וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנק ישראל: "המערכת הבנקאית נותרה ריכוזית"

אתי אפללו

1.4.2008 / 15:06

הבנק פרסם היום את הדו"ח השנתי המלא שלו. עמידותם של מרבית הגופים הפיננסים במהלך שנת 2007 נשמרה ובייחוד של הבנקים

בנק ישראל מפרסם היום את הדו"ח השנתי המלא שלו אשר כולל, בין היתר, התייחסות למצבה של המערכת הפיננסית בישראל. בשל התגברות התחרות על חסכונות הציבור, הגופים הפיננסים נוטלים יותר סיכונים. למרות זאת, מצויין בדו"ח כי עמידותם של מרבית הגופים הפיננסים במהלך שנת 2007 נשמרה, ובייחוד של הבנקים וחברות הביטוח. עוד דבר ידוע שמציין הדו"ח הוא כי התחרות בין המוסדות הפיננסיים לא הגיעה למשקי הבית - בייחוד משום שהמערכת הבנקאית נותרה ריכוזית.

עיוותים בתמריצים של הגופים המוסדיים:
בדו"ח מצוין כי לגופים המוסדיים, אשר רכשו את הקופות והקרנות מהבנקים במכירים גבוהים, יש תמריץ לנהוג ביתר אגרסיוויות בניהול ההשקעות ובגיוס לקוחות על מנת להגדיל את ההכנסות.
בנוסף, יש חשש שהמחיר הגבוה של הנכסים מהווה חסם לתחרות בדמי הניהול של החסכונות. התחרות ותדירות פרסום התשואות מטים את שיקולי ההשקעה של הגופים להשגת רווח מהיר, במקום מדיניות השקעות ארוכת טווח.

חברות הביטוח וקופות הגמל:
חברות הביטוח זוכות מבנק ישראל ל'מקלחת קרה': "לנוכח הסיכונים הקיימים, נדרשת עדיין העמקה של האכיפה והבקרה על ניהול הסיכונים והחשיפות בפועל במוסדות הפיננסיים, בעיקר בחברות הביטוח", מצוין בדו"ח. הדו"ח גם מבקר את בחירתן של החברות שלא להגדיל את בסיס ההון שלהן בשנת 2007. למרות שהמשיכו להיות רווחיות השנה, ולמרות הוראת המפקח לביטול עתודה לסיכונים יוצאים מהכלל והעברת הסכום הנצבר בהון העצמי, העדיפו החברות לחלק דיווידנדים בהיקפים גבוהים בסוף החציון הראשון. לאחר ההפסדים ברבעון השלישי, בסיס ההון של החברות נותר דומה לבסיס ההון שהיה ב-2006 (הון ראשוני יחס של 5.6% מסך הנכסים), ואין שיפור בעמידות חברות הביטוח.
בעמידות קופות הגמל מציין הדו"ח כי חלה הרעה מסויימת, בשל המשך הגידול בהשקעות בנכסי סיכון והרעה בנזילות. היחס בין הנכסים הנזילים להתחייבויות הנזילות ירד ל-18% ב-2007, לעומת 23% ב-2006.

נכסי הסיכון:
ב-2007 נרשמה צמיחה חדה בנכסי הסיכון שמשקיעים בהם המשקיעים המוסדיים לעומת 2006. אלו צמחו בקופות הגמל ב-22% ומשקלם מסך ההשקעות של הנכסים הגיע ל-68%, ובתוכניות הביטוח המשתתפות ברווחים בהן נופל הסיכון על העמיתים הן צמחו בשנת 2007 ב25%, ומשקלן הגיע ל-72% מסך הנכסים. עם זאת, מציין בנק ישראל כי למרות ההיקף הגבוה, שיעור הנכסים בהם משקיעות קופות הגמל וחברות הביטוח בהן הדירוג הוא פחות מ-BBB, או ללא דירוג, הוא נמוך ומהווה 3% מהנכסים בהם משקיעים הגופים.

הפיקוח על המוסדות הפיננסיים
לגבי הצעדים הנדרשים לשמירת היציבות של המוסדות הפיננסים בישראל, מציין הבנק כי חשוב להגביר את הזיקה של כל המפקחים על המוסדות הפיננסים השונים. בנוסף, הוא מציין כי חשוב להוציא את הפיקוח על הביטוח, שוק ההון וקופות הגמל מחוץ למשרד האוצר ולהפכו לרשות עצמאית.

בנק ישראל מציין בנוסף כי הייעוץ הפנסיוני בבנקים עדיין לא נגיש לציבור. זאת יצויין, על אף שכל הבנקים הבינוניים כבר פעילים בתחום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully