וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהפך במחירי המים לשימוש ביתי: יעלו 0.7 שקלים ל-100 ליטר ראשונים ו-3.80 שקלים לכל ליטר נוסף

עמירם כהן

7.4.2008 / 19:04

כך מציעה רשות המים להתמודד עם משבר המים המחריף

המתווה החדש, שגובש ברשות ונתמך בידי אגף התקציבים באוצר ושרי התשתיות והפנים, בנימין בן אליעזר ואלי ישי, מציע שהצרכן הביתי ישלם לרשות המקומית מחיר בסיסי של 0.7 שקלים למטר מעוקב עבור 100 הליטר הראשונים לנפש ליום. הצרכן ישלם 3.8 שקלים (מחיר אספקת מים מותפלים) לנפש ליום עבור כל ליטר נוסף של צריכה.



על המחיר הבסיסי שישלם הצרכן, יתווספו עלויות הון ועלויות חלוקה שיגבו הרשויות המקומיות מהצרכנים, כפי שיאושרו בידי הרגולטור. יודגש כי התוכנית קובעת כי המחיר לרשויות המקומיות מכל הספקים (מקורות ותאגידי מים עירונים) יהיה זהה.



מהתוכנית עולה כי בחישוב כולל, הוצאה של משפחה ממוצעת (בת 4 נפשות) על מים תהיה נמוכה משהיא כיום ברמות הצריכה הנמוכה והבינונית (עד 15 מ"ק לחודש) - וזהה בקירוב ברמת הצריכה הגבוהה (של עד 20 מ"ק לחודש). מעל הצריכה הזו, ישלמו הצרכנים יותר.



מנהל רשות המים פרופ' אורי שני, שיזם את המתווה החדש, מעריך שיישומו יהווה מנוף חשוב לחיסכון במים במגזר העירוני.



שני אומר כי "חיסכון במים בישראל הוא חיוני בכל עת, אך במיוחד בימים אלה, בשל המשבר במשק המים. ביסוד המתווה הזה עומדת ההנחה שכמות המים הבסיסית שתסופק לצרכנים במחיר זול (נמוך ממחיר המים השפירים לחקלאות, ע.כ.) תסובסד על ידי המחיר הגבוה שישלמו הצרכנים ברמות הגבוהות של צריכה. לפיכך, מי שיצמצם ויחסוך - ירוויח. גיבשנו מודל שנשען על בסיס כלכלי ועל צדק חברתי".



בסוף השבוע עומדת מליאת רשות המים לדון במתווה לתוכנית וככל הנראה תאשר אותו. לאחר מכן הוא יוצג בממשלה. יש גם מתנגדים לתוכנית - וכצפוי הם מתרכזים ברשויות המקומיות, העלולות לאבד נתח נכבד מההכנסות שהן גוזרת ממשק המים העירוני.



לגבי הגינון, המתווה קובע כי התעריף המיוחד לגינון הקיים כיום יבוטל ובעלי הגינות ישלמו את התעריף שנקבע לצרכן הביתי. מכך ברור שבעלי גינות גדולות ודונמים של דשא ישלמו הרבה יותר.



"תושב בני ברק ישלם אותו מחיר מים כמו תושב סביון. אבל בממוצע, בסביון - שיש בה כמה וכמה בריכות פרטיות והרבה דונמים של גינון - ישלמו הרבה יותר. בבני ברק הצריכה לגינון פרטי היא 1% מהמים, ובסביון 17%. אז מי שרוצה גינה גדולה ודונם של דשא יגיע מהר מאוד למחיר הגבוה. אנחנו מצדנו נותנים לכל אדם אפשרות להיות צנוע ולחסוך גם בגינה שלו".



מודל המחירים החדש שמציעה הרשות לא קיים עדיין בשום מקום בעולם וברשות יודעים זאת, כמובן. ברשות מדגישים שהוא הוכן בשיתוף כלכלנים מהשורה הראשונה באקדמיה ומבחינת התיאוריה הכלכלית: "הוא יושב חזק מאוד", כהגדרת מנהל הרשות.



עוד כוללת ההצעה ביטול הקצאת מים לגינון בתעריף נמוך, שימוש בכלים מינהליים לניהול הצריכה (כולל הקצאות מופחתות לחקלאים), והעלאת תעריף המים לתעשייה בשקל למ"ק.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully