וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשיאת הבנק הפדרלי של סן פרנסיסקו מיישרת קו עם ברננקי: כלכלת ארה"ב עשויה להתכווץ בתחילת 2008

סוכנויות הידיעות

4.4.2008 / 9:14

לדברי ג'נט ילן חלה האטה ניכרת בצריכה הפרטית

"התחזיות הכלכליות מאופיינות ברובן בחוסר ודאות, והסכנות העומדות בפני הצמיחה הן משמעותיות. נראה שהצריכה הפרטיות וההשקעות העסקיות רשמו האטה ניכרת לאחר שנים של צמיחה חזקה, וכתוצאה מכך הצמיחה הכלכלית נבלמה והכלכלה עשויה אף להתכווץ במחצית הראשונה של השנה", אמרה ילן במהלך נאום שנשאה במכון לחקר המדיניות הכלכלית באוניברסיטת סטנפורד.



ילן תמכה בנאומה בדבריו של יו"ר הבנק הפדרלי, בן ברננקי, בעדותו בפני הקונגרס האמריקאי ביום רביעי. בעדותו אמר ברננקי כי כלכלת ארה"ב נמצאת בתקופה קשה מאד וכי היא עשויה להיכנס למיתון בעקבות ההידרדרות המתמשכת בשוק הדיור, משבר האשראי העולמי וההאטה בצריכה הפרטית, שנגרמה בחלקה גם על ידי העלייה במחירי האנרגיה והמזון.



בדומה לילן, גם ברננקי העריך כי הכלכלה האמריקאית עשויה לרשום צמיחה שלילית בשני הרבעונים הראשונים של 2008. שני רבעונים רצופים של צמיחה שלילית הם ההגדרה המקובלת למיתון.



לאור הסכנות, ילן אמרה כי על ועדת השוק הפתוח של הבנק הפדרלי (FOMC) "להיות מוכנה לפעול בזמן המתאים כדי לחדש את הצמיחה הכלכלית". דבריה של ילן - שאינה רשאית להצביע בהחלטות הריבית של FOMC - עשויים לרמוז כי היא תומכת בהמשך הורדות הריבית, אולם בשיחה עם עיתונאים נמנעה ילן מלהביע דעה לגבי הורדות ריבית נוספות, לאחר שהבנק הפדרלי הוריד את הריבית ב-3% לרמה של 2.25% מאז ספטמבר.



"אני מאד לא בטוחה בנוגע למה שיקרה בעתיד מבחינת הריבית. יש לי ראש מאד פתוח בנושא", אמרה ילן, שהוסיפה כי החלטות הריבית הבאות יתקבלו לפי התפתחות הכלכלה. ילן ציינה כי הצמיחה צפויה להתחדש במחצית השנייה של 2008, אך הוסיפה כי החולשה בשוק הדיור צפויה להכביד על הצמיחה הכלכלית גם בשנת 2009.



ילן הצטרפה בדבריה לבכירים אחרים בבנק הפדרלי שהגנו על ההחלטה לסייע בחילוצו של בנק ההשקעות הקורס בר סטרנס, שנקנה על ידי בנק ג'יי.פי מורגן צ'ייס לאחר שהגיע לסף פשיטת רגל בעקבות משבר האשראי העולמי.



החלטת הבנק הפדרלי לקחת על עצמו נכסים מסוכנים בסך 30 מיליארד דולר שנמצאו במאזניו של בר סטרנס, הסבירה ילן, "נועדה למנוע קריסה מערכתית פוטנציאלית שהיתה מובילה לתוצאות לא מקובלות לחלוטין עבור שאר הכלכלה".



"בר סטרנס התכוון להגיש בקשה לפשיטת רגל, ובעשותו כן היה יכול להוביל להתפשטות החששות בשווקים הפיננסיים בנוגע לבעיות דומות במוסדות אחרים", אמרה ילן. בשלב זה, לדבריה, לא ניתן להבטיח כי הרע מכל כבר עבר וכי מגזר הפיננסים כבר ספג את רוב ההפסדים שמהם יסבול בעקבות המשבר. "אם הכלכלה תיחלש, ההפסדים הפיננסיים יהיו גבוהים יותר", אמרה ילן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully