וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ענף הנדל"ן המקומי יושפע לרעה מהמיתון בארה"ב

אריק מירובסקי

8.4.2008 / 13:22

רוב בכירי ענף הנדל"ן מאמינים כי שכר הדירה למגורים בתל אביב ימשיך לעלות בששת החודשים הבאים, למרות ההאטה בצמיחה במשק

95% מבכירים בשוק הנדל"ן בישראל סבורים כי המיתון בארה"ב ישפיע לשלילה על ענף הנדל"ן הישראלי. 53% סבורים ששכר הדירה למגורים בתל אביב ימשיך לעלות בששת החודשים הקרובים. יעדי ההשקעות הנדל"ניות הטובים ביותר, לפי הבכירים, הם וייטנאם, ארגנטינה ורוסיה. כך עולה מסקר מקיף בתחום הנדל"ן שנערך על ידי Deloitte ברייטמן אלמגור.

ראש מגזר הנדל"ן בפירמה, אמיתי ובר, הסביר את התוצאות, שרובן ככולן כוללות תחזית לירידה בהיקפי הפעילות הנדל"נית במהלך התקופה הקרובה: "בעקבות משבר הסאבפריים, חלק גדול משוקי הנדל"ן מצויים במגמת ירידה, מנגנוני המימון התכווצו והנזילות שאיפיינה את הענף נעצרה".

רוב בכירי הענף (53%) מאמינים כי שכר הדירה למגורים בתל אביב ימשיך לעלות בששת החודשים הבאים למרות ההאטה בצמיחה במשק. זאת, לעומת 31% הסבורים כי צפויה ירידה בשכר הדירה בעיר ו-16% הסבורים כי לא יחול שינוי. "מחירי השכירות בתל אביב צפויים לעלות בשנה הבאה ב-15%-10%. הרוב עדיין לא מוותרים על מגורים בתל אביב. המגמה של מעבר למגורים בדרום העיר הביאה משקיעים ויזמים לפתח ולשדרג בניינים ודירות בפלורנטין, בשכונת שפירא ובאזור התחנה המרכזית הישנה - שנחשבה עד לא מזמן מקום מגוריהם של עובדים זרים בלבד".

ויאטנם היא היעד הבא

ויטנאם, רוסיה וארגנטינה הם שלושת השווקים הבאים שמשקיעי הנדל"ן הגלובלים רואים בהם יעדים אטרקטיבים וצפויים להשקיע בהם. מהסקר עולה, כי 48% מבכירי ענף הנדל"ן הישראלי סבורים שויטנאם היא היעד הבא למשקיעי נדל"ן באיזור אסיה-פסיפיק לפני תאילנד (26%), סין (16%) וסינגפור (10%).

32% ציינו כי היעד המוביל הבא למשקיעי נדל"ן במזרח אירופה הוא רוסיה, לפני סלובקיה ובולגריה (26% כל אחת) ופולין (16%). היעד הבא למשקיעים במרכז ובדרום אמריקה הוא ארגנטינה, שצויינה על ידי 40% מבכירי הענף, לפני פנמה (30%), קוסטה ריקה (20%) וונצואלה (10%).

"כלכלת ויטנאם צמחה ב-2007 ב-8.5% ועד שנת 2012 היא צפויה להמשיך ולצמוח בקצב שנתי של 8%. העובדה כי המדינה היא יעד אטרקטיווי כבר נותנת את אותותיה, ובמסגרת זו מחירי הדירות בהו צ'י מין סיטי עלו ב-80% ב-2007. ארגנטינה תהפוך ליעד מועדף בקרב משקיעי נדל"ן ישראלים - הן לאור היותה מדינה מתפתחת, הן לאור הטבות המס הקיימות במדינה זו". באשר לרוסיה מוסיף ובר כי "במוסקבה מחירי השכירות למשרדים המדורגים ברמה A ו-B עלו בכ-40% ב-2007 לרמה הגבוהה ביותר שנרשמה מאז 1999".

95% מהנשאלים מעריכים כי ענף הנדל"ן המקומי יושפע לרעה מהמיתון בשוק האמריקאי, ו-90% סבורים כי היחלשות הדולר האמריקאי תפגע בענף במידה כזו או אחרת. זאת, בניגוד להערכות שבכירי שוק הנדל"ן נתנו לפני מספר חודשים - לפיהן משבר הסאבפריים לא יפגע כמעט כלל בפעילות הנדל"ן בישראל. ככל הנראה, חלקם כבר החלו להרגיש בהשפעות של המשבר והם שינו את דעתם. רוב הבכירים (71%) מעריכים כי ב-2008 יונפקו בבורסה בתל אביב 5-1 חברות נדל"ן בלבד. 58% צופים כי היקף גיוסי ההון של חברות נדל"ן בבורסה בתל אביב השנה יהיה קטן יותר מבשנה שעברה, לעומת 42% הסבורים שהיקף הגיוסים יהיה דומה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully