וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רבעון בלהות בשוקי המניות

מיכל רמתי

1.4.2008 / 12:20

שוקי המניות ברחבי העולם חוו ברבעון הראשון של 2008 את הירידה החדה זה 5 שנים. מדד נאסד"ק נמוך כעת ב-20% מהשיא באוקטובר

משבר המשכנתאות והאשראי האפיל על שוקי המניות ברחבי העולם ברבעון הראשון, והוביל לירידה הרבעונית החדה זה 5 שנים. המשבר שהחל בשוק המשכנתאות האמריקאי, התפשט ברחבי המערכת הפיננסית בארה"ב ובאירופה, והמשיך לרחבי העולם על רקע חששות כי הצמיחה בכלכלה האמריקאית תואט ותגרור עימה שווקים נוספים כלפי מטה. מדד MSCI וורלד למדינות מפותחות ירד ב-9.5% ברבעון.

בוול סטריט נרשם הרבעון הגרוע ביותר מאז 2002, בעידן פוסט-בועת הטכנולוגיה ופוסט אנרון ו-וורלדקום, אך מדד S&P 500 עדיין הצליח לרשום ביצועים טובים יותר מ-15 מבין 20 הבורסות הגדולות בעולם. מבין בורסות אלה, בורסת טייוואן הייתה היחידה שרשמה עליות. בורסת שנחאי, שעלתה בקצב מהיר בשנות הפריחה האחרונות בשוקי המניות, גם יורדת במהירות: מדד CSI 300 ירד ב-29% ברבעון - הירידה החדה ביותר מבין 20 השווקים הגדולים.

מדד S&P 500 ירד ברבעון ב-10% - הרבעון הגרוע ביותר מאז ספטמבר 2002, אז רשם המדד ירידה של 18%. דאו ג'ונס ירד ב-7.6% ברבעון, והשלים 5 חודשי ירידות - תקופת הירידות הארוכה ביותר מאז אוקטובר 1990 במדד. נאסד"ק איבד 14% ברבעון, ונמוך כעת ב-20% מהשיא שרשם באוקטובר.

מגזר הפיננסים בארה"ב הוביל את הירידות עם צניחה רבעונית של 15%, ועל רקע קריסתו של בנק בר סטרנס ורכישתו עלי ידי ג'יי.פי מורגן צ'ייס החודש. מוסדות פיננסים ברחבי העולם דיווחו כבר על מחיקות ערך בסך יותר מ-200 מיליארד דולר בגין משבר המשכנתאות והאשראי, וכלכלנים בבנקים המובילים צופים כי טרם נחשפו כלל ההפסדים, שעשויים להגיע ל-600 מיליארד דולר.

המשבר הוביל לחששות מבעיות נזילות במספר בנקים בחודשים האחרונים. לאחר שבהלה מבעיית נזילות בבנק הבריטי נורתרן רוק הביא למשיכת פקדונות המונית שאילצה את הבנק אוף אנגלנד והממשל הבריטי להתערב על מנת להציל את הבנק, השנה היה הקורבן אמריקאי - וגדול. בר סטרנס, בנק ההשקעות החמישי בגודלו בארה"ב, נקלע לקשיי נזילות ונאלץ לקבל מימון חירום מהבנק הפדרלי ומג'יי.פי מורגן צ'ייס, שכעבור יומיים אף רכש את הבנק בפרוטות. כמה ימים לאחר מכן, העלה ג'יי.פי מורגן את הצעת הרכש מ-2 דולר ל-10 דולר, מה שסייע לעלייה קלה במחיר מניית בר סטרנס, שצנחה ב-88% ברבעון כולו.

המשבר טילטל את השוק האמריקאי, והוביל לצעדים חסרי תקדים של הבנק הפדרלי. מעבר להזרמת מימון החירום לבר סטרנס, הודיע הבנק המרכזי גם כי ירכוש אג"ח מגובות במשכנתאות על מנת להקל את המצב בשווקים. הבנק הוריד את הריבית ב-2% מאז תחילת השנה לרמה נוכחית של 2.25% - כשהורדת ריבית אחת התבצעה מחוץ ללוח הזמנים הקבוע מראש של הבנק - גם כן צעד חסר תקדים.

המהומה ומחיקות הערך העצומות הובילו את שר האוצר האמריקאי, הנרי פולסון, לבחון מחדש את הרגולציה של שוק ההון האמריקאי, וביום שני, היום האחרון של הרבעון, פירסם דו"ח מקיף שממליץ, בין היתר, על הרחבת סמכויות הבנק הפדרלי ועל איחוד כמה גופים רגולטורים.

ירידות מתונות בדרום אמריקה

המשבר בארה"ב פגע קשות גם בבנקים האירופיים, והמניות באירופה רשמו את הרבעון הראשון הגרוע ביותר שלהן מאז 1987. לבעיות במגזר הפיננסים התווספו גם החששות כי מיתון בארה"ב ישפיע לרעה על המסחר האירופי. מדד סטוקס 600 הכלל-אירופי ירד ברבעון ב-16%. לונדון איבדה 12%; פרנקפורט צנחה ב-19%; פאריס השילה 16%.

בורסת טייוואן היתה היחידה שרשמה עליות מבין 20 הבורסות הגדולות בעולם לפי שווי שוק. זאת על רקע הערכות להסדרה של יחסיה של טייוואן עם סין. מדד טאייקס עלה ב-0.8% - מה שנראה אולי כעלייה זעומה, אך מרשימה על רקע הירידות בשווקים המובילים. מדד MSCI אסיה פסיפיק נחלש ב-12% ברבעון הראשון, על רקע החששות כי התלות הרבה של היצואניות האסיאתיות בארה"ב בשילוב עם חולשת הדולר יפגעו ברווחיהן.

ביצועים טובים יחסית ב-20 השווקים הגדולים נרשמו גם בבורסות הדרום אמריקאיות של ארגנטינה וברזיל. מדד מרוואל הארגנטיני ירד ב-2.2% בלבד, ואילו מדד בווספה הברזילאי ירד ב-4.6%.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully