וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התקבל "חוק חפציבה"

צבי זרחיה

31.3.2008 / 20:20

הכנסת אישרה הערב בקריאה שנייה ושלישית שתי הצעות חוק שנועדו להבטיח את כספם של רוכשי דירות בעת קניית דירה, בעקבות תקדים חפציבה

מליאת הכנסת אישרה הערב בקריאה השנייה והשלישית שתי הצעות שנועדו להבטיח את כספם של רוכשי דירות בעת קניית דירה, ולהרחיב את אחריותם של המוכרים ושל התאגידים הבנקאים המלווים את הפרויקט. הצעות החוק הוגשו לאחר קריסתה של חברת הבנייה חפציבה בקיץ האחרון.

בעד החוק, שהוגש על ידי הח"כים ראובן ריבלין (ליכוד) וסטס מיסז'ניקוב (ישראל ביתנו), הצביעו 59 ח"כים ולא היו מתנגדים. לפי החוק, ינפיק התאגיד הבנקאי המלווה את הפרויקט שוברי תשלום בעבור כל דירה בפרויקט וימסור אותו למוכר, המוכר יעביר אותם לקונה ויקבל באמצעותו בלבד את התשלומים שישלם הקונה עבור הדירה.

עוד קובעת ההצעה כי שר הבינוי והשיכון ימנה מבין עובדי משרדו ממונה על יישום החוק, שיהיה אחראי על הרישומים, פניות ציבור ובירורים בין הרוכשים למוכרים. ממונה זו יעביר אחת לשנה דיווח לוועדת הכספים אודות פעולותיו בנושא זה.

על פי ההצעה, יחולו הוראות החוק רק במצבים בהם המוכר והבנק יבחרו בדרך של ליווי פיננסי. עוד קובעת ההצעה כי בית המשפט יהיה רשאי לפסול מוכר שהורשע מלהשתתף במכרזים שעורכת המדינה או כל תאגיד ממשלתי, לתקופה שלא תעלה על חמש שנים.

על פי ההצעה שאושרה, יוטל קנס של עד מיליון שקל על הפרת הוראות כגון קבלת סכום העולה על 7% מערך הדירה על חשבון מחיר הדירה, מכירת הדירה ללא עדכון בכתב במועד חתימת החוזה, הענקת מימון לפרויקט שלא בדרך של שוברים, אי מסירת שוברים מהמוכר לקונה ואי דיווח של המוכר לממונה על מידע לגבי מכירה של דירה בניגוד להוראות. ההצעה קובעת, בין היתר, כי לא תוטל אחריות פלילית על עובד בנקאי שלא עמד בדרישות החוק אלא על התאגיד עצמו.

"החוק משקף נכונה את טובת הציבור"

בחוק שהוגש על ידי שר השיכון זאב בוים והוצג על ידי מיסז'ניקוב תמכו 33 ח"כים. לפי החוק, יוסמך שר הבינוי והשיכון לקבוע את נוסח כתב הערבות הבנקאית, וזאת כדי למנוע מצב בו הבנק מוציא הערבות כולל בנוסח כתב הערבות תנאים שונים, אשר מכבידים במידה ניכרת על יכולתו של הקונה לממשה.

החוק הממשלתי החדש אוסר על המוכר לקבל מקונה תשלומי כספים על חשבון מחיר הדירה, בשיעורים העולים על אלה שנקבעו בתקנות, אלא אם הכספים הובטחו.

בחוק החדש מוצע לקבוע כי הסכום שהחזרתו הובטחה יהיה צמוד בדרך שבה הוצמדו כספי התמורה המשולמת על פי החוזה, ובהיעדר מנגנון הצמדה חוזי, הסכום יהיה צמוד למדד תשומות הבנייה שמפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. בנוסף, הורחב סעיף העונשין ונקבעה כעבירה גם קבלת תשלומים מקונה בניגוד להוראות בחוק.

ח"כ סטס מיסז'ניקוב (ישראל ביתנו), יו"ר ועדת הכספים, אמר כי "חובה על המחוקק להבטיח באופן מוחלט את השקעת הציבור ברכישה המשמעותית ביותר בחייו - רכישת דירת מגורים".

ח"כ רובי ריבלין (ליכוד) חבר ועדת הכספים, אמר כי "הכנסת אחזה את השור בקרניו, ומנעה ממנו לנגוח שוב. החוק משקף נכונה את טובת הציבור, ומאזן היטב בין הגורמים המעורבים בעסקות מכר דירות: הבנקים, הקבלנים והצרכנים. אני מאמין שהרפורמות החדשות מסוגלות למנוע הישנות של משברי חפציבה למיניהם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully