וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ג'ון ריד, אדריכל המיזוג שהוביל ליצירת סיטיגרופ: יצירת סיטי היתה טעות

אשר שכטר

4.4.2008 / 16:19

ריד ל"פייננשל טיימס": העסקה לא תרמה לבעלי המניות

"בעלי המניות לא הרוויחו, העובדים בהחלט לא הרוויחו ואני גם לא חושב שהלקוחות הרוויחו מהעסקה הזאת, שיש ללא ספק לראותה כטעות", אמר ריד, שמונה לאחר המיזוג למנכ"ל והיו"ר השותף של סיטיגרופ, יחד עם סנדי וייל. בשנת 2000 עזב ריד את סיטי בעקבות סכסוך בינו לבין וייל.



בראיון הנדיר ל"פייננשל טיימס", שנערך סמוך ליום השנה העשירי להכרזה על המיזוג שיצר את חברת הפיננסים הגדולה בעולם, אמר ריד כי הוא אינו יודע אם האשם טמון במודל העסקי של סיטי או בהנהלת החברה, אך הדגיש כי סיטי התבררה במשך השנים כ"סיפור עצוב".



מניית סיטי איבדה יותר מ-50% בשנה האחרונה והחברה נאלצה לגייס כ-30 מיליארד דולר מקרנות השקעה ממשלתיות באבו דאבי, כוויית וסינגפור לאחר שרשמה מחיקות ענק בעקבות חשיפתה לשוק משכנתאות הסאבפריים בארה"ב. שווי השוק של מתחרים קטנים בהרבה מסיטי, כמו ג'יי.פי מורגן צ'ייס ובנק אוף אמריקה, גדול כיום למעשה משווי השוק של הבנק הגדול בארה"ב במונחי נכסים.



גורמים הקרובים לסיטי מסרו ל"פייננשל טיימס" כי ריד משוחח כיום לעיתים תכופות עם מנכ"ל סיטי הנוכחי, ויקראם פנדיט, שמונה לתפקיד בדצמבר לאחר הדחתו של צ'רלס פרינס, המנכ"ל הקודם. פרינס, בן טיפוחיו של וייל, הודח מתפקידו בשנה שעברה לאחר שאולץ לקחת אחריות על הפסדי החברה. לדברי הגורמים, ריד יעץ לפנדיט לשקול מכירה או היפרדות מחלק מחטיבותיה של סיטי, כמו חטיבת הבנקאות הקמעונית הגלובלית.



מאז נכנס לתפקידו, הוביל פנדיט מהלך של קיצוץ עלויות, אשר כלל את פיטורים של אלפי עובדים, ומהלך מקיף של ארגון מחדש בענקית הפיננסים, שאיבדה יותר ממחצית משווי השוק שלה בחמשת החודשים האחרונים. השבוע הודיע סיטי על כוונתו לפצל את חטיבת כרטיסי האשראי ולארגן מחדש את פעילותה של חטיבת הבנקאות הקמעונית במסגרת הניסיונות לחדש את הרווחיות לאחר שספגה הפסד של קרוב ל-10 מיליארד דולר ברבעון הרביעי.



"קשייו הנוכחיים של סיטי נובעים ממספר בעיות. נרשמה היחלשות כללית של דרג המנהיגות. אם הגוף מאבד את המערכת החיסונית שלו, אתה הולך למות כתוצאה ממשהו. הבסיס של הבעיות היה חוסר פיקוח והשגיחה, ברמה הניהולית", אמר ריד. "לאחר שגרפנו רווחים כתוצאה מהמיזוג בשנתיים הראשונות לאחר השלמת העסקה, לא הצלחנו לקיים מודל עסקי שיניע אותנו קדימה".



בתגובה לביקורתו של ריד, הגיב וייל בראיון ל"פייננשל טיימס" על המיזוג. המודל העסקי של סיטי, אמר וייל, הוכיח את עצמו כהצלחה. "מה שאני וג'ון יצרנו ב-1998 היה מודל שעבד טוב מאוד עבור לקוחותינו, עובדינו ובעלי המניות. מה שלא עבד, בסופו של דבר, הוא שהיתה לנו הנהלה גרועה מאוד שקיבלה החלטות ניהוליות גרועות בשנתיים האחרונות". וייל הדגיש כי מניית סיטי עלתה ביותר מ-160% בין 1998 ל-2003, אז פרש מניהול החברה, ועלתה על ביצועיהן של חברות גדולות כמו ברקשייר התאוויי וג'נרל אלקטריק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully