וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אנליסטים: "דו"ח התעסוקה בארה"ב הוא המהלומה הסופית; כלכלת ארה"ב במיתון"

נמרוד הלפרן

4.4.2008 / 18:38

מתחילת השנה איבד שוק העבודה 232 אלף משרות

"נתוני התעסוקה שפורסמו היום בארה"ב הם המהלומה הסופית, וברור כעת כי כלכלת ארה"ב נמצאת במיתון", אמר הכלכלן הראשי של בנק אוף טוקיו-מיצובישי UFJ בניו יורק, כריס ראפקי, לסוכנות הידיעות בלומברג. "דו"ח התעסוקה צפוי לערער את בטחון המשקיעים והחברות ברחבי העולם ולגרור לאנשים במדינות אחרות לצמצם את ההוצאות".



"אם יש צלצול פעמון שמבשר על המיתון, אז המספרים האלה הם הצלצול", ציין הכלכלן הראשי של PNC פייננשל, סטיוארט הופמן לבלומברג. "אנחנו מאבדים משרות כבר מתחילת השנה".



"נראה שאין שום נקודת אור. אנחנו ממש בעיצומו של מיתון אשר כנראה יימשך עוד זמן מה", קבע אסטרטג הריבית בארה"ב של קרדיט סוויס, קרל לנץ, בראיון לסוכנות רויטרס. "אנו צופים כי המיתון הנוכחי יהיה ממושך יותר מאשר שתי תקופות המיתון הקודמות, ואנחנו רק בתחילתו".



"שוק התעסוקה אכן מתדרדר", אמר נשיא חברת הייעוץ נרוף אקונומיק, לסוכנות הידיעות איי.פי. "הוא היה המבצר האחרון שעוד הותיר תקווה שנוכל להימנע ממיתון".



שוק התעסוקה בארה"ב איבד 80 אלף משרות במארס, הירידה החדה ביותר מאז חודש מארס 2003 וירידה חודשית שלישית ברציפות, ושיעור האבטלה זינק ל-5.1%, לעומת 4.8% בפברואר - רמתו הגבוהה ביותר מאז ספטמבר 2005, לאחר סופת ההוריקן קתרינה, מסר היום משרד העבודה האמריקאי. הנתונים היו גרועים מתחזיות הכלכלנים אשר צפו ירידה של 60 אלף משרות בחודש שעבר, ושיעור אבטלה של 5%. נתוני שוק התעסוקה לחודש פברואר תוקנו כלפי מטה לנפילה של 76 אלף משרות לעומת ירידה של 63 אלף משרות שעליה דווח במקור. מתחילת השנה, איבד שוק העבודה האמריקאי 232 אלף משרות או ממוצע חודשי של 77 אלף משרות.



באחרונה, גברו הסימנים וההערכות כי המשברים בשוקי האשראי והדיור גררו את כלכלת ארה"ב למיתון. המשקיע המיליארדר ג'ורג' סורוס הגדיל לעשות כאשר הגדיר אתמול את המשבר הפיננסי הנוכחי כחמור ביותר מאז תקופת השפל הגדול של שנות ה-30 של המאה הקודמת.



יו"ר הבנק הפדרלי, בן ברננקי, הודה השבוע בראשונה באפשרות כי כלכלת ארה"ב נמצאת במיתון. "כלכלת ארה"ב נמצאת כיום בעיצומה של תקופה קשה מאוד, ולא ניתן עוד לשלול את האפשרות של מיתון בעקבות ההידרדרות בשוק הדיור וההאטה בצריכה הפרטית", אמר ברננקי בעדותו בקונגרס.



"התמ"ג לא ירשום צמיחה משמעותית, אם בכלל, במהלך המחצית הראשונה של 2008, והוא עשוי גם להתכווץ מעט. כלכלת ארה"ב עוברת בבירור תקופה קשה מאוד", הוסיף ברננקי. שני רבעונים רצופים של צמיחה שלילית הם הגדרה מקובלת למיתון.



חזית המקרו סיפקה אף היא סימנים להאטה ניכרת בכלכלה האמריקאית. מדד מנהלי הרכש למגזר השירותים בארה"ב, אשר אחראי לקרוב ל-90% מהפעילות הכלכלית במדינה, הצביע במארס, זה החודש השלישי ברציפות, על ירידה בפעילות המגזר, לפי מכון המחקר ISM. הפעם האחרונה בה המדד נותר מתחת לרמה של 50 במשך שלושה חודשים ברציפות היתה בשנים 2001-2002, כאשר כלכלת ארה"ב החלה לצאת מתקופה המיתון האחרונה.



מדד בטחון הצרכנים בארה"ב של אוניברסיטת מישיגן וחברת המידע הפיננסי רויטרס ירד בחודש מארס לרמתו הנמוכה ביותר מאז 1992. "בכל פעם שהמדד רשם ירידה חדה כזו בתוך שנה, נרשם מיתון, ובכלל זה תקופות מיתון מאז אמצע שנות ה-50 ועד תחילת שנות ה-2000", אמר עורך המדד, ריצ'רד קרטין.



התוצר המקומי הגולמי (GDP) של ארה"ב צמח ברבעון הרביעי של 2007 בשיעור של 0.6% - הנמוך ביותר מאז יציאת כלכלת ארה"ב מהמיתון האחרון, לפי נתוני משרד המסחר האמריקאי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully