וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דרך חדשה למלכי ההשתלטויות

ניו יורק טיימס

9.4.2008 / 8:49

בעקבות המחנק בשוקי האשראי פונות חברות ההשקעה הפרטית להשקעה בחברות ציבוריות, למרות הסלידה מהבורסות שגילו בעבר

זה היה נכון לפני שנתיים, כשהאשראי היה זמין וזול. באותה תקופה פעלו כל אילי ההשקעה הפרטית באותה דרך: רכישת חברות באמצעות כסף שלוו (בוול סטריט קוראים לזה "מינוף"), ואז להישען אחורה ולראות את הכסף זורם.



"השקעה פרטית מאפשרת לי לקבל החלטות לטווח ארוך ולהשקיע בחברות שאינן מוערכות בשווקים", אמר בונדרמן בפברואר 2006. הוא נשא את דרשת ההשקעה הפרטית: להפוך את החברה לפרטית, להשתלט, ולמנף עד תום.



תשכחו מכל זה. בונדרמן, העומד בראש TPG (לשעבר טקסס פסיפיק גרופ), היה קרוב ביום שני לסגור עסקה להשקעה של 5 מיליארד דולר בוואשינגטון מיוצ'ואל, בנק ההלוואות והחיסכון האמריקאי שנמצא בקשיים. הוא משנה כליל את חוקי המשחק: במסגרת העסקה רכש פחות מרבע מהחברה הנסחרת בבורסה - כמעט ללא מינוף.



ברוכים הבאים לעולם החדש של ההשקעה הפרטית. מלכי ההשקעה הפרטית נאלצים כיום לשחק בארגז החול שלנו. ובכך טמונה הסכנה למודל העסקי שלהם ולתשואות האדירות שצברו עד כה. כשמשבר האשראי כמעט סתם את הגולל על מגזר ההשקעה הפרטית, אילי ההשתלטויות להוטים להשקיע את הכסף שגייסו. להערכת ראש מחלקת המימון בגולדמן סאקס, אליסון מאס, יש במגזר כ-400 מיליארד דולר בהון לא ממומש.



במקום לשקול את צעדיהם ולחכות, כפי שעשו רבים ב-2001-2002, יש מי שממהרים לבצע השקעות פרטיות בבורסות.



ואולם המשחק בשווקים, כפי שגילו משקיעים מן השורה בארה"ב בחודשים האחרונים, אינו פשוט. חברת ההשקעה הפרטית וורבורג פינקוס למדה זאת בדרך הקשה. היא השקיעה בדצמבר כ-500 מיליון דולר ב-MBIA, חברת ביטוח האג"ח האמריקאית. בדצמבר זה נראה היה כמחיר מציאה, אבל ביום שני נסגרו מניות MBIA במחיר של 13.59 דולר למניה, לעומת 33 דולר למניה בתחילת דצמבר.



דוגמאות לא חסרות: בלקסטון רכשה נתח של 4.5% בדויטשה טלקום ב-2006 תמורת 3.3 מיליארד דולר, כשהמניה נסחרה ב-13.6 יורו. בינואר נראה היה כי מדובר בהשקעה מוצלחת, כשהמניה הגיעה ל-15.5 יורו. אבל ביום שני היא נסחרה ב-11.1 יורו.



הבעיה בכל ההשקעות האלה היא שהן אינן כוללות את כל היתרונות הטמונים בהשקעה פרטית. קרנות פנסיה ומשקיעים מוסדיים גדולים יכולים באותה מידה להשקיע בחברות ניהול קרנות כמו פידליטי, או לפחות בקרן גידור.



זה כמובן לא אומר שהעסקה של בונדרמן לא טובה. ייתכן כי הוא נכנס לוואשינגטון מיוצ'ואל בדיוק ברגע הנכון. הוא חכם, ורבים מחשיבים אותו לוורן באפט של מגזר ההשקעה הפרטית. לעסקה שיחתום עם הבנק יהיו ודאי יותר יתרונות מהשקעה של משקיע רגיל בבורסה. לדברי המקורבים לעסקה, הוא יקבל, בין היתר, מושב בדירקטוריון ומניות בכורה בנוסף למניות הרגילות.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully