וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סיטיגרופ: המשקיעים צריכים לקחת בחשבון אפשרות של משבר עתידי בשווקים המתפתחים

דפנה מאור

12.10.2001 / 9:45

מצבם של השווקים המתפתחים החמיר לאחר התקפות הטרור; התשואות על האג"ח זינקו לשיאים

סיטיגרופ ובנקים נוספים הזהירו מפני אפשרות של משבר בשווקים המתפתחים בעקבות התקפות הטרור על ארה"ב. "ניו יורק טיימס" דיווח כי סגן יו"ר קבוצת הפיננסים סיטיגרופ, ויליאם ר. רודס, אמר כי המשקיעים לא צריכים להתעלם מאפשרות זו. המאמר התייחס במיוחד לארצות מוסלמיות ואיזכר את המשבר בטורקיה ודרום אמריקה.

ג'ויס צ'אנג, ראש תחום מחקר האג"ח הגלובלי בג'יי.פי מורגן, אמרה ל"ניו יורק טיימס" כי היא מעריכה שהשווקים המתפתחים יישארו בלתי יציבים. למרות שאין סכנה מיידית לחדלות פירעון של ארגנטינה וטורקיה, הטווח הבינוני מעורר חשש.

מצבם של השווקים המתפתחים הלך והידרדר עוד לפני התקפות הטרור על ארה"ב: הידרדרות באיכות החוב של מדינות כארגנטינה וטורקיה פגעה בתיאבונם של המשקיעים בשווקים המתפתחים ככלל. לפי הערכות, טורקיה וארגנטינה יסבלו מזרימה שלילית של 23 מיליארד דולר בהשקעות זרות השנה.

שערי הריבית בשווקים המתפתחים זינקו מתחילת השנה במקביל לירידה חדה בריבית בארה"ב, והפרשי התשואות על אג"ח ממשלתי בין השווקים המתפתחים לארה"ב הגיעו לשיא של שנתיים. סיכון מיוחד קיים עבור יצרניות נפט כמו ונצואלה ומקסיקו, בשל נפילת מחירי הנפט.

לפי הערכות, יתערבו ארה"ב וקרן המטבע הבינ"ל במהירות במקרה של משבר כזה - במיוחד בארצות מוסלמיות שתמיכתן במלחמה בטרור חשובה למערב. הורסט קוהלר, דירקטור-מנהל של קרן המטבע, אמר ביום שישי שעבר כי הקרן נכונה לספק סיוע פיננסי לפי הצורך למדינות שיאמצו מדיניות מתאימה. ארגנטינה וטורקיה קיבלו עד עתה סיוע של מיליארדי דולרים, אולם סכנת המשבר עדיין מרחפת מעליהן.

אחד הגורמים המונעים משבר חריף ופתאומי הוא העובדה שהמשקיעים יצאו בהדרגה מהשווקים המתפתחים במהלך השנה. עם זאת, בעקבות התקפות הטרור קיבל המשבר הכלכלי מימדים של מיתון גלובלי, לראשונה מאז שנות ה-70.

השפעת מיתון בארה"ב על שוקי אמריקה הלטינית והאיים הקריביים היא ישירה, אמר קוהלר. באסיה צפויה להירשם פגיעה בעקבות הירידה בביקוש בארצות המתועשות, שותפות הסחר הגדולות של מדינות האזור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully