וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבנק הפדרלי חושש מפני נסיגה כלכלית חמורה וממושכת; הסיכויים להורדת ריבית ב-0.5% גברו

רויטרס

9.4.2008 / 9:43

פרוטוקול פגישת ועדת הריבית של הבנק הפדרלי: הערכות כי הריבית תרד ל-1.5% השנה וצמיחה שלילית במחצית הראשונה ■ ירידה בתמ"ג הריאלי במחצית הראשונה של 2008 - ובעקבותיה תירשם עלייה איטית בתמ"ג במחצית השנייה ■ לאחר פרסום פרוטוקול הוועדה: שוקי המניות ממ

כלכלני הבנק הפדרלי הציגו תמונה קודרת של הכלכלה בעתיד הקרוב. צוות הבנק מצפה עתה בוודאות לצמיחה שלילית במחצית הראשונה של השנה. עם זאת יש אפשרות להתאוששות מתונה במחצית השנייה של השנה.



"תחזיות הבנק מראות ירידה בתמ"ג הריאלי במחצית הראשונה של 2008 - שבעקבותיה תירשם עלייה איטית בתמ"ג במחצית השנייה", נכתב בדו"ח. בה בעת, בכירי הבנק אמרו כי הנתונים האינפלציונים מאכזבים והביעו דאגה מהתחזקות ציפיות האינפלציה.



החוזים על הריבית הפדרלית מראים כי הסיכויים להורדת ריבית ב-0.5% באפריל עלו ל-50% מ-40% לפני פרסום פרוטוקול הפגישה של הבנק. השוק הימר יום קודם לכן על סיכוי של 32% להורדת הריבית. החוזים גם מראים סיכוי של כמעט 100% שהריבית תרד ל-1.75% ביוני ושיש סיכוי להורדת הריבית לרמה של 1.5% במהלך השנה.



קובעי מדיניות הריבית של הבנק אמרו כי יש גבול ליכולת של הורדות ריבית להתמודד עם הבעיות שביסוד שוקי הפיננסים והדיור, אולם הודו כי קיצוץ בעלויות המימון עשוי להקל על קשיי השווקים. עם זאת, הבנק הפדרלי אמר כי קשה לכוונן את הכלכלה באמצעות המדיניות המוניטרית, מכיוון שהורדות הריבית האגרסיוויות בחודשים האחרונים יתחילו לתת את אותותיהם בפעילות הכלכלית רק בעוד כמה חודשים.



הבנק הפדרלי הוריד את הריבית הבסיסית בארה"ב ב-3% ל-2.25% מאז ספטמבר.



שוקי המניות בארה"ב המשיכו לרדת לאחר פרסום פרוטוקול פגישת הבנק הפדרלי, ואג"ח ממשלתיות עלו בשל נהירת המשקיעים לניירות ערך בטוחים. הדולר נפל מול הין.



"יש דברים מטרידים בפרוטוקול", אמר ריצ'רד סיצ'ל, סמנכ"ל ההשקעות בפילדלפיה טראסט. "הם יותר פסימיים בשלב זה ממה שציפיתי".



הבנק הפדרלי אמר כי הייצוא מארה"ב אמנם זוכה לחיזוק ניכר מהפיחות בדולר, אולם יש סיכון כי חולשת המטבע תוסיף ללחצים האינפלציונים בשל התייקרות הנפט וסחורות אחרות. בה בעת, ההאטה בצמיחה הגלובלית - בעקבות השפעת המשבר הפיננסי בארה"ב - עשויה להגביל את הייצוא מארה"ב.



חששות ללא תקדים



פרוטוקול הפגישה מראה כי העמדת קו אשראי חריג לבתי ההשקעות בארה"ב עוררה חששות מתלות יתר של השווקים הפיננסים בנזילות שמספק הבנק הפדרלי. "הבנק הפדרלי החליט שתועלתו של קו האשראי במניעת הסלמה של הדינמיקה המתפתחת בשוקי הכסף והאשראי גדולה מנזקה", נאמר בפרוטוקול.



בפרוטוקול יש אזכור מזערי להחלטה להעניק מימון של 30 מיליארד דולר לבנק ההשקעות בר סטרנס במטרה להוציא לפועל את רכישתו על ידי ג'יי.פי מורגן צ'ייס.



הדו"ח הסביר מדוע שניים מחברי ועדת הריבית הסתייגו מהורדת הריבית בשיעור של 0.75% במארס. שני חברים אלו חששו כי הורדות ריבית נוספות עלולות לעורר זינוק בציפיות האינפלציה - אחת מאמות המידה החשובות ביותר עבור הבנק הפדרלי. כל עוד ציפיות האינפלציה מתונות, הבנק המרכזי יכול להוריד את הריבית למרות עלייה קלה באינפלציה, מכיוון שהשווקים מאמינים שהאינפלציה תתקרר בעתיד.



נשיא הבנק הפדרלי של דאלאס, ריצ'רד פישר, האמין כי הבנק הפדרלי צריך להתמקד באמצעי הגברת הנזילות במקום להוריד את הריבית. נשיא הבנק הפדרלי של פילדלפיה, צ'רלס פלוסר, אמר כי לבנק אין אפשרות לחכות לסימנים מובהקים לעלייה בציפיות האינפלציה, מכיוון שאז כבר יהיה מאוחר מכדי לרסן הלחצים האינפלציוניים.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully