסה. ואולם לדבריו "לא ניתן לדעת איך גורמים לא רשמיים משפיעים על שיקול הדעת, ולא ניתן לגלות את ההשפעות גם בהליכי מכרז של משרד ממשלתי אמריקאי".

עורך דין בכיר, שעבד כמה שנים בארה"ב, אמר שלא היה ממליץ ללקוחו, מבחינה עסקית, לטוס למסיבה של אלכסנדר. "עם האמריקאים הכל יכול להיות. הם מאוד קפדנים בתפישות עולמם. מבחינת ה-FBI, מדובר בפושע נמלט ואני מניח שיש אנשים שיחששו. אני בטוח שמי שעושה עסקים עם ארה"ב לא ירצה להתרועע עם אדם שהוא עבריין נמלט".

עורך דין אחר שטס לארה"ב כמה פעמים בשנה ציין כי "האמריקאים ידועים כנקמנים, הן כלפי טרוריסטים והן כלפי מפירי כללי המשחק עם רשויות ארצות הברית. יש אנשי עסקים שיש להם חברות ציבוריות שנסחרות בארה"ב, או שיש להם עסקים בהיקף מהותי בארה"ב, והם יכולים לחשוש שמא יופצו רשימות שחורות של אלה שקשורים לקובי אלכסנדר או נראים כמי שמסייעים לו באמצעות תמיכה חברית, בהיותו בנמיביה". לטענתו, מדובר בעיקר בעניין של מיצוב ופחד קמאי: "איש עסקים לא ירצה למצב את עצמו כמי שהולך למסיבה של נרדף על ידי השלטונות האמריקאיים. אך זה גובל בתקופה מקרתיסטית שנגמרה כבר. אני יכול להבין את החשש, אבל אני לא חושב שהוא ממשי".

מוזמן שהשתתף באירוע ציין כי ההזמנות לבר המצווה נשלחו בדואר אלקטרוני על ידי אלכסנדר ורעייתו חנה, וכי אינו יודע בוודאות מי הוזמן לאירוע. לדבריו, נסע לנמיביה בשם החברות: "נסענו כחברים, להיות ביום חג, בבר המצווה שהוא חג קדוש לכל יהודי". יחד עם זאת, ציין כי "קובי צריך לפתור את מה שעשה. זה לא מעשה גבורה".

בשבוע שעבר הודיעה רשות ניירות ערך בארה"ב (ה-SEC) כי היא ממליצה לפתוח בהליכים אזרחיים נגד קומברס, בטענה כי החברה הפרה חוקי ניירות ערך בארה"ב. ההמלצה מסתמכת על אי סדרים שמצאה ועדת בדיקה פנימית בחלוקת האופציות ובעניינים חשבונאים נוספים של קומברס, בתקופה שבה נוהלה בידי אלכסנדר. בהסתמך על מקרים דומים בעבר, ייתכן שההמלצה תסתיים בתשלום קנס אזרחי בו תישא קומברס, בגובה שעלול לעמוד על עשרות מיליוני דולרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully