וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנהלת מחלקת המחקר בבנק ישראל: "הצמיחה חילחלה לשכבות החלשות"

מוטי בסוק

2.4.2008 / 9:42

כך אמרה מנהלת מחלקת המחקר בבנק ישראל, ד"ר קרנית פלוג, בראיון ל-TheMarker

פלוג הוסיפה כי שחיקת הרכוש הפיננסי של הציבור, הפוגעת ב"תחושת העושר" שלו ולכן מקטינה את הצריכה הפרטית, תתרום להאטה בצמיחה. התחזית הראשונית של בנק ישראל ל-2008 היתה לצמיחה של 3.6%-4.4%, ואילו התחזיות המעודכנות הן לצמיחה בשיעור של 3.2%.הראיון נערך אתמול, במקביל לפרסום הדו"ח השנתי של בנק ישראל.



"המשק הישראלי חשוף מאוד להתפתחויות במשק האמריקאי, והמשק האמריקאי נמצא בהאטה", אומרת פלוג. "גם בכלכלה העולמית מעדכנים תחזיות כלפי מטה. ישראל כמשק פתוח תיפגע מהאטה זו". פלוג מזהירה כי "בנקודות של שינוי במגמה, כמו הנוכחית, האי-ודאות בתחזיות גבוהה יותר אך כבר יש לנו אינדיקציות ראשוניות להאטה במשק. למשל, מסקר החברות לרבעון הראשון של 2008, שעדיין לא פורסם, עולה תמונה של התמתנות בפעילות במרבית הענפים במגזר העסקי ובתעשייה".



ב-2007 נרשמה ירידה של ממש באבטלה בישראל, לצד עלייה בשיעור ההשתתפות בכוח העבודה במשק. האבטלה הממוצעת ב-2007 היתה 7.3% מכוח העבודה האזרחי, וברבעון האחרון נרשמה אבטלה נמוכה מאוד - 6.7%. לפי תחזית בנק ישראל, שיעור האבטלה ב-2008 וב-2009 יגיע ל-7.4% - כלומר, השפעת ההאטה במשק על האבטלה תהיה מתונה.



"ההערכה היא שנהיה בהאטה זמנית שנובעת מהכלכלה הגלובלית, כשגם הכלכלה הגלובלית נמצאת בהאטה זמנית", אומרת פלוג. "ההערכה בבנק ישראל היא שהאבטלה הנמוכה ברבעון האחרון של 2007 - 6.7% - ביטאה נתון זמני בשיעור ההשתתפות של נשים בכוח העבודה. לכן נתוני האבטלה בתחילת 2008 יהיו גבוהים יותר".



בהתייחסותה למשק לאחר שתי הפחתות הריבית הגדולות האחרונות של בנק ישראל - 0.5% בכל הפחתה - ולאחר התערבות בנק ישראל בשוק המט"ח, אמרה מנהלת מחלקת המחקר: "לאור ההאטה הצפויה במשק, הלחצים האינפלציוניים צריכים להתמתן משמעותית. בנוסף, צפויה ירידה במחירי הסחורות המיובאות וייסוף בשער החליפין. כלומר, כל הכוחות פועלים להתמתנות האינפלציה - מה שמאפשר למשק לחיות עם ריבית נמוכה, מצב התומך בצמיחה. כמו כן, האינפלציה תחזור ליעד שקבעה הממשלה - 1.0%-3.0% - בטווח הלא רחוק".



פלוג סבורה כי המשמעת הפיסקלית ההדוקה של האוצר איפשרה את הצמיחה הנאה של המשק בשנים האחרונות. מבחינתה, אחד ההישגים החשובים של כלכלת ישראל הוא הירידה ביחס החוב-תוצר ל-81% בסוף 2007. עם זאת, לדעתה, אסור לקברניטי המשק לנוח על זרי הדפנה - הם צריכים לחתור ליעד חוב-תוצר של 60%, כמקובל במדינות המפותחות. "מדינה שחשופה לסוג הזעזועים שישראל חשופה להם, צריכה להיות בצד התחתון של הסטנדרט הבינלאומי ביחס חוב-תוצר ולא בצד העליון", אמרה פלוג.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully