וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדריך לשוק הרכבים המשומשים

בר חיון

2.4.2008 / 12:29

בשנה האחרונה נמכרו בישראל כחצי מיליון רכבים משומשים. מהם הגורמים המשפיעים על ערך המכונית המשומשת ולמה צריך לשים לב

בישראל נמכרו בשנה האחרונה יותר מ-190 אלף מכוניות חדשות, כ-70% מהן לחברות הליסינג, וכחצי מיליון כלי רכב משומשים. אומדן שווי הרכב אמנם אינו מדע מדויק, אך בכל זאת יש כמה דגשים שלא רק שמפחיתים או מעלים את שווי הרכב, אלא גם משפיעים על כל תהליך המקח והממכר. TheMarker התייעץ עם מומחים לגבי הגורמים המשפיעים על ערך המכונית המשומשת, ומציג בפניכם את הדגשים החשובים אליהם כדאי לשים לב לפני קנייה או מכירה של המכונית.

בקיץ קשה למכור, לפני החגים קשה לקנות
בין אם אתם נעזרים במחירון או לא, סביר להניח שיתקיים משא ומתן בין המוכר לקונה, שכן שמאות רכב, כאמור, אינה מדע מדויק. לכן, כדאי לדעת כמה דברים על העונתיות של שוק הרכבים המשומשים. כל המומחים אתם דיברנו - מתחומי הלוחות המקוונים, שמאות רכב וליסינג - מסכימים כי יש עיתויים בהם הביקוש יורד או עולה, ומשפיע בכך על המקח והממכר. כך, לדוגמה, בקיץ, בין אוגוסט לספטמבר, ההיצע בשוק המכוניות המשומשות גובר על הביקוש. לפי אחת הסברות, התופעה נוצרת משום שרוב הדגמים החדשים יוצאים בתקופה זו לשוק, והמוכרים והקונים ממתינים לבחון כיצד הדבר משפיע על שחיקת מחירי המכוניות המשומשות. במקביל, בתקופה זו חברות הליסינג מרעננות את ציי הרכב שלהן במכוניות חדשות, ומציפות את השוק במכוניות בנות שנה עד שנתיים. סברה אחרת גורסת כי השוק מואט מכיוון שזה הזמן שבו שיעור לא מבוטל מהאוכלוסייה שקונה רכבים פרטיים נמצא בחו"ל.

הצד השני של המטבע הוא התקופה שלפני החגים, בעיקר בפסח ובראש השנה, שבה צרכנים רבים רוצים להתחדש ולהחליף את מכוניתם. "שבועיים לפני פסח השוק מתעורר, הביקוש עולה וקשה יותר להתמקח בתור קונה", אומר ניר גולדברגר, מנכ"ל לוח קרלוס, לוח רכב מקוון מבית אינטר סאן-נט. לטענת לוי יצחק, הביקוש (בעיקר למכוניות בינוניות וקטנות) עולה גם בתקופה שבה סטודנטים רבים מתעניינים בקניית רכב, לקראת תחילת השנה האקדמית באוקטובר.

גם הביקוש וההיצע של מכוניות מסוימות יכולים לסייע בתהליך המקח והממכר שלהן. מנתוני לוח "יד-2", ניתן לראות אילו מכוניות קלות ביותר למכירה. למוכרי מכוניות אלה לא תהיה בעיה להיפטר מהן, ולקונים יהיה קשה יותר להתמקח.

קילומטראז' וסוג רכב

אף ששמאות אינה מדע מדויק, בכל זאת ניתן להסתייע בקריטריונים שונים כדי להעריך את שיעור הפחתת מחיר המכונית. אם בכוונתכם לקנות מכונית לטווח זמן קצר של שנתיים-שלוש, כדאי לשים לב בעיקר לקילומטראז' ולסוג המכונית. ממוצע הקילומטרים לשנה של מכונית פרטית הוא 15 אלף, ובשלוש שנותיו הראשונות כל 10,000 קילומטר מעל הממוצע שנוסע כלי רכב מפחית את שוויו בכ-3%. במכוניות ישנות יותר הקילומטראז' משפיע פחות. לפי שמאות לוי יצחק, לדוגמה, כלי רכב מ-2001 יאבד משוויו אחוז אחד בלבד על כל 9,000 קילומטר לשנה מעל הממוצע.

לרוכשים מכונית לטווח קצר, כדאי לדעת כי דגמים שונים מאבדים משוויים בשיעורים מאוד שונים בשלוש השנים הראשונות. לדוגמה, במעבר מגיל שנתיים לשלוש, טויוטה קורולה סאן, סוזוקי ליאנה ופורד פוקוס איבדו משוויין רק 8% עד 11%, בעוד שאופל אסטרה, סקודה אוקטביה ורנו סניק איבדו בין 19% ל-22% משוויין. לאחר שלוש-ארבע שנים, השונות בין רמות אובדן שווי של כלי הרכב בשוק קטנה ומתייצבת.

בין אם אתם מתכננים לרכוש מכונית משומשת לטווח קצר או ארוך, כדאי לשים לב לכמה קריטריונים הנוטים להפחית את שווי המכונית עד עשרות אחוזים. לוי יצחק מעריך כי מכוניות שהשתמשו בהן לצורך הוראת נהיגה יאבדו 20% משוויים. מוניות לשעבר, או מכוניות שהיו בבעלות גופים בהם השימוש ברכב נעשה על ידי מספר רב יחסית של נהגים (קיבוץ, חברת חשמל, בזק, עיריות ועוד) יאבדו 25% עד 35% משוויין, וכך גם מכוניות שהיו בשימוש משרד החקלאות, משרד הביטחון והמשטרה (אלא אם כן היתה המכונית צמודה לעובד בכיר, ואז תאבד מערכה רק 15%-20%).

לקנות מליסינג

70% ממכירות המכוניות החדשות בישראל נמכרות לחברות ליסינג, ויש לכך השפעה ניכרת על שוק המכוניות המשומשות, כיוון שחברות הליסינג מחדשות חלק ניכר מציי הרכב שלהן מדי שנה. אם קניתם כלי רכב חדש הנפוץ בליסינג, תגלו שביום המכירה תאלצו לבצע את ההפחתה בשוויו בהתאם להפחתה שעושות חברות הליסינג, וזאת משום שהיצע דגמים אלה הוא עצום במחיר זול יחסית. בפועל, מתוך כחצי מיליון כלי רכב משומשים הנמכרים בשנה, 70 אלף מהם הם מכוניות ליסינג במגוון לא רחב במיוחד של דגמים: יונדאי גטס, דייהטסו סיריון, מאזדה 3 אקטיב ומאזדה 6 הן הנפוצות ביותר.

חברות הליסינג קראו את המפה בשוק והבינו שהפחד הגדול של הישראלים הוא לקנות חתול בשק. אמנם ברוב המקרים לא תוכלו לדעת אם מי שנהג במכונית הליסינג קרע את כבישי הארץ בנהיגה פרועה ושוחקת, אולם חברות הליסינג הגדולות שואפות בכל זאת לצמצם את האי ודאות ככל האפשר. יש לבדוק בקפידה את היסטוריית טיפולי כלי הרכב ולוודא כי הוא טופל באופן סדיר אך ורק במוסך מורשה על ידי היבואן (ולא רק מורשה על ידי משרד התחבורה).

יש חברות המציגות בדיקת מכון מורשה, מבצעות תיקונים קלים בהתאם לבדיקה, מציעות לקונה אחריות לשנה לפחות וגם הבטחת קנייה בחזרה (בהפחתה של 3%-12% ממחיר המחירון). הטבות אלה עשויות לייקר את הקנייה ב-3%-6%, אך הן מפחיתות עוד יותר את אי הוודאות. ג'קי ברסאנו, מנהל מכירות וטרייד-אין בחברת קל-אוטו, מציין כי רבים מהלקוחות הקונים מכוניות מחברות הליסינג מחליפים אותן מדי כשנתיים וחצי. "חברות ליסינג רבות המחדשות את הצי שלהן לעתים קרובות מוכרות מכוניות לאחר חצי שנה עד שנה, ובתקופה זו המכונית סופגת הפחתה משמעותית. לקוח שקונה מכונית כזו, חדשה כמעט, נהנה מאחריות היצרן לכשנתיים נוספות - ומחליף אותה במכונית ליסינג אחרת".

ההפחתות החלות על כלי רכב ליסינג תפעולי משתנות בהתאם למקום העבודה שעשה בו שימוש. מכונית חברה שהיתה צמוד לנהג יחיד סופגת הפחתת שווי של 7%-12%, בעוד שריבוי נהגים עשוי להפחית את ערכה עד כ-35%. ברסאנו מציין גם כי מכונית ליסינג ממוצעת נוסעת 35-30 אלף קילומטר בשנה, אולם ההפחתה משוויה משוקללת לפי דפוס השימוש במכונית שאינה ליסינג, כלומר: הפחתה של 3% על כל 10,000 קילומטר מעל הממוצע, שהוא כ-15 אלף קילומטר לשנה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully