וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חברת חשמל רוצה כסף מהממשלה

אבי בר-אלי

1.4.2008 / 19:59

פנתה לשר האוצר, רוני בר-און, בבקשה להזרמת הון עצמי בסך כ-2.5 מיליארד שקל . החברה הפסידה 101 מיליון שקל ב-2007. צעדי התייעלות? הס מלהזכיר

חברת החשמל פנתה לשר האוצר, רוני בר-און, בבקשה להזרמת הון עצמי בסך כ-2.5 מיליארד שקל - כדי למנוע פגיעה באיתנותה הפיננסית וביכולת גיוס ההון של החברה. לטענת החברה זהו סכום שחיקת ההון עימו תאלץ להתמודד עם המעבר לתקינה החשבונאית החדשה (IFRS).

במשרד האוצר טרם השיבו לפניית החברה, ואולם גורמים בממשלה הטילו ספק בנכונות הנתונים שהציגה החברה. הונה העצמי של חברת החשמל עמד נכון לסוף 2007 על 13.8 מיליארד שקל, אך התחייבויותיה הכספיות חצו את ה-50 מיליארד שקל ויחס ההתחייבויות להון העצמי עומד על 3.98.

חברת החשמל מתעתדת לגייס בשבועות הקרובים סכום של 1.5-1 מיליארד דולר בהנפקת אג"ח למשקיעים מוסדיים בארה"ב, עבור מימון תוכנית הפיתוח של החברה, החזרי החוב ומימון תוכנית החירום למשק החשמל. כפי שפורסם ב-TheMarker, דנו בשבועות האחרונים בממשלה באפשרויות שונות להתמודדות חברת החשמל עם החזרי החוב בסך 5.9 מיליארד שקל להם תידרש החברה בשנת 2009, בהן ייקור תעריפי חשמל או העמדת ערבויות מדינה לגיוסי ההון של החברה.

חברת החשמל סיימה את שנת 2007 בהפסד של 101 מיליון שקל לעומת רווח של 262 מיליון שקל בשנת 2006 ורווח של 1.33 מיליארד שקל ב-2005. אם לא די בכך, היה זה הפיחות בשער הדולר אשר מנע מן החברה רישום הפסד גבוה הרבה יותר השנה, לאחר שאת תשעת החודשים הראשונים של 2007 סיימה בהפסד של 297 מיליון שקל. הוצאות המימון של חברת החשמל קטנו ב-2007 ב-165 מיליון שקל כתוצאה מעסקות הגנה פיננסיות במטבע חוץ, כאשר היחלשות הדולר מביאה לקיטון של כ-70% בהוצאות המימון של הרבעון הרביעי בלבד. מנכ"ל החברה, עמוס לסקר, אף הודה לאנשי הכספים של החברה על תרומתם בביצוע עסקות הגנה שניטרלו את חשיפת החברה למט"ח.

את הרבעון הרביעי סיימה חברת החשמל בגידול של 10% בהכנסות לעומת הרבעון המקביל אשתקד לכ-4.9 מיליארד שקל, ובעלייה של 10.4% בעלויות הפעלת מערכת החשמל ו-19% בסך הוצאות הדלק. עם זאת, הפיחות בשער הדולר הביא כאמור ברבעון זה לרווח נקי של 196 מיליון שקל, לאחר שני רבעונים של הפסדים.

יו"ר דירקטוריון החברה, מוטי פרידמן, טען כי אחד הגורמים העיקריים להפסד שנרשם הוא שימוש בדלקים יקרים יותר - אשר לא הוכר בידי רשות החשמל בתעריף. מן הדו"חות עולה כי חברת החשמל ספגה מכה קשה כאשר בקשתה להכרה בתעריף של הוצאות יתר בסך 680 מיליון שקל בגין הוצאות היתר בסל הדלקים - נדחתה. ברשות החשמל הודיעו כי יבחנו את שינוי מודל חיזוי עקום הביקושים לחשמל ויאמצו מודל חלופי להכרה בשינוייו, בטרם יחליטו על הכרה בייקור סל הדלקים של החברה לשנת 2007.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully