וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

להפסיק את ניצול עובדי הקבלן

חיים ביאור

2.4.2008 / 16:16

סעיף בחוק עובדי חברות כוח אדם שיכנס לתוקף ב-1 באוקטובר, יהפוך עובדים המועסקים באמצעות חברות כוח אדם לעובדים מן המניין לאחר 9 חודשים. הזדמנות להפסיק את החרפה

החשב הכללי במשרד האוצר, שוקי אורן, התבטא השבוע באופן חסר תקדים על מצבם של עובדי הקבלן בתחום האבטחה, השמירה והניקיון המועסקים במשרדי הממשלה: "עובדי הקבלן בשירות המדינה חשופים להפרות בלתי פוסקות של זכויותיהם.

"נחרדנו לגלות שמתבצעת הפרה בוטה של החוק וכי זכויותיהם של העובדים אינן נשמרות. לא מצאנו אפילו צדיק אחד בסדום. אין ספק, היתה לנו תקלה שהתרחשה במסגרת ההפרטות, שגם מבחינה חברתית אסור היה שתתרחש. יתרונות ההפרטה אינם צריכים לבוא על חשבון העובדים. גם אנו אשמים שלא עמדנו על המשמר", אמר אורן.

העסקת עובדים שלא במעמד של עובדים מן המניין, שלפני כעשור ויותר החלה בטפטוף, נהפכה לשיטפון בשנים האחרונות. לצד עובדים קבועים שקידומם בתפקיד ובשכר נקבע במסגרת הסכמי העבודה הקיבוציים והנהלים הפנימיים, משרדי הממשלה (וגם רשויות מקומיות וחברות ממשלתיות) מעסיקים עובדים בלתי ישירים, באמצעות חברות כוח אדם, קבלנים או חברות חיצוניות המוגדרות כ"נותנות שירותים". איש בהנהלות המשרדים אינו מסוגל לנקוב במספר המדויק של עובדים אלה, אך אומדן זהיר מדבר על כך שאחד מכל חמישה עובדים מועסק בצורה זו. מדוע התאהבו הנהלות המשרדים בהעסקת עובדי קבלן ואאוטסורסינג?

ראשית, מכיוון שהדבר מאפשר להם לעקוף הגבלות על גיוס עובדים חדשים ועל מכסות קשיחות של תקני כוח אדם. שנית, עלות העסקתו של עובד קבלן או אאוטסורסינג היא בין שליש למחצית מעלות העסקתו של עובד רגיל. לכך אפשר להוסיף את העובדה שהליך פיטוריהם של עובדים אלה קצר ופשוט וכי הם חשופים להפרות תכופות של הסכמי ההעסקה ודיני העבודה - כפי שהדבר משתקף בתביעות המוגשות בשמם לבתי הדין לעבודה.

על רקע זה אפשר לברך על הישגה של ההסתדרות בראשות עופר עיני, שעמדה על רגליה האחוריות בעניין חוק עובדי חברות כוח אדם. עיני שיכנע את האוצר להסיר את התנגדותו ליישום הסעיף שהוכנס ב-2000 לחוק, הקובע כי עובדי חברות כוח אדם ייהפכו לעובדים מן המניין אצל המעסיק הסופי בתום תשעה חודשי העסקה. לאחר שמונה שנות הקפאה הסעיף נכנס לתוקף בינואר 2008. לפיכך, אם לא ייחתם הסדר שונה בין ההסתדרות לארגוני המעסיקים, ב-1 באוקטובר אמורים העובדים המועסקים באמצעות חברות כוח אדם להפוך לעובדים מן המניין אצל המעסיק הסופי.

ואולם, הפעלת הסעיף עדיין אינה מבטיחה באופן מרבי את הפסקת ניצולם המחפיר של עובדי חברות כוח האדם. מעסיקים שירצו להתחכם, יפטרו את העובדים בסמוך למועד שבו יחלפו תשעת החודשים - ויקלטו אותם מחדש, ואז התקופה תחל מחדש לגבי עובדים אלה. פטנט אחר יהיה העסקת עובדים באמצעות חברות לאספקת שירותים.

אמצעי נוסף להקטנת ממדי התופעה של העסקה בתנאים מחפירים, לפחות במשרדי הממשלה, הוא בכך שהסכם השכר במגזר הציבורי, שטרם נחתם סופית, יכלול בצד תוספת השכר בשיעור 5% (בפריסה לשלוש שנים), עליה כבר הוסכם, צמצום דרסטי של מספר עובדי חברות כוח האדם המועסקים בשירות המדינה. עיני, הנה לך הזדמנות טובה להתמודד מול הגולם שקם לפני 25 שנה על יוצריו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully