וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם יהיו מחיקות נוספות של פועלים?

שרון שפורר

6.4.2008 / 14:16

השקעות של 4 מיליארד שקל באג"ח מגובות משכנתאות לא נבדקו. קיימים נכסים רבים בתיק של פועלים שלא נבדקו על ידי חברה חיצונית

בנק הפועלים הודיע בתחילת חודש מארס על הפרשה נוספת של 350 מיליון דולר לקרן ההון שלו, בגין ירידת ערך תיק הנכסים מגובי המשכנתאות שלו. בבנק התגאו כי מדובר בהפרשה שנבעה מבדיקה שמרנית שבחנה את מצבי הקיצון שההסתברות להם עמדה על אחוזים זניחים בלבד.

ואכן, הבדיקה של חברת אדקו ששכר הבנק היתה מאוד מדוקדקת ושמרנית, אלא שהיא כללה רק חלק מתיק ההשקעות מגובה הנכסים של הבנק ולא את כולו. נכון להיום קיימים נכסים רבים בתיק של פועלים שעדיין לא נבדקו על ידי חברה חיצונית.

כך למשל, השווי ההוגן של השקעות הבנק ב-MBS עמד, נכון לסוף 2007, על 14.4 מיליארד שקל - 13.5 מיליארד שקל מזה הושקע באמצעותה סניף בניו יורק - הסניף שנבדק על ידי אדקו. כפי שדיווח הבנק בתחילת חודש מארס, לא כל התיק בניו יורק נבדק, אלא רק 77% ממנו, כך שהשקעות בהיקף של כ- 3.1 מיליארד שקל מתיק ה-MBS כלל לא נבדקו עדיין.

מדובר בניירות שהונפקו על ידי סוכנויות פדרליות של ממשלת ארה"ב וב-MBS בערבות של חברות ביטוח. ניירות אלו נחשבים אמנם לבטוחים יותר, שכן הם מגובים בגופים חזקים יותר, אלא שמשבר הנזילות בשווקים הביא גם את השקעה זו להציג הפסדים על הנייר כתוצאה מפתיחת המרווחים בשווקים.

בנוסף לחלק של 23% מהתיק שלא נבדק בניו יורק - יש לבנק גם השקעה נוספת ב-MBS דרך הסניף בלונדון באג"ח מגובות נכסים באירופה בהיקף של 828 מיליון שקל ועוד כ-72 מיליון שקל שהושקעו דרך הסניף בלוקסמבורג. השקעות אלו גם הם לא נבדקו כך שמדובר בהיקף של כ-4 מיליארד שקל של השקעות בניירות מגובות נכסים שטרם נבדקו.

גם לאומי ודיסקונט

בנק הפועלים הוא הבנק שנפגע בצורה הקשה ביותר ממשבר האשראי בארה"ב וזאת בשל השקעה מאוד גדולה של יותר מ-18 מיליארד שקל בניירות ערך מגובי נכסים. לפיכך הבנק היה גם היחיד לבצע בדיקה של השקעותיו ושכר לשם כך חברת חיצונית שבדקה את רוב ההשקעות אך לא בדקה כאמור את הניירות שהונפקו על ידי סוכנויות פדרליות ואת הניירות שקיבלו ערבות מסוכנויות ביטוח.

אבל השקעות גדולות בניירות מסוג זה ביצעו גם בנק לאומי ובנק דיסקונט. כך התיק הזמין למכירה של לאומי כולל ניירות מגובי נכסים בהיקף של כ-6.4 מיליארד שקל, כשמזה אג"ח מגובות משכנתאות של 4.2 מיליארד שקל. על פי הדיווח של לאומי, נכון לסוף פברואר, נרשמה בערך התיק ירידה נוספת של כ-99 מיליון שקל לפני מס (ו-63 מיליון שקל אחרי מס) - ירידה שלא נרשמה בתוצאות 2007. בבנק דיסקונט מגיע היקף התיק מגובה הנכסים לכ-8.7 מיליארד שקל, רובו בניירות ערך מגובי משכנתאות.

בבנקים הקטנים יותר בחמישיה - מזרחי טפחות והבינ"ל היתה ההשקעה בניירות מגובי נכסים קטנה משמעותית. תיק הניירות מגובה הנכסים בבינ"ל הסתכם ב-1.4 מיליארד שקל, ומזה כ-1.2 מיליארד שקל בנכסים מגובי משכנתאות ואילו במזרחי טפחות מסתכם התיק הנכסים מגובי המשכנתאות בכ-180 מיליון שקל בלבד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully