וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עזות המצח של רשות המסים

זאב סגל

8.4.2008 / 13:47

בכירים ברשות המסים הצהירו כי היא לא תיישם את פסיקת המחוזי, המתיר לנכות כהוצאה מוכרת ממס תשלומים ששולמו למסגרת השגחה יומית על ילדים בעת יציאה לעבודה

דרושה מידה רבה של עזות מצח מצד גורמים בלתי מזוהים ברשות המסים כדי להצהיר שהרשות לא תיישם את פסיקתו של השופט המחוזי, מגן אלטוביה, המתיר לנכות כהוצאה מוכרת ממס תשלומים ששולמו למסגרת השגחה יומית על ילדים בעת יציאה לעבודה.

הרשות יכולה לערער על פסק הדין ואף לטעון בפומבי שהוא מוטעה, בהיותו מנוגד לכללים שנקבעו בחוק לניכוי הוצאות. עם זאת, כרשות ציבורית האמורה לכבד את עליונות המשפט, היא אינה יכולה להתעלם מפסק דין מוסמך של רשות שיפוטית. עמדת הרשות, המבקשת למסמס את פסיקת בית המשפט המחוזי ולהראות לעורכת הדין ורד פרי שפנתה לבית המשפט שמאמציה לא נשאו פרי, מתעלמת מעקרונות משפטיים ואינה מכבדת אותם. היא מציבה את רשות המסים כרשעות המסים.

ניתן אולי להניח לטובתם של אנשי רשות המסים שנעלמה מהם הלכה רבת עניין של בית המשפט העליון, שניתנה לפני יותר מ-20 שנה מפי השופט דב לוין בעניין שנגע לנציבות מס הכנסה, שנהפכה לרשות המסים.

באותו מקרה - מבע מוציאים לאור נגד סגן נציב מס הכנסה (בג"ץ 653/83) - התייחס בית המשפט העליון לפסק דין חדשני של בית המשפט המחוזי בירושלים שבו נקבע כי הפרשי שער ייחשבו כהכנסה חייבת במס רק עם מימושם בעת המרת מטבע זר למטבע ישראלי. ההלכה נהפכה בבית המשפט העליון, אך בג"ץ התייחס בפסיקתו העקרונית למעמדה של ההלכה כל עוד לא נהפכה בערעור שהוגש על פסיקת המחוזי.

בג"ץ התייחס להוראת חוק יסוד: השפיטה, שלפיה הלכה שנפסקה בבית המשפט המחוזי תנחה בתי משפט אחרים, בניגוד לפסיקת העליון המחייבת אותם. כדברי השופט לוין, פסיקת בית המשפט המחוזי אינה חסרת משמעות והשפעה, והיא מנחה את הרשויות הציבוריות, את המשפטנים ואת האזרחים. להלכה מעמד מיוחד בשעה שאין בנושא מסוים הלכה ברורה ומחייבת של בית המשפט העליון.

כנגד עמדת רשות המסים עתה, עמדת בית המשפט העליון בפסיקתו המחייבת היא נחרצת. כדבריו, לא מוטלת חובה על נישומים לשלם מס כל עוד פסיקת המחוזי בתוקף, אפילו אין לפסק הדין תוקף כללי מחייב כמו לפסיקת העליון. פסיקת המחוזי עומדת בתוקף כל עוד לא נהפכה ההלכה בעליון, והגשת ערעור אין בה טעם מצדיק לעיכוב ביצוע פסק הדין. "בוודאי", דברי בית המשפט, "אין מוטלת חובה חוקית לנהוג בניגוד להלכה שבפסק הדין".

עמדת בית המשפט העליון מחייבת את רשות המסים גם כיום. היא נושאת עמה כוח שכנוע רב. פירושה שנישומים זכאים לנכות הוצאות לפי הכללים שהותוו בפסיקתו של השופט מגן אלטוביה בנושא ההוצאות על המעון לילדים. הגשת הערעור לבית המשפט העליון אינה מונעת את זכאות הנישומים לעשות כן, כל עוד עומדת ההלכה בתוקפה.

רשות המסים רשאית לבקש מבית המשפט את עיכוב ביצוע פסק הדין, אך כל עוד לא ניתן צו, ההלכה עומדת על מכונה. רק חוק מפורש שיאסור את הניכוי די בו כדי לשנות את ההלכה שנפסקה לפני קבלתה של פסיקה שונה בעליון, אם אכן תתקבל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully