וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ענתבי: המצב שבו משקיע רואה שלבנק הפועלים דירוג גבוה מזה של HSBC הוא מעוות

אתי אפללו

7.4.2008 / 18:01

מנכ"לית מעלות S&P: "ההוראה בעייתית, אף חברה ישראלית לא תקבל דירוג גבוה מהדירוג של ישראל"

ואולם למרות העניין הרב שמעורר המשבר בשווקים, מה שעמד במוקד העניין של המשתתפים בכנס היה טיוטת החוזר החדשה שפירסם באחרונה הממונה על שוק ההון ידין ענתבי.



לפי טיוטה זו, סולם דירוג החוב הישראלי יושווה לסולם הדירוג הבינלאומי. בשלב ראשון יפרסמו חברות הדירוג סולם המרה מהדירוג המקומי לדירוג הבינלאומי ובשלב השני יאוחדו הדירוגים, וחוב שיונפק בישראל יזכה לדירוג על פי הסולם הבינלאומי.



ענתבי, שנשא דברים במפגש, אמר כי המדינה היחידה מבין מדינות ה-OECD המתבססת על דירוג מקומי ואינה בעלת סולם המרה לדירוג בינלאומי, היא קוריאה. לדבריו, סולם הדירוג המקומי גורם לעיוותים ולחוסר שקיפות כלפי המשקיעים. למשל, כאשר משקיע שמחזיק בתיק שלו מניות של בנקים מישראל ומהעולם רואה שבנק הפועלים זוכה לדירוג גבוה יותר מזה של HSBC, הוא מקבל תמונה מעוותת של המציאות.



סלינג'ר טענה מנגד כי טיוטת החוזר החדשה טומנת בחובה כמה בעיות. ראשית, אף כי לא נראה שחברה ישראלית כלשהי תקבל דירוג גבוה יותר מזה של מדינת ישראל (A), באופן תיאורטי ייתכן מצב שבו חברה הפועלת בשווקים בינלאומיים תזכה לדירוג גבוה מזה של המדינה. וכך, מכיוון שהדירוג המקסימלי שאליו יכולה להגיע חברה יהיה A, סולם הדירוג יצטמצם ויכולת ההשוואה בין החברות תיפגע.



עוד אמרה סלינג'ר, כי חברות שהיו מדורגות עד היום בדירוג BB ,BB- ו +BB יקבלו על פי הסולם הבינלאומי דירוג דומה, ולכן יהיה קשה להשוות ביניהן. בנוסף, טענה סלינג'ר, כי אף שבישראל יש מעט חברות המגיעות לחדלות פירעון, האחדת הדירוג תביא לכך שהחוב שהנפיקו חברות ישראליות יזכה לדירוג נחות באופן יחסי, שאינו משקף את הסכנה הממשית לכך שיפשטו רגל.



טיוטת החוזר זכתה לביקורות רבות, גם מצד בנק ישראל ומשקיעים שונים. בכנס אף נשמעה טענה כי גם לבנק ההשקעות בר סטרנס היה דירוג נמוך מהדירוג של בנק הפועלים, דבר שלכאורה נראה לא הגיוני, אך הסיכון שלו לפשיטת רגל אכן התממש.



ואולם ענתבי אמר כי הוא מקווה שהאחדת סולם הדירוג תעודד את המשקיעים המוסדיים להשקיע בחו"ל, ותפזר את הסיכון הטמון בהשקעת כספי החיסכון של הציבור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully