וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועדת אקשטיין: "העסקת הזרים פוגעת באפשרויות התעסוקה של הישראלים"

מוטי בסוק

6.4.2008 / 8:22

העובדים הזרים העבירו לחו"ל 10 מיליארד שקל ב-2006

ההצעה שיגיש שר האוצר, רוני בר-און, לממשלה בסוף אפריל מבוססת על דו"ח ועדת אקשטיין. הוועדה הוקמה במחצית השנייה של 2007 על ידי מנכ"ל האוצר, ירום אריאב.



על פי דו"ח הוועדה חלקם של העובדים הלא מקומיים בסך המועסקים בישראל הוא 8.5%, לעומת פחות מ-6% בממוצע במדינות OECD. "היקף העסקת עובדים לא ישראליים התרחב במרוצת השנים והוא חורג מכל קנה מידה מהמקובל במדינות מערביות מפותחות", נכתב בדו"ח. "העסקתם פוגעת באפשרויות התעסוקה ובשכר של ישראלים לא משכילים, מעכבת הטמעת טכנולוגיות חדשות ומעודדת פעילויות כלכליות שלמשק אין יתרונות יחסיים בקיומם.



"לשהייה של עובדים זרים כה רבים בישראל יש גם השלכות חברתיות ניכרות, בהן התרחבות המצוקה וההזנחה בקהילותיהם. כנגד זאת ההסתייעות בעובדים לא ישראלים משרתת מטרות חברתיות ולאומיות כעזרה לזקוקים לסיוע סיעודי וחיזוק ההתיישבות החקלאית בספר המרוחק".







בין היתר המליצה ועדת אקשטיין להפחית את דמי התיווך הנגבים מהעובדים הזרים במדינות מוצאם. כן המליצה כי ישראל תחתום על הסכמים עם מדינות העובדים - בפיקוח ארגונים ייעודיים כמו ארגון ההגירה הבינלאומי (IOM) על הדרכים לשמירת זכויותיהם, וכי החל מיוני הקרוב תותר הכניסה לישראל רק לעובדים זרים ממדינות שחתמו על הסכמים עם ישראל. בדיוני הוועדה התנגד משרד הרווחה לכל שינוי במדיניות העסקת עובדים זרים בסיעוד העלול לפגוע ברווחת קשישים ומוגבלים, או להרע את מצבם, באופן ישיר ועקיף.



במסקנות הוועדה נכתב: "מספר אשרות העבודה בישראל בענף החקלאות לעובדים לא מקומיים עולה בהרבה על מספרן המוחלט ועל שיעורם בסך המועסקים בענף במדינות מערביות שבהן המגזר החקלאי מפותח". הוועדה קבעה כי בחקלאות עלות השכר של זרים לשעה היא 65% לעומת עלות השכר של ישראלים ועלות השכר של פלשתינאים 29%. עלות שעת עבודה של מטפלים סיעודיים זרים היא 60% מזו של הישראלים. בבינוי עלות העסקת פלשתינאי היא 44% מזו של ישראלי. עלות העסקת עובד זר בבינוי נמוכה במקצת מזו של ישראלי, אבל התפוקה שלו ליחידת זמן גבוהה הרבה יותר.



באשר לשכר ברוטו לשעה, על פי נתוני הוועדה בחקלאות שכר ישראלים הוא 26.8 שקל, זרים 18.1 שקל ופלשתינאים 8 שקל; בבינוי שכר ישראלים הוא 28.6 שקל, זרים 26.3 שקל ופלשתינאים 12.7 שקל לשעה; בסיעוד שכר ישראלים הוא 21 שקל ושכר זרים 16.4 שקל ברוטו בשעה.



הוועדה המליצה לצמצם את הכדאיות הכלכלית של העסקת זרים באמצעות הגברת האכיפה של חוקי עבודה, כולל תשלום שכר מינימום לעובדים זרים. דרך אחרת להתמודד עם תופעת העובדים הזרים, ציינו, היא הגדלת עלות העסקתם. הומלץ לייקר העסקת זרים בחקלאות ב-40% והעסקת פלשתינאים בבינוי ב-120%. בבינוי המליצה הוועדה כי החל ב-2010 תותר רק העסקת זרים מומחים וגם זאת בהיקף זעיר. בסיעוד הומלץ לבחון חלופות לטיפול בבעלי צרכים סיעודיים, תוך השוואה למדינות רווחה.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully