וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רשות המסים: עלות ההכרה בהוצאות על טיפול בילדים - 10 מיליארד שקל מקופת המדינה

מירב ארלוזורוב

8.4.2008 / 8:19

זאת מאחר שפסק הדין בעניין, שניתן שלשום, מאפשר לתבוע החזר הוצאות שבע שנים לאחור ■ רשות המסים: השופט לא הבין כי המדינה מכירה ממילא בהוצאות המטפלת במנגנון נקודות הזיכוי ■ בכירים ברשות: "למה שלא נכיר גם בהוצאה על אוכל?"

לפי הערכות רשות המסים, עלות יישום פסק הדין צפויה להיות יותר מ-10 מיליארד שקל. העלות הגבוהה נובעת מכך שפסק הדין מאפשר לתבוע החזר הוצאות על מטפלת עד שבע שנים לאחור. בהנחה שלהכרה בהוצאות המטפלת ישנה עלות שנתית של כ-3 מיליארד שקל - ההנחה המקובלת ברשות המסים - הרי שתביעה על שבע שנים לאחור עלולה להגיע ל-20 מיליארד שקל. עם זאת, לא כל בעלי הזכות צפויים לתבוע החזר, ובעיקר לא על שבע שנים. לפיכך ההערכה היא שאם 50% מבעלי הזכות יתבעו החזרים, תסתכם העלות בכ-10 מיליארד שקל.



באגף התקציבים באוצר העריכו אתמול את עלות החלטת השופט אלטוביה לתקציב המדינה במיליארד שקל בשנה. באוצר טענו כי אין בתקציב מקורות לביצוע ההחלטה. אם בית המשפט העליון יאשר את החלטת בית המשפט המחוזי, יהיה צורך בשינוי החקיקה או בשינוי סדרי העדיפויות בתקציב. שר האוצר רוני בר-און אמר אתמול בראיון לגלי צה"ל: "אני מניח שניאלץ לערער על פסק הדין. אנחנו מכבדים אותו, אבל נצטרך לבחון אותו בערכאה גבוהה יותר".



"למה שלא נכיר גם בהוצאה על אוכל?"



בתוך כך נודע כי רשות המסים תפנה לבית המשפט העליון בבקשה לקיים דיון בהליך מזורז בערעורה על ההחלטה. הפנייה נועדה ליצור ודאות במשק, הן מבחינת התקציב והן במשפחות עם ילדים קטנים.



ברשות הזכירו כי רק השבוע נפלה בכנסת הצעת חוק של ח"כ גדעון סער, שהציע להכיר בהוצאות המטפלת: "אם הכנסת אמרה את דברה נגד ההכרה בהוצאות המטפלת - באיזו זכות מגיע בית המשפט שלושה ימים מאוחר יותר ואומר דבר אחר?" ברשות חוששים גם מסתימה של מערכת המס בעקבות הגשת מאות אלפי דו"חות חדשים ופתיחה של דו"חות שכבר נחתמו.



"פסק הדין הופך את פקודת המס על פניה", אומרים בכירים ברשות המסים. "אם אנחנו מכירים בהוצאות מטפלת, מדוע שלא נכיר בהוצאות הנסיעה למקום העבודה? ולמה שלא נכיר גם בארוחת הצהריים? לכן הפסיקה עד היום היתה ברורה - שההוצאות האלה אינן מוכרות".



ברשות המסים טענו שהשופט לא הבין כי המדינה מכירה בפועל בהוצאות המטפלת דרך מנגנון נקודות הזיכוי לנשים. "שני שלישים מהנשים העובדות נמצאות מתחת לסף המס, ולא בטעות. המדינה נותנת להן נקודות זיכוי - 190 שקל בחודש כפול מספר הילדים - עד גיל 18. כתוצאה מכך רף המס של אשה עם שלושה ילדים הוא כ-7,500 שקל בחודש, לעומת כ-4,200 שקל לגבר. מהו הפער הזה אם לא הכרה של המדינה בכך שלנשים יש הוצאות על גידול הילדים? לפי ההיגיון של פסק הדין, המדינה צריכה לבטל את כל נקודות הזיכוי לנשים".



ברשות המסים האשימו את השופט אלטוביה במתן "פסק דין פופוליסטי, שמתעלם מהכלכלה ומההיבטים של ניהול המשק. פסק הדין מסייע רק לנשים שמשתכרות יותר מ-7,500 שקל בחודש, ולא מסייע כלל לנשים עניות. אם רוצים להעלות את ההכנסה הפנויה של המעמד הבינוני - במקום לחלק את הסף רק לנשים עם ילדים - לא עדיף כבר ליזום הפחתת מס לכולם?"



בכנסת ינסו שוב לאשר מס הכנסה שלילי לאמהות עובדות



ניסיון החקיקה למתן זיכוי מס לאמהות עובדות יתחדש עם פתיחת מושב הקיץ של הכנסת במאי, וזאת לאור הפסיקה כי יש להכיר בהוצאות לטיפול בילדים לצורכי מס.



ח"כ גדעון סער (הליכוד) פנה אתמול לחברי הכנסת שהגישו את הצעת החוק בעניין, שנדחתה בשבוע שעבר, והציע להם להגישה שוב. בכנסת מעריכים כי לנוכח הפסיקה והאפשרות להקדמת הבחירות תתקשה הממשלה להדוף את ההצעה.



בהצעה להעניק מס הכנסה שלילי לאם עובדת שנמצאת מתחת לסף מס ההכנסה תמכו 45 חברי כנסת, אך 50 התנגדו לה לאחר שהקואליציה התגייסה להפיל את הצעת החוק בשל עלותה, הנאמדת ב-2-6 מיליארד שקל. בין המתנגדים לחוק היו רוחמה אברהם-בלילא, ציפי לבני, יולי תמיר ודליה איציק.



בתגובה לפסיקת בית המשפט אמר סער: "את מה שלא השכילה הרשות המחוקקת לתת לאמהות עובדות ולזוגות הצעירים, עשה בית המשפט בשכל ישר". לדבריו, הפסיקה מהווה שינוי בנסיבות, ולכן אפשר להגיש שוב הצעת חוק בעניין. בהצעת חוק שעלותה יותר מ-5 מיליון שקל בשנה נדרשת תמיכה של יותר מ-50 ח"כים בהצבעות בקריאה הראשונה, השנייה והשלישית.



לשכת יועצי המס: ההטבה במס לא תעודד נשים לצאת לעבודה



פסיקת שופט בית המשפט המחוזי מגן אלטוביה, שלפיה הוצאות על שהיית ילדי אישה עובדת במעון יוכרו לצורכי מס, לא תעודד נשים לצאת לעבודה ולא תסייע להן מבחינה כלכלית - כך קובעת לשכת יועצי המס.



נשיא הלשכה, בניטו נעים, אמר כי יישום פסיקת בית המשפט ייצור בעיות:



* דו"ח שנתי למס הכנסה: כדי לקבל את ניכוי ההוצאה, על כל שכירה להגיש דו"ח שנתי למס הכנסה על הוצאותיה, צעד שהיא פטורה ממנו כיום. הדבר כרוך בטרחה.



* ייקור הטיפול בילדים: רבות מהמטפלות הפרטיות אינן משלמות מס ואינן מוכנות למסור קבלות וחשבוניות למעסיקותיהן. כדי שהמעסיקות יוכלו לקבל הכרה בהוצאה יהיה על המטפלות להמציא קבלות, דבר שיגרום לגידול בעלות הטיפול בילדים. כמו כן יהיה על המעסיקות לשלם למטפלות דמי חופשה, דמי הבראה ופנסיה.



* ביטול נקודות הזיכוי: ההכרה בהוצאות תביא כנראה לביטול חצי נקודת הזיכוי במס הכנסה שמקבלת כיום כל אישה עובדת (94 שקל בחודש). על כל ילד מקבלת אישה עובדת נקודת זיכוי אחת (189 שקל בחודש).



* פיצול קבלות: לפי החלטת השופט, על הצהרונים ועל המטפלות הפרטיות יהיה לפצל את הקבלות ולציין בנפרד את הסכום בגין ההשגחה על הילדים ואת עלות הארוחות, וזאת מכיוון שפסק הדין נקבע שהארוחות לא יוכרו בניכוי. מדובר בטרחה לא קטנה.



* תחולה: "פסק הדין אינו מיטיב עם רוב הנשים העובדות, מכיוון ששני שלישים מהן אינן מחויבות במס בגלל הכנסתן הנמוכה ונקודות הזיכוי", הוסיף נעים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully