וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המתחרות של כי"ל מנצלות את הגאות בענף: חברת האשלג האמריקאית אינטרפיד תנסה לגייס 600 מ' ד' בהנפקה ראשונה

יורם גביזון

7.4.2008 / 21:36

חבורת יזמים אמריקאים להנפיק כמה מכרות קטנים בניו מקסיקו וביוטה בעלי כושר ייצור של מיליון טונה

חברת Intrepid Potash האמריקאית הגישה טיוטת תשקיף לרשות ניירות ערך האמריקאית, שעל פי בכוונתה לגייס 600 מיליון דולר ברוטו בהנפקה ראשונה של מניות, שתנוהל בידי גולדמן סאקס, מריל לינץ' ומורגן סטנלי, על פי מחיר של 24 26 דולר למניה. ההנפקה תשקף לחברה שווי של 1.9 מיליארד דולר לאחר הגיוס, כלומר 1.3 מיליארד דולר לפניה.



אינטרפיד הרוויחה 23 מיליון דולר במחזור מכירות של 131 מיליון דולר בינואר-ספטמבר 2007, בהשוואה לרווח של 13.4 מיליון דולר במחזור של 95 מיליון דולר בתקופה המקבילה ב 2006. הרווח התפעולי תזרימי (EBITDA) של אינטרפיד בינואר-ספטמבר 2007 היה 36 מיליון דולר, לעומת 21.3 מיליון דולר בתקופה המקבילה ב-2006. תמחור ההנפקה משקף מכפיל רווח תפעולי תזרימי של 27, לעומת מכפיל EBITDA של 21.8 ל.



עם הנפקתה הצפויה תיהפך אינטרפיד לחברה הבורסאית השנייה שעוסקת בייצור אשלג בלבד, לאחר שחברת אורלקלי רשמה את מניותיה למסחר בבורסה בלונדון באוקטובר 2007 לפי שווי של 7.6 מיליארד דולר ונסחרת עתה בשווי של 20 מיליארד דולר.



הנפקתה של אינטרפיד והתמחור שלה הם אינדיקציה נוספת להתלהטות שוק האשלג. אינטרפיד, שבסיסה בדנבר, קולורדו, מחזיקה בנכסים קטנים יחסית: שני מכרות תת-קרקעיים בקרלסבד, ניו מקסיקו, שכושר הייצור שלהם הוא 900 אלף טונה בשנה; וכן 250 אלף של לנגנבניט (מינרל שמכיל תחמוצת גופרתית, מגנזיום ואשלג, המשמש כחומר ביניים לייצור אשלג לאחר הפרדתו מתחמוצות הגופרית, בדומה לקרנליט בבריכות האידוי של ים המלח).



אינטרפיד מחזיקה גם בשני מתקנים להפקת 200 אלף טונה של אשלג בשנה באמצעות אידוי מתמלחות במואב (Moab) וב Wendover במדינת יוטה. אינטרפיד מעריכה שתוכל להפעיל מחדש שני מכרות מושבתים בקרלסבד, ניו מקסיקו שיגדילו את כושר הייצור שלה בעד 200 אלף טונה בשנה עד 2011.



אינטרפיד הוקמה ב-2000 כדי לרכוש את המכרה במואב יוטה מחברת PCS הקנדית, שהיא יצרנית האשלג הגדולה בעולם, והצליחה לייצב את תפוקתו ברמה כפולה מזו של רמת תפוקתו כשנוהל בידי PCS, תוך שימוש בטכנולוגיות קידוח של תעשיית הנפט והגז.



אינטרפיד מציינת כי אחד מיתרונותיה התחרותיים הוא היותה יצרן האשלג הגדול בארה"ב ומיקום המכרות בסמוך ללקוחותיה הגדולים של החברה. עובדה זו מייצרת לה שולי רווח גבוהים מאלו של מתחרותיה הקנדיות - אגריום, מוזאיק ו-PCS - בשל עלויות התובלה הגבוהות.



הרווח של אינטרפיד ממכירת טונה אשלג היה גבוה ב-41 דולר ב-2006 מהרווח הממוצע נטו של מתחרותיה, לעומת יתרון של 27 דולר לטונה ב-2005. עלות הייצור של החברה גבוהה יחסית - 130 דולר לטונה. החברה מעריכה שבידיה עתודות אשלג ומינרלי אשלג לתקופות של 124-30 שנים.



על פי הערכות בשוק ההון, בעליה של אינטרפיד ניסו למכור אותה, אך המועמדת הטבעית לרכישתה היא חברת Mosaic, שגם לה בסיס ייצור בארה"ב ושהיא היצרן השני בגודלו בצפון אמריקה של לנגנבניט. ואולם היא לא גילתה עניין בעסקה.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully