וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מד התנהגות" שמוצמד לרגל הפרה מאפשר לקבל מידע מדויק על מצבה בכל רגע

10.4.2008 / 11:38

איתור מוקדם של מחלות יכול להציל את חיי הפרה ולצמצם תקופות של ירידה בתנובת החלב

אבל עבודת הרפת הפכה כבר מזמן למודרנית וממוחשבת. בקיבוץ אפיקים שבעמק הירדן חשפו באחרונה פיתוח שיקל על מנהלי הרפתות לנטר ולעקוב אחר התנהגות הפרות, תפוקת החלב שלהן ואף לצפות בעיות רפואיות אפשריות. על ידי הצמדת קופסת פלסטיק קטנה לרגליהן של הפרות המשמשת "מד התנהגות", למדים הרפתנים על הרגליה של הפרה. אם שנתה נודדת והיא נעה בחוסר מנוחה, או לחילופין מאחרת לקום בבוקר.



כל שינוי כזה עשוי להצביע על בעיה בריאותית. איתור מוקדם יכול להציל את חיי הפרה ולצמצם תקופות של ירידה בתנובת החלב. כך יהיה אפשר לשמור על בריאותן של הפרות ועל המאזן הכלכלי של הרפת.



"הרפת היום היא ענף היי-טק לכל דבר, כמו שאר החקלאות בישראל", מגלה יוסי שמר, מנכ"ל חברת "צ.ח.מ (ציוד חקלאי מתקדם) אפיקים", שפיתחה את המתקן. "מדובר בפיתוח חשוב של רכיב נוסף שמספק לרפתן אינדיקציות נוספות על התנהגות הפרה", אמר. "באמצעות פרטים קטנים, כגון המצב בו נמצאת הפרה במנוחה, שכיבה או עמידה, ניתן להצביע על בעיות בריאות, מצוקות ושינויי הרגלים.



"לדוגמא, פרה עם בעיות רגליים, ויש הרבה כאלה, לא תלך הרבה, היא תרבץ. כדי לאכול הפרה צריכה לעמוד, אם המד ידווח על רביצה ארוכה מדי, ניתן יהיה לקרוא לווטרינר בזמן", מביא שמר דוגמאות. "החוכמה היא לעלות על זה לפני שהיא סובלת. אנחנו מגלים את זה בהתחלה".



לדבריו, התועלת שבפיתוח החדש בעבור הרפתן היא עלייה ברווחיות ובאיכות החלב - פרה שחיה טוב ונוח לה נותנת חלב איכותי יותר ולא מפתחת מחלות, וכן יש שיפור בתוחלת ובאיכות החיים של הפרה עצמה. בנוסף, יכולים אנשי הרפת לקבל תיעוד מדויק של תקופות הייחום של הפרה.



בכנס שערכה החברה במלון בים המלח ושעסק בהיבטים שונים של מחשוב הרפת, דווח כי אלפיים פרות בישראל כבר נהנות מהמעקב הצמוד של "מד ההתנהגות" ובמקביל נערכים ניסיונות במוצר ברפתות בחו"ל. המשתתפים, שבאו מ-23 מדינות, סיירו ברפת הדגמה של החברה במושב באר טוביה וראו את "מד ההתנהגות" בפעולה.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully