וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איסלנד נגד קרנות הגידור: שוקלת התערבות בשוקי המט"ח והמניות

אשר שכטר

2.4.2008 / 20:45

ההתערבות האפשרית - על רקע נפילה של 25% בערך הקרונה

ראש ממשלת איסלנד, גייר הארדה, אמר בראיון ל"פייננשל טיימס" כי קרנות גידור "המבקשות לגרוף רווח בכל מחיר" החלישו באופן בלתי הוגן ובלתי חוקי את המערכת הפיננסית של המדינה ואת ערך הקרונה, שאיבדה כ-25% מערכה מול היורו והדולר מאז תחילת השנה על רקע שמועות כי איסלנד עומדת בפני ממשבר בנקאי ופיננסי.



"לבנק המרכזי ולממשלה יש מספר אמצעים שבהם הם יכולים להשתמש כדי להשפיע על המצב הזה, ועדיין לא עשינו שימוש בכולם. אנחנו רוצים להוריד את האנשים האלה מהגב שלנו ושוקלים את כל האופציות העומדות לרשותנו", אמר הארדה, שסירב לפרט באילו צעדים שוקלת הממשלה לנקוט בטענה כי "מלכודת דובים צריכה להיות מפתיעה".



הבנק המרכזי של איסלנד נאלץ בשבוע שעבר לבצע העלאת חירום של הריבית במדינה מ-13.75% לרמה של 15%, לאחר שנפילה של יותר מ-20% בערכה של הקרונה בחודש שעבר הובילו להתגברות החששות מפני האצה אינפלציונית. מדד המחירים לצרכן באיסלנד רשם זינוק של 6.8% בחודש פברואר - מעל יעד אינפלציה של 4% שהציב לעצמו הבנק המרכזי.



ממשלת איסלנד, לדברי הארדה, מאמינה כי גורמים חיצוניים ופנימיים הפיצו בחודשים האחרונים שמועות כוזבות לפיהן יציבותה של המערכת הבנקאית באיסלנד מוטלת בספק, בעקבות משבר האשראי העולמי, במטרה לגרוף רווחים מפוזיציות שורט על הקרונה ועל הבורסה המקומית. רשות ני"ע האיסלנדית פתחה לאחרונה בחקירה לבירור החשדות.



חברות דירוג האשראי פיץ' וסטנדרד אנד פור'ס (S&P) הביעו השבוע חשש כי הבנקים באיסלנד יתקלו בקשיי מימון בשנה הקרובה ויכבידו על כלכלת המדינה, שתיאלץ לחלצם כדי למנוע משבר פיננסי. פיץ' חתכה את תחזית הדירוג של איסלנד מ"יציבה" ל"שלילית", ו-S&P הציבה את איסלנד ברשימת מעקב "עם השלכות שליליות". "מדד דמוקלס" של בנק ההשקעות ליהמן ברדרס, המדרג 26 מדינות מתעוררות על פי סיכויי הקריסה שלהם, דירג את איסלנד כמדינה בעלת הסבירות הגבוהה ביותר לקרוס.



שלושת הבנקים המרכזיים באיסלנד ? קפוטינג, גליטניר ולנדסבנקי ? מימנו בשנים האחרונות את התרחבותם מחוץ לאי באמצעות הנפקות אג"ח, אולם המשבר בשוקי האשראי העולמיים הוביל לחששות כי הבנקים האיסלנדים נקלעו לקשיי נזילות. לפי דו"חותיהם השנתיים של הבנקים ולשכת הסטטיסטיקה האיסלנדית, החזיקו שלושת הבנקים הגדולים באיסלנד בנכסים העולים פי תשעה על התמ"ג של המדינה נכון לסוף השנה שעברה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully