וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לב לבייב בהופעה נדירה בתל אביב: מתחמק מלספק הסברים על צניחת המניה ומנסה לשדר כי העסקים יציבים

מיכאל רוכוורגר

31.3.2008 / 18:05

הבעלים של אפריקה ישראל הופיע במסיבת עיתונאים השנתית של אפריקה ישראל בכדי לתת תשובות למצב החברה ■ לבייב: "כמו שדואגים לסוס שידהר גם בתקופות קשות ומטפחים את הגינה שתיראה טוב בימים גשומים, כך אפריקה מוכנה להגיב לארועים שליליים בשווקים"

לבייב, אשר בנה לעצמו לאורך שנים תדמית של אחד מאנשי העסקים הנחשבים והמבריקים בעולם, שמר כל העת על ארשת פנים נינוחה ובטוחה. נדמה היה כאילו הסערות הקשות שפקדו את קבוצת אפריקה, חילופי המנהלים בשרשרת, אובדן ערך של עשרות אחוזים לבעלי המניות, כל אלה כמו לא השפיעו על האיש. אבל ברור היה לכולם, כי לבייב גם לוקח לליבו את מה שאומרים עליו ועל החברות שבשליטתו, והוא מודאג לא מעט מן האירועים האחרונים בקבוצה, ובראשן .



לבייב הכין את עצמו היטב למתקפה "בגוב האריות". הוא נמנע, בניגוד לעבר, מלענות על שאלות שיעוררו את פרופסור זוהר גושן, יו"ר רשות ניירות ערך, ממרבצו, כמו "מתי השווי של אפריקה ישראל יחזור ל-7 מיליארד דולר או מדוע המניה ממשיכה להתרסק".



לבייב הסכים לציין כי אין בכוונתו למחוק את אפריקה ישראל מהמסחר בבורסה, וחזר על דבריו כי " אם היה יכול היה מגדיל את אחזקותיו בחברה מעבר ל-75%, אך בשל הרצון לשמור על מיקומה במדד המעו"ף הוא לא עושה זאת". לבייב גם נמנע מלהטיל אשמה במי מאלו ממנהליו, ונמנע אפילו מלהאשים את חוסר הבקרה של רואי החשבון של הקבוצה בהסתבכות בפרויקט כביש 431, שסיבך את דניה סיבוס.



לבייב הרעיף שוב ושוב מחמאות על יד ימינו, נדב גרינשפון, המצוי בקרבתו זה שנים רבות ומשמש כיום גם כממלא מקום מנכ"ל אפריקה ישראל. כשנשאל לבייב האם גרינשפון הוא "כוכב נולד", השיב כי גרינשפון "נולד להיות כוכב". עם זאת, לבייב לא סיפק לנוכחים הסבר משכנע מדוע לא מונה מנכ"ל קבוע לאפריקה, כשחלפו חודשים רבים, מאז שארז מלצר, המנכ"ל הקודם, סיים את כהונתו בחברה.



לבייב ניסה בהצלחה חלקית לשדר מסרים כי העסקים כרגיל, וכי כל הפרסומים על קשיים וכשלים הם ברי-חלוף, וכי בעתיד הקבוצה והחברות הבנות יצאו מחוזקים מהמשבר שפוקד כיום את השווקים.



גרינשפון, פתח את דבריו בתקווה כי "בשנה הבאה מסיבת העיתונאים השנתית של החברה תיערך במלון קראון פלאזה שנבנה על ידי אפריקה במגדלי עזריאלי, בתל אביב. גרינשפון סקר בפירוט רב את פעילות הקבוצה, אך נראה היה כי הוא בקיא יותר בתחומי הנדל"ן, תשתיות ופיננסים, ופחות בתחומי התעשייה והאנרגיה.



גרינשפון סיפר על ביסוס פעילותה של אפריקה ברחבי אירופה, תוך חיזוק התשתיות הניהוליות בכל אחד מאתרי הפעילות הרבים של הקבוצה, סיפר על הקמת צוות פעילות עצמאי בארה"ב, לאחר הפרידה מבוימלגרין, והוסיף כי נכסי היוקרה שנרכשו בשנה שעברה במנהטן, ניו יורק ארה"ב, לא סובלים כרגע משום ירידת ערך.



גרינשפון, המשמש גם כיו"ר הדירקטוריון של חברת דניה סיבוס, סיפר כי מאז שנתגלה במהלך חודש פברואר כי אומדן העלויות בגין ביצוע העבודות של כביש 431 היה מוטעה, נעשית עבודה קדחתנית הן של בכירי אפריקה והן של דניה וכן של יועצים חיצוניים, בניסיון לאתר מהיכן נבעו הכשלים שהובילו לשתי אזהרות הרווח החמורות ולהפסד של 149 מיליון שקל ב-2007.



כשנשאל האם ההפסדים הם סוף פסוק והאם ברבעון הראשון של 2008, תחזור דניה לפסי הרווחיות, נזהר גרינשפון מקביעה חד-משמעית ונמנע מלתת תחזית בכדי להסתבך עם הרשות הניירות.



אפריקה ניהלה במהלך השנה שעברה מגעים לרכישת בית ההשקעות אי.בי.אי, וגרינשפון ציין כי ברגע שייכרתו הזדמנויות אחרות תגדיל אפריקה את פעילותה בתחום הפיננסים.



למוד ניסיון מר מההתבטאויות הפוליטיות בעבר, שמר אתמול לבייב על איפוק ממלכתי. כנשאל על ההפסדים הגדולים בכביש 431, הוא פתר את השואל באומרו: "גם אם אנחנו מפסידים, לפחות מדינת ישראל מרוויחה ואני מרגיש סיפוק שתרמתי משהו למדינה".



לגבי הפעילות ברוסיה, אמנם לבייב לא הסכים לספק הסבר מדוע מניית אפי פיתוח צונחת בעשרות אחוזים, אך הוסיף כי פעילותה מתקדמת כמתוכנן, החברה מצוידת בקופת מזומנים של מאות מיליוני דולרים ונהנית גם בתקופות קשות של משבר גלובלי כמו היום מנגישות חופשית למקורות מימון של בנקים רוסיים. לגבי החלפת שלטון ברוסיה ופרישתו של פוטין, אשר לבייב נחשב מקורב אליו, ציין לבייב כי למהלך שכזה לא צפויה להיות שום השפעה על פעילותה של הקבוצה במדינה.



לבייב הוסיף כי גם אם כרגע זה עדיין לא מורגש, במידה שתימשך ההאטה הכלכלית בעולם, הדבר לא יפסח על רוסיה, ובימים כאלו לכשיגיעו אפי פיתוח, המצוידת במזומנים, תדאג החברה לנצל הזדמנויות ולרכוש קרקעות במחירים זולים יותר.



אפריקה מוכנה לכל אירוע שלילי שיבוא



"כמו שדואגים לסוס שידהר ויהיה במיטבו גם בתקופות קשות ומטפחים את הגינה שתיראה טוב גם בימים גשומים, כך אפריקה פועלת כדי להיות מוכנה לכל האירועים השליליים שעלולים להפריע למהלך העסקים השוטף שלה", סיפר לבייב.



גם לגבי פעילותה של אפריקה בארה"ב - למרות שהודיעה על מחיקה של כ-65 מיליון שקל בגין הפרויקטים המשותפים עם בוימלגרין - נשמע לבייב אופטימי לגבי פעילותה של אפריקה במדינה. לבייב ציין כי להערכתו המחירים במיאמי כבר הגיעו לתחתית, ומכאן יוכלו רק לעלות.



לבייב, מי שהעתיק את מקום משכנו הקבוע ללונדון ורכש מטוס פרטי בעשרות מיליוני דולרים בכדי לנוע בין עסקיו חובקי עולם, ניסה אתמול להציג אתמול תמונה של איש עסקים ישראלי שנע על העת ברחבי העולם.



כשנשאל האם אפריקה ישראל לא צריכה להוריד את המילה "ישראל" משמה בגלל שהפכה לחברה רב לאומית, נזעק לבייב ואמר בתגובה כי אפריקה היתה ותהיה חברה ישראלית שמרחיבה את עסקיה הן בישראל והן בעולם.



כשנשאל מדוע העתיק את מקום מגוריו לארמון בצפון לונדון, "בכדי לפקח מקרוב אחר עסקי אפי פיתוח" ולא נשאר בארץ כדי לפקח אחרי אפריקה ישראל, השיב לבייב כי "אני נמצא היכן שאני צריך להימצא ועובד עבור אפריקה 18 שעות ביום".



באופן מתוזמן למופת, כשסיים לבייב לענות על שאלות, הוא פרש מן המקום, וכמו בכוורת דבורים כל אחד מהמנהלים של הקבוצה שהיה במקום בא לשוחח עם עיתונאים בניסיון לשדר את המסר שספק אם לבייב הצליח לשדר, כי העסקים מתנהלים כרגיל.



מניית אפריקה ישראל הגיבה אתמול לפרסום התוצאות בירידה של כ-3.1% והשלימה צניחה של כ-68% מאז השיא בתחילת מאי האחרון, כשהיא מצויה בשפל של שנתיים, ונסחרת לפי שווי שוק של כ-9.7 מיליארד שקל.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully