וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הגופים הכלכליים: מדד המחירים לחודש ספטמבר יעלה בשיעור של עד 0.6%

ליאור כגן

13.10.2001 / 11:23

המדד יפורסם ביום שני הקרוב; הערכה: גם מדד חודש אוקטובר יהיה גבוה בשיעור של כ-0.6%, אולם לאחר מכן צפויים מדדים נמוכים ואולי אף שליליים

מדד המחירים לצרכן של חודש ספטמבר יהיה חיובי, ולהערכת הגופים הכלכליים הוא יעלה בשיעור של עד 0.6%. הגורמים העיקריים לעליית המדד הם: עליית שער הדולר בחודש ספטמבר לרמות של כ-4.35 שקלים, ועליית מחירי הפירות והירקות. עליית שער הדולר באה לידי ביטוי כבר בחודש האחרון בעליית מחירי שכר הדירה.

במידה ומדד המחירים יעלה בשיעור של 0.6%, תסתכם האינפלציה מתחילת השנה ב-2.4%, כאשר יעד האינפלציה של הממשלה לשנה זו נקבע על 2.5%-3.5%. להערכת הגופים הכלכליים, גם מדד המחירים לצרכן של חודש אוקטובר יהיה גבוה יחסית, ויסתכם בכ-0.5%-0.6%. רוב הגופים מעריכים כי המדדים של חודש נובמבר ודצמבר יהיו נמוכים ואולי אף שליליים, כך שהאינפלציה ב-2001 תהיה בגבול העליון של יעד הממשלה לשנה זו.

בשוק ההון מצפים כי נגיד בנק ישראל, דוד קליין, יפחית את הריבית בסוף החודש בשיעור של כ-0.2%. כזכור, בחודשיים האחרונים הותיר קליין את הריבית במשק ללא שינוי, והיא עומדת היום על רמה של 6.3%.

בחודש שעבר, נימק קליין את ההחלטה להותיר את הריבית ללא שינוי (בניגוד למגמה של הבנקים המרכזיים האחרים בעולם שהפחיתו את שיעורי הריבית לאחר הפיגוע בארה"ב) בכך שחלה עלייה בציפיות האינפלציה בשוק ההון, בהתחזקות הדולר, ובפיגוע הקשה בארה"ב, שהעלה את רמת אי הוודאות בשוקי העולם.

בשוק ההון, מציינים כי העלייה בציפיות האינפלציה נבלמה בחודש האחרון ואף נרשמה בהן ירידה. כמו כן, העלייה בדולר נבלמה, והוא חזר להיסחר ברמות של 4.30-4.35 שקלים, וכי גם שוקי המניות בארה"ב ובעולם התאוששו, וחזרו לרמתם מלפני הפיגוע. בעקבות זאת, ולנוכח הציפייה להפחתת ריבית נוספת בארה"ב, פעילים בשוק ההון סבורים כי קליין יכול להפחית את הריבית במשק ללא סכנה של עליית מחירים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully