וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תיתכן הפחתת מסים לפני יום העצמאות

מוטי בסוק

7.4.2008 / 21:53

משרד ראש הממשלה ומשרד האוצר בודקים את האפשרות להודיע על ההפחתה כמחווה לתושבי המדינה לקראת יום השנה ה-60 להקמתה

משרד ראש הממשלה ומשרד האוצר בודקים באחרונה את האפשרות להודיע על הפחתות מסים לפני יום העצמאות כמחווה לתושבי המדינה לקראת יום השנה ה-60 להקמתה.

בפגישה היום, בלשכת ראש הממשלה, בין ראש הממשלה אהוד אולמרט ועוזריו, לבין שר האוצר, רוני בר-און ויועציו, לא עלה כלל לדיון נושא הפחתות המסים. משרדי רה"מ והאוצר בודקים את האפשרות להודיע על הפחתת המע"מ מ-15.5% ל-15% עוד לפני יום העצמאות, ולהודיע על המתווה החדש להפחתת מס ההכנסה ומס החברות בשנים 2012-2008 לפני יום העצמאות.

מע"מ נחשב למס רגרסיווי והפחתתו מיטיבה עם השכבות החזקות יתר מאשר עם השכבות החלשות. עם זאת, הפחתת מע"מ היא הליך קל יחסי לביצוע. הפחתת המע"מ ב-0.5% תקטין את הכנסות המדינה ב-1.5 מיליארד שקל.

ההחלטה על הפחתת מסים נידונה באחרונה בקדחתנות באוצר, במשרד רה"מ ובהתייעצויות עם הנגיד, סטנלי פישר. המכשולים העיקריים לקבלתה הם החשש כי המדינה לא תעמוד ביעד גביית המסים ל-2008, העומד על 190 מיליארד שקל, והתנגדות בנק ישראל להפחתות מסים, בטענה כי המדינה צריכה להתמקד בשנים הקרובות בהורדת יחס החוב-תוצר מ-80% היום ל-60% ב-2015.

ההחלטה להפחתת מסים, אם תתקבל, נועדה להאיץ את גלגלי המשק, לשמור על צמיחה גבוהה יחסית, ועל רמת אבטלה נמוכה, למרות האטה בכלכלת מדינות המערב. מטרת ההפחתה במס החברות נועדה להפוך את ישראל למדינה אטרקטיווית יותר בעולם הגלובלי ולמושכת השקעות. באירלנד ובמדינות מזרח אירופה שהצטרפו בשנים האחרונות לאיחוד האירופי, מקובל מס חברות נמוך, בין 12.5% (אירלנד) ל-20%. התוכנית להפחתת מס ההכנסה השולי (מס הכנסה, ביטוח לאומי ומס בריאות), המע"מ ומס החברות הוצגה בפני אולמרט לראשונה עוד בספטמבר 2007.

מדובר בהפחתת המס השולי המקסימלי המוטל על יחידים מ-47% היום ל-40% ב-2012 והפחתת מס החברות מ-27% היום ל-20% ב-2012. הפגישה בין אולמרט ובר-און היום היתה קצרה מהמתוכנן (כ-40 דקות) בשל סדר היום המדיני העמוס של ראש הממשלה. נדון בה נושא הגרעון הגדול, עד 4 מיליארד שקל, שנוצר בתקציב 2008 בשל החלטות עם עלות תקציבית שקיבלו הממשלה והכנסת מאז תחילת השנה.

"הממשלה והכנסת גילו חוסר אחריות"

ראשי אגף התקציבים באוצר טענו בפגישה כי הממשלה והכנסת גילו חוסר אחריות תקציבית כשקיבלו שורה החלטות, מבלי שיש להן כיסוי תקציבי. מדובר בהחלטות בנושאי ביטחון, משטרה, חינוך, בריאות, בדואים, ניצולי שואה, קשישים, מס הכנסה שלילי והמגזר הערבי.

אנשי אגף התקציבים טענו כי לאחר רבעון אחד ב-2008 לא נותרו עוד כספים ברזרבה, ולפיכך הממשלה צריכה להחליט האם לבטל את כל ההחלטות החדשות או לקצץ את תקציב 2008 בעלות ההחלטות, עד 4 מיליארד שקל.

אנשי האוצר אמרו כי במקרה שתתקבל החלטה על קיצוץ הם מתנגדים לקיצוץ באחוז שווה (פלאט) בתקציבי כל המשרדים, של 2%, שכן לאחר קיצוצים דומים בעבר, הגיעו המשרדים ל"בשר החי" שלהם. הקיצוץ יצטרך לפיכך להיות נקודתי, בסעיפי תקציב חשובים פחות. בסיום הישיבה הנחה ראש הממשלה את ציוותי משרדו והאוצר להמשיך בדיונים על הקיצוץ ולסכמם לא יאוחר מערב ליל הסדר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully