וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנפקת הזכויות המוזרה של כלל ביוטכנולוגיה: הזכויות הונפקו בערך של עשירית מהערכת השווי המוקדמת

יורם גביזון

6.4.2008 / 7:21

הערכת השווי המוקדמת קבעה לחברה ערך של 237 מ' ד'

הערכת השווי לחברת הביוטק הוותיקה די פארם, שמשמשת כבסיס להנפקת הזכויות שתבצע החברה, נראית מוזרה גם בהתחשב בקשיים הייחודיים לתעשיית הביוטק. עובדי החברה ומנכ"לה עלולים לחוש נפגעים ממנה.



כלל ביוטכנולוגיה, שהיא בעלת השליטה בדי פארם (34%), הודיעה על השלמת גיוס של 5 מיליון דולר במסגרת הנפקת הזכויות לבעלי המניות של די פארם, שעוסקת בפיתוח תרופה לטיפול בחולים שסובלים משבץ מוחי בדרגת חומרה בינונית עד גבוהה.



הגיוס יבוצע בהסתמך על תנאי גיוס ההון הקודם שערכה די פארם במאי 2006, על פי מחיר מניה שמשקף לדי פארם שווי של 22 מיליון דולר לפני הגיוס.



כלל ביוטכנולוגיה מציינת שמטרת הגיוס היא לאפשר לדי פארם להשלים את ההכנות להגשת בקשה לביצוע ניסוי בבני אדם (קליני) בשלב השלישי והמכריע בתרופה.



די פארם אמנם הודיעה כלל ביוטכנולוגיה שתוכל להשקיע 3.35 מיליון דולר ולא 3.9 מיליון דולר כפי שביקשה, כלומר גבוה משיעור אחזקתה במניותיה של די פארם לפני הגיוס. ואולם בכל זאת יעלה שיעור אחזקתה של כלל ביוטכנולוגיה במניותיה של די פארם מ-34% ל-41%.



הנפקת הזכויות נעשית על פי התנאים בגיוס האחרון ממאי 2006, אלא שגיוס זה נערך לפני שדי פארם השלימה את השלב השני (Phase 2b).



השקעה לא מעניינת?



מאז בוצעה ההנפקה פורסמו תוצאות הניסוי ב-Phase 2b, וגילו ששיעור ההחלמה בקבוצה שטופלה בתרופה היה גבוה משיעור ההחלמה בקבוצת הביקורת. ההצלחה בניסוי בשלב השני הקטינה את רמת הסיכון של ההשקעה בחברה, ועל כן לא ברור מדוע בוצעה הנפקת הזכויות שעליה הוכרז שלשום לפי שווי שנהפך בלתי רלוונטי לאחר הצלחת הניסוי.



לכאורה, אין חשיבות לשווי שעל פיו מתבצעת ההנפקה, משום שהנפקת זכויות מעניקה לכל בעלי מניותיה של חברה את הזכות להשקיע בה, אלא העובדה היא שכלל ביוטכנולוגיה הגדילה את אחזקותיה בדי פארם - כך שברור שהיה מי שהחליט לא להשתתף בהנפקת הזכויות. אחד ההסברים האפשריים לכך הוא שמי שבחר לא להשתתף בהנפקת הזכויות סבור שדי פארם אינה השקעה מעניינת גם בשווי של 22 מיליון דולר.







בכלל ביוטכנולוגיה מדגישים שזה לא המקרה. בכיר בכלל ביוטכנולוגיה מסביר שהחברה הגדילה את חלקה בדי פארם על חשבון קרנות מסוגה של ג'מיני, שכבר סיימו את פעילותן ואינן יכולות להשקיע יותר. לדבריו, בעלי מניותיה של די פארם, למעט הקרנות הסגורות, ביקשו לנצל את ההזדמנות ולהשקיע בחברה בהיקף גדול משיעור אחזקתם בחברה.



ההסבר אינו יכול לספק את עובדי החברה ומנכ"לה. לאחר שהקטינה את מספר עובדיה מ-105 ל-30 בין 2002 ל-2004 הקצתה די פארם לעובדיה ולמנכ"ל אלכס קוזאק אופציות ל-9.98% מהונה של החברה בדילול מלא בינואר 2007.



237 מיליון דולר או 22 מיליון דולר?



די פארם, שנדרשה לקבוע את שווי האופציות לצורך ביצוע ההוצאה החשבונאית בגינם, ביקשה מחברת חיסונים פיננסיים (שמוחזקת בידי ד"ר אדם רויטר) הערכת שווי של החברה ושל האופציות. המסקנה של חיסונים פיננסיים, שנכללה בתשקיפה של כלל ביוטכנולוגיה ממאי 2007, היתה ששוויה של די פארם הוא 237 מיליון דולר.



הערכת שווי זו עשויה לעורר אי נוחות בקרב עובדיה של החברה שהאופציות שקיבלו מתומחרות על פי שווי חברה של 237 מיליון דולר, בעוד במסגרת הנפקת הזכויות הנוכחית ידללו בעלת השליטה ובעלי המניות האחרים בדי פארם את חלקם של העובדים והמנכ"ל לפי שווי חברה של 22 מיליון דולר.



בכיר בכלל ביוטכנולוגיה מציין שהגיוס נעשה בשל הצורך של די פארם להשלים גיוס מהיר ובהתחשב בתנאי השוק, ועל כן נעשה אך ורק בין בעלי מניותיה הקיימים ובתנאים שווים ביניהם. באשר לעובדים, אומרים בכלל ביוטכנולוגיה, נפצה אותם בעתיד.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully