וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עונשי מאסר למורשעים בפרשת ההונאה של קרקעות הפטריארכיה היוונית

נורית רוט

31.3.2008 / 13:31

7 שנות מאסר, מתוכן 4.5 שנים לריצוי בפועל הוטלו על יעקב רבינוביץ

7 שנות מאסר, מתוכן 4.5 שנים לריצוי בפועל הוטלו על יעקב רבינוביץ, ושנתיים מאסר, מתוכן שנה וחצי לריצוי בפועל, הוטלו על דוד מורגנשטרן - שני אנשי העסקים שהורשעו בנובמבר 2007 בשורה של עבירות מרמה וזיוף בקשר לפרשת ההונאה של קרקעות הפטריארכיה היוונית בירושלים, והיום ניתן גזר דינם.



"מדובר באחת מפרשיות ההונאה הגדולות והמתוחכמות ביותר שהתרחשו אי פעם בתחום עסקאות המקרקעין במדינת ישראל", קובע השופט משה גל בגזר הדין.



רבינוביץ, הנאשם המרכזי בפרשה,ומורגנשטרן הורשעו בכך ששכנעו את רשויות המדינה בקיומה של אפשרות לחכור לתקופה נוספת מהפטריארכיה היוונית-אורתודוכסית קרקעות המצויות במרכז ירושלים ואשר החכירה המקורית לגביהן אמורה להסתיים באמצע מאה זו.



לשם כך הקצתה המדינה, באמצעות קק"ל סכום של 20 מליון דולר שהועבר כביכול לידי הפטריארך, אולם למעשה הגיע לידי רבינוביץ ואדם נוסף.



השופט קבע כי כתוצאה מעסקות למראית עין שאותן יזם רבינוביץ הצליחו השניים להניח ידיהם על כספי ציבור אשר הוקצו במיוחד לשם הארכת זכויות חכירה בקרקעות בעלות חשיבות אסטרטגית, בשטח של כ-520 דונם, המצויות באזור שכונות רחביה וטלביה ורשומות בבעלות על שם הפטריארכיה. בין היתר נקבע בהכרעת הדין כי רבינוביץ, בסיועו של מורנגנשטרן, זייף את חתימתו של הפטריארך היווני על גבי מסמכים רבים.



"מדובר בעבירות עוקץ הנוטות לצד המחמיר של העבירות ומחייבות שיקול של מאסר בפועל משמעותי וקנס מכביד, האמור להביא לידי ביטוי את הרווח הכלכלי העצום שהנאשמים קיוו לקבל מביצוע העבירות, ובחלקו אף קיבלוהו בפועל", אמר השופט בגזר הדין.



"מעורבות הנאשמים במעשי העבירה עלולה לפגוע קשות בסיכויי המדינה להאריך את חכירת הקרקעות בלב העיר ירושלים...התנהלות זו עלולה להגדיל את חוסר האמון שבין הפטריארכיה ובין רשויות מדינת ישראל ולהקשות על משא ומתן להמשך החכירה, תוך שהדבר עלול לגרום נזק תדמיתי עצום למדינת ישראל. זאת, כמובן מעבר לנזק הכספי שנגרם מאובדן סכום ניכר של 20 מיליון דולר...אין מדובר במעשה זיוף רגיל אלא בסדרה של מסמכים רבים, תוך גילוי תעוזה ותחכום יוצאי דופן, כאשר למעשה עשו הנאשמים חוכא ואיטלולא מכל הסובבים אותם, והכול למען קבלת כספים שאינם מגיעים להם ובסכומים גבוהים ביותר", הוסיף השופט.



לדברי השופט, בקביעת העונש יש לתת "משקל משמעותי למתכונת ביצוע העבירות, התעוזה, התחכום והרווח העצום הגלום מביצוען. כך גם לנסיבות המחמירות ולרגישות המיוחדת של מיקום המקרקעין שבהם מדובר". מנגד, התחשב השופט בין היתר במצבו הבריאותי הקשה של רבינוביץ, ובעברם הנקי של השניים וכן בזמן הרב שחלף מעת ביצוע העבירות.



בנוסף לעונשי המאסר הוטלו על רבינוביץ קנס בסך 20 מיליון שקל, והוא חויב לפצות את קק"ל בסכום של 800 אלף שקל. על מורגנשטרן הוטל קנס בסך 2 מיליון שקל והוא חוייב לפצות את קק"ל ב-300 אלף שקל.



המדינה יוצגה על ידי עורכי הדין שלמה למברגר וליאורה חילו. הנאשמים יוצגו על ידי עורכי הדין דולן, דרור מתתיהו.



(פ 1071/01).

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully