וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שר האוצר האמריקאי הנרי פולסון: "יידרשו שנים לביצוע הרפורמה ברגולציה הפיננסית"

סוכנויות הידיעות

31.3.2008 / 21:58

פולסון: "קודם כל עלינו להתגבר על המשבר הנוכחי"

הרפורמה המוצעת במערכת הרגולציה, המבוססת כיום בחלקה עוד על חוקים ותקנות מתקופת מלחמת האזרחים של ארה"ב, נועדה "לקדם ביעילות רבה יותר את יציבות ועמידות השווקים ולסייע לשיפור כושר התחרות של מגזר השירותים הפיננסים", אמר פולסון, לשעבר יו"ר בנק ההשקעות גולדמן סאקס, בנאום בו הציג היום את הרפורמה.



המערכת הקפיטליסטית האמריקאית צריכה להיות ערוכה טוב יותר ל"הפרעות בלתי נמנעות בשווקים", אמר פולסון. "מערכת הרגולציה הנוכחית מתמקדת כמעט כולה בפעילות מעל פני הקרקע, ברמת העץ", אמר פולסון. "האיום האמיתי על יציבות השוק טמון מתחת לאדמה, ברמת השורשים אשר בה חוסנם של חברות פיננסים קשור זה בזה", הוסיף.



הוספת תקנות חדשות אינה הפתרון למשבר הנוכחי בשוק, אמר פולסון. "ברגע שנעבור את תקופת הקשיים הנוכחית בשווקים, עלינו להתחיל בעבודה רצינית לביצוע מודרניזציה ורפורמה מבנית, אשר תחייב מידה רבה של דיונים ושנים רבות לצורך השלמתה", הוסיף.



"אין בכוונתנו לנסות ליישם את הרפורמה בקצב או באופן שיפגע במטרה העומדת בראש סדר העדיפויות שלנו - לצאת מתקופת הקשיים הנוכחית בשוק", אמר פולסון.



הרפורמה המוצעת של משרד האוצר האמריקאי צפויה להגדיר באופן ניכר את סמכויות הפיקוח של הבנק הפדרלי, כך שיחולו על מגזר הפיננסים כולו, ובכלל זה בנקים מסחריים, בנקי השקעות, חברות ביטוח וקרנות גידור.



לפי התוכנית, שפרטיה דווחו במהלך סוף השבוע על ידי התקשורת בארה"ב, "הבנק הפדרלי יהיה אחראי ובעל סמכות לאסוף מידע מתאים, לחשוף מידע, לשתף פעולה עם רשויות רגולציה אחרות בגיבוש תקנות, ולבצע צעדים מתקנים כאשר הדבר נדרש להבטחת יציבות השווקים הפיננסים".



הצעת הרפורמה של פולסון כוללת את הסעיפים הבאים:



■ קביעת שלוש סוכנויות רגולציה שלכל אחת מהן יעדים נפרדים.



■ סוכנויות הרגולציה יפקחו על כל המוסדות הפיננסיים כולל בנקים, בתי השקעות, קרנות גידור וקרנות השקעה פרטית.



■ הסוכנות הראשונה, רגולטור יציבות השווקים - מרחיבה את תפקידו של הבנק הפדרלי, ומאפשרת לו לאסוף מידע על כל מוסד פיננסי לרבות בחינת ספריו, ולפעול במקרה שיציבותה של המערכת הפיננסית הכוללת בסכנה.



■ רגולטור זהירות פיננסית - איחוד של סמכויות הפיקוח על הבנקים, על חברות להלוואות וחיסכון, על חברות אשראי. כדי ליצור איחוד כללים שיחולו על כל מוסד שמקבל פקדונות.



■ רגולטור התנהגות עסקית - סוכנות חדשה שתספק הגנה לצרכנים מפני מגוון רחב של חברות פיננסיות ומוצרים פיננסים. בכך לקחת על עצמה את התפקיד הנוכחי של רשות ניירות ערך בפיקוח ואכיפה של התנהגות עסקית נאותה של מוסדות פיננסיים המערכת הפיננסית בארה"ב לוקה בבעיות רבות החל בכפילויות בסמכות של סוכנויות שונות, דרך פרצות שונות, שלא כוסו במהלך שנות ההתקנה ושינוי הרגולציה. מערכת הרגולציה הפיננסית הנוכחית הינה מימי השפל הגדול.



בתקופה זו היו בנקי ההשקעות בעלי חשיבות פחותה במערכת הפיננסית, ולכן לא נכנסו תחת מטריית פיקוח הבנק הפדרלי. אולם עם השנים, נוצרה חפיפה בין פונקציות הבנקים המסחריים לבנקי ההשקעות. בנוסף לכך, קמו מוסדות פיננסיים רבים אשר פעלו בדומה לבנקים אך לא היו מפוקחים כמותם.



מוסדות אלה, למשל, היו אחראיים על מתן הלוואות סאבפריים או תיווך הלוואות לקניית בתים. אלן סיני, הכלכלן הראשי לתחום הגלובלי בדסיז'ן אקונומיקס, מעריך כי כיום רק 20% מההלוואות מוענקות על ידי בנקים תחת פיקוח, ויתר המוסדות הפיננסיים אינם מפוקחים.



המתנגדים לתוכנית הרפורמה טוענים כי היא אינה בעלת סמכות ממשית לפעול כנגד מוסדות פיננסיים אשר נוטלים סיכונים חריגים ופועלים שלא כשורה - אלא במקרה של כשל כולל. כמו כן, הם טוענים כי אין הגנה טובה דיו לצרכנים מפני מוצרי השקעה מסוכנים, וכי מוסדות פיננסיים עדיין אינם מחויבים לרשום את ההלוואות שהם מעניקים במאזן - ובשל כך אינם נדרשים להלימות הון בהתאם לסיכון של תיק ההלוואות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully