וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המינוי הזמני הקבוע של נסרדישי

מוטי בסוק

10.4.2008 / 9:00

אחרי 15 חודשי חיפושים אחר מנהל לרשות המסים - סירובו של זאב פלדמן למינוי מציב את ממלא המקום יהודה נסרדישי בראש רשימת המועמדים. מיהו האיש שעשוי להוביל את מכונת הגבייה של המדינה?

המשבר ברשות המסים החל בתחילת 2007, כשהמשטרה עצרה את מנהל הרשות דאז, ג'קי מצא, ובכירים אחרים בה בחשד לפלילים. בעקבות המעצר נאלץ מצא לפרוש מהשירות הציבורי. המעצרים היכו בהלם את הרשות ואת האוצר. יוסי בכר, שסיים בסוף דצמבר 2006 קדנציה כמנכ"ל האוצר, הסכים במינוי חירום לעמוד בראש הרשות לתקופת מעבר של שלושה חודשים. באפריל 2007 עזב בכר את השירות הציבורי, ויהודה נסרדישי, המשנה למנהל הרשות ומוותיקי נציבות מס הכנסה, מונה לממלא מקום מנהל הרשות. המינוי היה לשלושה חודשים או עד מציאת מנהל חדש לרשות. שנה מאוחר יותר, נסרדישי ממשיך למלא את התפקיד.



למרבה הפלא, למרות המשבר ברשות, היא ממשיכה לגבות מסים מעבר לכל ההערכות המוקדמות באוצר. ברבעון הראשון של השנה גבתה הרשות כמעט 50 מיליארד שקל, כ-200 מיליארד שקל במונחים שנתיים- לעומת יעד גבייה של 190 מיליארד שקל בלבד ב-2008.



בכל גוף ציבורי, אחד התפקידים של מי שעומד בראש הפירמידה הוא להכשיר את דור העתיד, כולל טיפוח מועמדים ראויים לרשת אותו כאשר יפרוש מתפקידו. מאחר שמצא שירת בתפקיד שנה בלבד, הוא לא הספיק להכשיר את דור יורשיו.



רק לעתים רחוקות עמד בראש נציבות מס הכנסה, שקדמה לרשות המסים, מי שלא גדל במערכת. למרות זאת, באוצר החליטו כי אין בכל מערכת המס הענקית, על אלפי עובדיה, וגם לא באוצר, אדם ראוי לתפקיד מנהל הרשות. לכן החיפושים התמקדו בעולם העסקי. באפריל 2007, איש באוצר לא חשב להעמיד את נסרדישי בראש המערכת.



מינוי לא צפוי



נסרדישי (64) הוא מנהיג שקט, מופנם ואנונימי, כפי שהוא מעיד על עצמו. הוא האנטי-תזה הכמעט מוחלטת של שני ראשי רשות המסים הראשונים. הוא לא כריזמטי, לא מקושר, לא מופיע בתקשורת ואין לו חברים עיתונאים. הוא כן מקצוען מס מהמעלה הראשונה שמכיר את המערכת לפני ולפנים. מתוחכם, נאמן, איש עבודה וידען. אף אחד לא חשב או תיכנן כי יגיע לראש הפירמידה. נראה שגם הוא לא.



נסרדישי נולד בטהרן ועלה לישראל כשהיה בן 4. כילד גר בירושלים ("גדלתי עם הפנתרים השחורים במוסררה"). הוא התחיל את עבודתו במס הכנסה נתניה באוקטובר 1966, לפני 42 שנה, כמעקל מטלטלין. במהלך הקריירה שלו עשה 17 תפקידים בנציבות מס הכנסה ורשות המסים, ביניהם שנתיים כמשנה למנהל רשות המסים בתקופתם של איתן רוב ומצא וראש המינהל המקצועי ברשות. אם יתמנה למנהל הרשות, יהיה הראשון במס הכנסה שעשה את כל הדרך מלמטה למעלה.



בפברואר 2007 הקים מנכ"ל האוצר ירום אריאב, לדרישת שר האוצר אברהם הירשזון, ועדת איתור לבחירת מנהל לרשות המסים. במאי פיזר אריאב את הוועדה, מבלי שמילאה את תפקידה, ובמקומה הקים וועדה לבדיקת עתיד רשות המסים, בראשות רו"ח יצחק סוארי. הוועדה הגישה את המלצותיה באמצע אוקטובר האחרון, ובמרכזן המלצה כי רשות המסים תמשיך להתקיים, כשבראשה יעמוד איש מס הכנסה, ולצידו משנה וממלא מקום - איש מע"מ. עד כה לא יושמו מסקנות הוועדה.



בסוף נובמבר 2007 חידש אריאב את עבודתה של ועדת האיתור. בוועדה היו חברים, לבד מאריאב (יו"ר), נציב שירות המדינה שמואל הולנדר, מנהלת המחלקה הפיסקלית בפרקליטות המדינה יעל ורבה, נגיד בנק ישראל לשעבר ד"ר משה מנדלבאום וראש אגף תקציבים לשעבר אורי יוגב. כל חברי הוועדה, להוציא את הולנדר, תמכו במועמדות פלדמן. הולנדר תמך בנסרדישי.



היום, 14 חודשים לאחר שהוועדה הוקמה, ברור כי היא נכשלה במבחן התוצאה. לרשות המסים אין מנהל.



ברשות המסים אומרים: "נסרדישי לא צעיר כריזמטי, אבל יש לו ידע וניסיון. אנחנו נמצאים כעת בזמן שאול, והארגון נמצא היום במקום שבו הוא נמצא הרבה בזכותו. קשה להתעלם מהישגי הרשות בשנה האחרונה, ומחלקו של נסרדישי בהם".



ואולם, יש ברשות המסים גם מי שרואים את חצי הכוס הריקה. מצב הרוח בין המנהלים והעובדים קשה, גם כיוון שאיש אינו יודע מי יהיה המנהל הבא, וגם כיוון ששר האוצר רוני בר-און עדיין לא קבע אם רפורמת סוארי תיושם. בשל האי-בהירות והביקוש הגבוה לרואי חשבון במגזר העסקי בשנה שעברה, נטשו רבים בדרגים הבכירים את השירות הציבורי, כולל רבים שברשות ניבאו להם עתיד מבטיח, והותירו משרות לא מאוישות. בהיעדר מנהל קבוע לא מונו מחליפים קבועים לבכירים שנטשו. כתוצאה מכך בכירים שנשארו ברשות ממלאים היום שני תפקידים, אחד במינוי קבוע ואחד במינוי זמני. רק לפני כחודש פורסמו מכרזים לתפקידים של פקידי שומה וסגניהם כדי למלא את החסרים הרבים.



הקלסתרון של בר-און



בכנס לשכת רואי החשבון שנערך לפני חודשיים, אמר בר-און על רשות המסים כי "לאחר תקופה ארוכה של טלטלות פנימיות וחוסר ודאות ארגוני, קיים צורך בייצוב המערכת ובהחזרת הוודאות שהיא זקוקה לה". אך שום דבר לא זז. באותה הזדמנות שירטט בר-און את קלסתרון המנהל הבא של הרשות, "שילוב של בשלות, ניסיון ציבורי ועסקי, ידע מקצועי וניסיון ניהולי". עם זאת, בר-און התנגד עד כה למינוי נסרדישי, שעונה לקלסתרון להוציא תכונה אחת - ניסיון עסקי.



בר-און רוצה מנהל נוצץ, צעיר, זוהר, שנשמע ונראה כמו מנהל בסיטי של תל אביב. אלא שהמנהלים שבר-און רוצה לא רוצים לבוא לרשות המסים, אין להם ניסיון בניהול צוותי עבודה גדולים או שעיסוקיהם היום ימנעו מהם לתפקד כהלכה בשל ניגודי עניינים.



כל בכירי מס הכנסה שאתם שוחחנו בחודשים האחרונים אמרו כי נסרדישי יהיה מנהל טוב. לא טוב מאוד, אבל טוב. לבר-און אין הרבה זמן להתלבט. למנהל ועדת האיתור אריאב יש עוד פחות זמן.



לפני תשעה ימים בא נסרדישי, יחד עם עשרות מראשי אגף התקציבים ובכירים באוצר, להיפרד מעידית סרגוסטי, המזכירה הנצחית של אגף התקציבים, שפרשה מהשירות הציבורי. בהמשך אותו יום הודיע פלדמן כי לא יהיה מנהל רשות המסים. נסרדישי ידע כי תפקיד החלומות שלו שוב התפנה, אבל שמר את הדברים לעצמו. "אתה יודע שלא אספר לך דבר. אני כספת" הוא אמר.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully