וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביזנס קלאסה

נגה משל

4.4.2008 / 10:10

תחום המלונאות העסקית בישראל, בייחוד בתל אביב, נמצא בתנופה. לאנשי העסקים צרכים מיוחדים והרבה כסף. התחרות בעיצומה

שמוליק שי, המשנה למנכ"ל מלונות אפריקה ישראל, עסוק מאוד. בתוך כמה שבועות עתיד להיפתח במרומי המגדל המרובע של מרכז עזריאלי מלון קראון פלאזה סיטי סנטר, ושי ממהר לבצע גימורים אחרונים.

המלון החדש, שמיועד לאנשי עסקים בלבד, נבנה בקומות 23-11 במגדל, שנחכרו מעזריאלי למשך 25 שנה. המלון נמצא במיקום מרכזי, מעל נתיבי איילון, וקרוב לתחנת הרכבת הצמודה למרכז עזריאלי.

"מלון עסקים אמור לספק חוויית אירוח שונה מחוויית תיירות ופנאי, וטיבו מתבטא במהירות תגובה, נעימות, אפשרות לאכול טוב ומתן שירותים עסקיים נלווים", אומר שי. לדבריו, המחירים הגבוהים של חדרי המלון בעזריאלי לא ירתיעו חברות שונות שכבר הביעו עניין, וישכנו בו את הדרגים הבכירים שלהן.

מתחרים בגימיקים

הפעילות המואצת במלון החדש בעזריאלי אינה חריגה בנוף המקומי. מתברר כי תחום המלונאות העסקית בישראל, בייחוד בתל אביב, נמצא בתנופה. לצד מלונות חדשים שמוקמים, רוב בתי המלון הוותיקים עוברים בימים אלה סדרת שיפוצים מקיפה כדי לעמוד בתחרות.

בהילטון תל אביב, ששתי קומות בו מוקדשות רק לאנשי עסקים, מתוכנן שיפוץ חדרים כולל בעלות של 30 מיליון דולר לטובת כלל האורחים - שכמחצית מהם שוהים במלון לצורך עסקים. בשרתון סיטי טאואר שודרגה באחרונה קומת חדרי העסקים. הונחו פרקטים במקום שטיחים ובקרוב יהיה בכל חדר מסך LCD או פלזמה. הלובי של קראון פלאזה תל אביב, המשקיף לים, עבר מהפך עיצובי שיתרחב עד סוף 2009 לחדרים אשר ישופצו ויאובזרו בשלטים חכמים, תריסים חשמליים וחידושים נוספים.

גם בתי המלון העסקיים בחיפה לא נשארים מאחור. דן כרמל שופץ באחרונה בעלות של 15 מיליון דולר וקראון פלאזה חיפה השקיע 2 מיליון דולר בשיפוצים, ונהפך ממלון ברמת ארבעה כוכבים למלון עסקים בעל אופי בוטיקי ברמת חמישה כוכבים. כל המלונות האלה מוגדרים מלונות עסקיים, למרות שהם מציעים שירותים גם למשפחות.

אם בעבר נסובה התחרות בין בתי המלון סביב טרקליני העסקים וחדרי הישיבות, הרי שכיום היא מתמקדת בגימיקים טכנולוגיים, עיצוב וגימור. כל בתי המלון מציעים שירותי טרקלין שהכניסה אליהם מותרת רק ללנים בחדרים היקרים יותר, ובדרך כלל ניתן גם להזמין אליהם אורח או שניים ללא תוספת תשלום.

היזמים מכניסים את היד לכיס

גדי פריבר, מנכ"ל מלונות פתאל, מסביר מדוע תחום המלונאות העסקית פורח: "בשנתיים-שלוש האחרונות מורגשת רגיעה בישראל, הכלכלה בריאה ועושים פה הרבה עסקים, עד כדי כך שבמשך כמה חודשים בשנה אין בתל אביב חדרים פנויים. בתי מלון ישנים שלא שופצו הבינו שכדאי להם להשקיע במוצר שלהם; ובעבור יזמים, שהבחינו בתפוסת החדרים הגבוהה, נפתחה הזדמנות להמר על השקעה בתל אביב ולהכניס את היד לכיס".

עמי הירשטיין, מנכ"ל מלונות דן, מוסיף: "כשהכלכלה מתייצבת התיירות העסקית היא הראשונה להתאושש - ובמסגרתה יותר ויותר אנשי עסקים מגיעים לישראל כדי להשקיע".

בינתיים ממשיכים להגיע לישראל אנשי עסקים מתחום ההיי-טק, בהם נציגים ומנהלים של חברות כמו קומברס, אמדוקס, צ'קפוינט, מיקרוסופט וגוגל. אחרים משתייכים לעולם התקשורת והנדל"ן וגם לתעשיות שונות כמו התעשייה האווירית (חברת בואינג) ותחום הביוטכנולוגיה. אורחים נוספים שמגיעים הם דיפלומטים ואורחי השגרירויות הזרות בישראל, וגם פוליטיקאים לשעבר וראשי מדינות, כמו טוני בלייר.

שי מספר שבאינתיפאדה הוקפא הפיתוח העסקי ואנשי עסקים לא הגיעו לישראל. "נפגשנו אתם בקפריסין כי הם לא הסכימו לבוא הנה. כיום הם באים בהמוניהם". שי מציין שבין ינואר למארס השנה היתה התפוסה בקראון פלאזה תל אביב 90%, וכמעט כל האורחים היו אנשי עסקים: "אני לא זוכר תפוסות כאלה גבוהות בתל אביב כבר שנים, ולא ציפינו שזה יקרה. יש היום עודף ביקוש לחדרים בעיר ולכן אני לא חושש שהמשבר בארה"ב יפגע במגמה". שי מציין שהתפוסות נשארו גבוהות גם אחרי שהרשת העלתה את התעריפים בתחילת מארס בגלל הירידה בשער הדולר.

פריבר, מצדו, טוען כי כשעושים עסקים חייבים להיות אופטימיים, והוא מאמין שהמיתון בארה"ב יחלוף. לדבריו, "גם הנבואות הכי שחורות לא צופות שהוא יימשך יותר משנה-שנתיים ומלון לא בונים לטווח של שנה". פריבר סבור שתיירות הנופש עשויה להיפגע, אבל לדעתו התיירות העסקית תישאר בעינה: "צפויה האטה אבל לא הפסקה, כי אנשים ימשיכו לעשות פה עסקים".

המרדף אחר אנשי החליפות

בעוד שלתיירות הנופש יש עונות ברורות, הרי שאנשי עסקים מגיעים לישראל כמעט בכל ימות השנה, למעט חודש אוגוסט וימי חג. כדי לשמור על תפוסה גבוהה במשך כל השנה, רוב בתי המלון משלבים אוריינטציה עסקית עם נופש ופנאי. מלון דיוויד אינטרקונטיננטל, למשל, הוא מלון עסקים בהגדרתו, אבל בדומה למלון דן תל אביב ולמלונות נוספים, בחופשות הקיץ ובחגים הוא מלון תיירות שמארח משפחות וילדים.

מלונות אחרים, כמו שרתון סיטי טאואר, משלבים בין תיירות עסקית במשך השבוע לבין תיירות פנאי (בתמחור שונה) בסופי שבוע, המיועדת לקהל ישראלי. גם בסיטי סנטר בונים על מודל דומה: "החדרים במלון במכוון לא בנויים לאירוח משפחות", אומר שי, "וכדי לשמור על תפוסה גבוהה לא רק בימי חול גייסנו מנהל תכנים. הוא יבנה סופי שבוע נושאיים, שישווקו לאוכלוסייה ישראלית איכותית המחפשת חוויות תרבותיות ברמה גבוהה".

הירשטיין טוען שהוא אינו חושש מכניסת שחקנים חדשים לשוק משום שהוא מאמין במוצר שלו: "הרשת קיימת כבר 60 שנה, ומבחינת שמירה על רמת שירות גבוהה ומקצועיות קשה להתחרות בנו ולהעתיק מאתנו. בתחום המזון הבריא, למשל, היינו מהראשונים שזיהו שארוחת בוקר עתירת שומנים לא מרגשת את איש העסקים הזר, שמעוניין דווקא בארוחה מזינה - ואנו מציעים מזנון מלווה בסימון ערכים תזונתיים ובריאותיים".

לרשותם של האורחים בקומות העסקים במלונות דן עומד באטלר שערוך לענות על צרכים מיוחדים כמו גיהוץ חולצה או צחצוח נעליים, והם נהנים משדרוגים נוספים כמו אפשרות חיבור אייפוד למערכת בחדר באמצעות שקע מיוחד בקיר. גם התאורה והריהוט בחדרים הותאמו לצרכיהם של אנשי עסקים שמרבים לעבוד עם מחשב נייד, ובחלק מבתי המלון של הרשת הותקנו מערכות מיזוג אוויר מתקדמות המאפשרות חימום חדר אחד וקירור חדר שני.

אך בעוד שהירשטיין מאמין שאין מיקום טוב יותר ללינה מאשר על חוף ימה של תל אביב, פריבר חושב אחרת. המלון החדש של רשת פתאל נבנה בימים אלה ברמת החי"ל, ופריבר מעריך שיהיה לו ביקוש גבוה בקרב אורחי חברות ההיי-טק באזור, אבל מאמין שגם אחרים יגיעו אליו. "זה יהיה המלון הראשון בפריפריה האמיתית של תל אביב. יהיו בו 170 חדרים והוא יהיה מלון בוטיק שישלב בין השירותים הטכנולוגיים המתקדמים ביותר לבין עיצוב ייחודי, שיתבטא בריהוט ואבזור מיוחדים שיעניקו תחושה ביתית וייצרו בידול", הוא מגלה.

על עיצוב המלון יופקדו משה קסטיאל וליאורה עופר (שעיצבה את מלון מרידיאן אילת). לדברי פריבר, מיקום המלון נבחר כך שהאורחים במלון, שבמשך היום יעבדו באחת מחברות ההיי-טק ברמת החי"ל, לא ייאלצו להסתבך בתנועה הסואנת של תל אביב. "רחוב הברזל גדוש במסעדות ופעיל בלילה", הוא אומר, "כך שלמעשה אין שום סיבה להתנתק מהאזור".

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס

עלייתו של הבוטיק העסקי

בעוד שהרשתות עושות את מירב המאמצים כדי להיות האופציה המועדפת על התייר העסקי בישראל, פועלים לצדן יותר ויותר מלונות בוטיק שמיועדים לפלח שוק זה. במלון ויטל, שנמצא במרכז וייצמן בתל אביב הסמוך למרכז התרבותי של העיר, 80% מהאורחים הם תיירים עסקיים.

נטלי הורביץ, מבעלי המלון ומנהלת השיווק והמכירות שלו, מספרת כי "ייחודו של המלון בכך שהוא נותן מענה למי שלא אוהב מלונות גדולים ומחפש מלון אינטימי, שקט ופונקציונלי, מרוחק מרצועת בתי המלון על החוף, אך במיקום מרכזי". בקומה ה-12 של המלון ממוקם חדר האוכל, הפעיל בשעות הבוקר ומוקף חלונות זכוכית הצופים לעיר. לצדו טרקלין עסקים, הפעיל בשעות הערב ומושכר במהלך היום גם לצרכים עסקיים מקומיים.

מלון קרלטון הוא מלון עסקים בוטיקי מסוג אחר. לכאורה מדובר במלון שמספר החדרים בו (280) גדול מדי בשביל להיחשב מלון בוטיק, אך הוא משקיע מאמצים רבים כדי לשמור על אווירה חמה ואינטימית ולהעניק שירות אישי, כולל הטבות ופינוקים לאורחים חוזרים. כך למשל מוגשים שמפניה וקוויאר בארוחת הבוקר, מיץ סחוט נשלח לחדר אחרי צלצול ההשכמה ולפני השינה מפנקים את האורחים בכוס חלב ועוגיות כדי להמתיק את שנתם.

החריג בנוף מלונות העסקים בכלל והבוטיקיים בפרט הוא מלון Sea Executive Suits ברחוב הירקון בתל אביב, שמציע דירות סטודיו וסוויטות אירוח באווירה ביתית המתאימות לשהות ארוכה. בין האורחים ניתן למנות דיפלומטים ואנשי שגרירויות רבים ששוהים במלון בזמן שהם מחפשים בעבור משפחתם דירה בעיר.

במלון אין טרקלין עסקי, אך בכל חדר יש מחשב, מדפסת ומטבחון. שירותי האינטרנט האלחוטי ניתנים בחינם. המלון שואף להיות ביתם השני של אנשי עסקים, והדבר בא לידי ביטוי בלובי קטן שמעוצב כמו סלון ביתי עם מדפי ספרים מעץ, מכונת קפה בשירות עצמי שלצדה עוגיות ופירות. כל אורח מקבל מספר טלפון ישיר בחדרו והעובדים אינם מסתובבים עם תגים אישיים, כדי לא ליצור תחושת ריחוק. אורחים קבועים מרבים להשאיר במלון חפצים שמחכים להם בחדר בביקורם הבא.

ואיך אנחנו נמדדים בהשוואה למלונות בחו"ל? אנשי עסקים ישראלים טוענים שאורחיהם מתלוננים על המחיר הגבוה של החדרים ושל השירותים ועל כך שקשה למצוא פתרון זול יותר. בדרך כלל לא נשמעות תלונות על רמת השירות, אם כי לפעמים טוענים שהוא אינו ברמה בינלאומית. אבל על דבר אחד אין מחלוקת - ארוחת הבוקר הישראלית היא מהטובות בעולם. כשאיש עסקים ישראלי מוצא עצמו בחו"ל בתחילתו של יום עמוס פגישות מול קפה דלוח, רקיק וכמה ירקות ייצוגיים - יש לו בהחלט למה להתגעגע.

מה מחפשים אנשי עסקים ישראליים במלון בחו"ל

נראה שאנשי העסקים הישראלים הנוסעים לחו"ל לא בוחרים בבית מלון בשל האבזור, החדרים המפוארים או טרקליני העסקים המרוהטים בכורסאות עור יוקרתיות. לרובם חשוב יותר מיקומו של המלון, שהאווירה בו תהיה נעימה וששירותים בסיסיים כמו כביסה וגיהוץ יהיו יעילים או שלפחות יהיה מגהץ בחדר.

לני רקנאטי, שמרבה לנסוע לחו"ל במסגרת עסקיו והוא גם בעלים-שותף בשני מלונות עסקים בחו"ל (בהאג ובפרנקפורט), מציין שהכי חשוב לו שמיקום המלון יהיה מרכזי ושהשירות יהיה זריז, כולל צ'ק-אין וצ'ק-אאוט מהירים. "כשאני מגיע בבוקר למלון בניו יורק, תוך 20 דקות מגהצים לי חליפה ואני יכול לצאת לעבודה", הוא אומר.

אהוד אלוני, סמנכ"ל חברת מסנני א.ל, מציין שגם לו חשובה מאוד יעילותם של שירותי הכביסה והגיהוץ במלון. "אני לא אוהב לטוס עם מטען כבד, המזוודה שלי עולה אתי למטוס ולכן חשוב לי שכביסה שאני מוסר בבוקר תחכה לי בחדר בערב ושהחולצות ייתלו בארון ולא יקופלו. יש מלונות שלא מספקים שירותי כביסה בסופי שבוע, ובעבורי זה בעייתי".

רמי דר, מנכ"ל חברת הזרע ג'נטיקס, מציין שבנוסף לקליטת ערוץ חדשות באנגלית בחדר, גישה לאינטרנט ומזרון טוב, גם לו חשוב שיהיה בחדר מגהץ.

מלונות העסקים המומלצים בחו"ל

אנשי עסקים ישראלים מספרים כי בתי המלון העסקיים בארה"ב מתמחים בשירות מקצועי לאנשי עסקים והחדרים בהם גדולים ומרווחים. בתי המלון באירופה קטנים יותר, בוטיקיים ומשדרים אלגנטיות ורוגע, ואילו בתי המלון באסיה מפוארים מאוד וחלק מהשירותים בהם ניתנים בחינם.

המחירים ממוצעים לחדר ללילה: ניו יורק - 350-550 דולר ויותר. אירופה - 250-400 יורו ויותר. הודו ובנגקוק - 300-200 דולר.

אנשי עסקים ישראלים ממליצים על בתי המלון העסקיים הבאים: בניו יורק - W, Hudson, Intercontinental The Barclay New York, ו-Royalton.

בפאריס - Intercontinental, Four Seasons ו-Ritz. בלונדון - The Hempel Hotel, Metropolitan, Soho ו-Covent Garden. בברלין - מלון Regent.

בהונג קונג מומלצים בתי המלון The Peninsula Hong Kong, Holiday In ו-Island Shangrila. בשנחאי - Grand Hyatt Shanghai ו-Portman.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully