וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"כבר לא קופצים על כל דבר ברעננה וברמת השרון"

גיא ליברמן

10.4.2008 / 14:40

מגמת האטה מורגשת בחודשים האחרונים בשוק מגורי היוקרה באזור השרון. אנשי הנדל"ן המקומיים אימצו באחרונה מונחים כמו "אווירה של האטה" ו"רגיעה", אבל מדגישים כי לא מדובר בירידות מחירים.



מגמת האטה מורגשת בחודשים האחרונים בשוק מגורי היוקרה באזור השרון. אנשי הנדל"ן המקומיים אימצו באחרונה מונחים כמו "אווירה של האטה" ו"רגיעה", אבל מדגישים כי לא מדובר בירידות מחירים.



"כל שוק המגורים בישראל נמצא בסימן של האטה והתייצבות, וכך גם שוק היוקרה ברמת השרון. אני מזהה תהליך מחלחל של רגיעה. קשה לשים את האצבע על משהו מוגדר, אבל נראה כי אנחנו הולכים לכיוון שבו נראה פחות עסקות בזמן הקרוב", אומרת המתווכת מירי אופק מסוכנות מירי אופק ברמת השרון. ג'ו כהן, זכיין אנגלו סכסון ברעננה, מסכים עמה: "בהחלט ניכרת רגיעה ברעננה - עברנו את התקופה של המחירים הפנטסטיים". אנשי נדל"ן נוספים מהאזור אומרים דברים דומים: המגמה בשוק, שידע עליות חדות בשנים האחרונים, השתנתה. לא מדובר עדיין בירידות מחירים, אבל מכירת נכסים באזור תהיה קשה יותר ותימשך זמן רב יותר.



כהן מספר כי בשבועות האחרונים פנו אליו כמה תושבי חוץ מצרפת שקנו נכסים ברעננה בשנים האחרונות, וביקשו למכור את נכסיהם: "לכל אחד יש את הסיבות האישיות שלו, ואני לא רואה כאן מגמה.





"המוכרים ברעננה יהיו קצת יותר עם הרגליים על הקרקע"



- אבל זה די ברור שאם תושבי חוץ יבקשו למכור כאן נכסים, יהיו אלה הצרפתים, כיוון שהקהילה שלהם פחות מבוססת בעיר מקהילות אחרות כמו הקהילה האנגלו-סכסית למשל".



"הצרפתים נעלמו"



זכיין אנגלו סכסון ברעננה מזכיר, ולא בכדי, את תושבי החוץ שתרמו רבות לעליית המחירים של השנים האחרונות באזור השרון: "תושבי החוץ הם הקטר שמוביל את שוק המגורים היוקרתיים באזור. כאשר יש טלטלה בכלכלה העולמית, כמו שקורה כיום, זה משפיע על הכל".



לדבריו, הצרפתים נעלמו ממפת הביקושים בחודשים האחרונים ברעננה - אופק מספרת שגם ברמת השרון - וכיום מרבית תושבי החוץ המתעניינים ברכישת דירה בעיר הם בריטים ובלגים: "קהילות שלמות בלונדון, המתגוררות בעיקר בהנדון ובגולדרס גרין, מתעניינות בשנים האחרונות ברעננה. הם רוצים לגור בה - אלא שהטלטלה בשווקים העולמיים משפיעה גם עליהם.



"הירידות החדות בשער הדולר והמעבר לתמחור הדירות בשקלים מבלבל אותם. מצד שני, יש את הטלטלה בשווקים בעולם. כעת נפתחות בפניהם אופציות במקומות אחרים, שבהם יש ירידת מחירים. כאן השוק נמצא עדיין בשיא", מספר כהן.



גם בקרב ישראלים המבקשים לגור בשתי הערים מזהים את השינוי בגישה. "קהל היעד הישראלי של שתי הערים הוא אנשי היי-טק ובעלי מקצועות חופשיים מהמעמד הגבוה. רבים מהם מושפעים ישירות משער הדולר, מכיוון שמהשכורות שלהם מתומחרות לפי מטבע זה. מישהו שקיבל רק לפני שנה וחצי משכורת לפי שער של 4.7 שקלים, מקבל כיום לפי 3.6 שקלים - זה אומר שיש להם פחות כסף", מסבירה אופק.



כדי להבין את המצב החדש, יש לחזור שנה אחורה. המתווך פיני שפיר, בעלים של סוכנות התיווך ר.פ נכסים, מספר כי בשנה החולפת התבצעו ברעננה כ-90 עסקות ברמת מחירים של כמיליון דולר. לדבריו, גם אם נביא בחשבון את השחיקה בשער הדולר מול השקל בחודשים האחרונים - מדובר במספר עסקות גדול המלמד על רמות המחירים הגבוהות בעיר.







לדברי שפיר, האזורים היקרים ברעננה הם הרחובות אח"י דקר ואחד העם במזרח העיר, קרית גנים במערבה והאזור שסביב הרחובות יהודה הלוי וגורדון. במערב העיר מתגוררים כמה בכירים במגזר הציבורי ובעולם העסקים, כמו ראש עיריית רעננה לשעבר והעומד בראש הסוכנות היהודית זאב ביילסקי, מייסד ויו"ר קרן ההון סיכון פיטנגו ונצ'ר קפיטל חמי פרס (בנו של הנשיא שמעון פרס) ומנכ"ל פריגו ישראל רפי לבל.



"אם עד לפני שנתיים דירות יוקרה ברעננה נמכרו בטווח של מיליון דולר, כיום השוק היוקרתי מתחיל בסביבות ה-1.5 מיליון דולר", אומר כהן. בהמשך למגמה זו נחצה לפני כמה חודשים רף פסיכולוגי ברעננה - בית ברחוב שכונת אשר (מערב העיר) בשטח בנוי של 500 מ"ר, שניצב על מגרש בשטח 750 מ"ר, נמכר במחיר של 3.5 מיליון דולר; עסקה ראשונה בעיר שהיתה גבוהה מ-3 מיליון דולר. בערך באותו זמן נמכר בית צמוד קרקע במזרח העיר, בשטח בנוי של 400 מ"ר, הניצב על מגרש של כ-800 מ"ר, ב-2.7 מיליון דולר.



כמעט יוקרה



ברמת השרון, שבה רמת המחירים גבוהה יותר, נסגרו באזור של רחוב למרחב במערב העיר כמה עסקות במחיר של יותר מ-4 מיליון דולר בשנה האחרונה. רק בשלושת החודשים האחרונים נמכרו שלושה בתים ברחוב למרחב במחיר ממוצע של 1.2 מיליון דולר. ברוב המקרים מדובר בבתים על מגרש של כ-600 מ"ר.



למרות המחירים הגבוהים, אנשי נדל"ן הפועלים בשוק היוקרה אינם מכלילים על פי רוב את רעננה, ובמרבית המקרים גם לא את רמת השרון, בשוק היוקרה האמיתי - שוק הכולל קבוצה מצומצמת של יישובים, בהם ארסוף, כפר שמריהו, הרצליה פיתוח וסביון.



"רעננה, כמכלול, לא נמצאת בקטגוריה של מגורי היוקרה", אומר המתווך נועם דז'לדוב מסוכנות נאות שירן. עלעול ב"מחירון המיליון" שמפרסמת סוכנות נאות שירן תואם את דבריו - רעננה פשוט לא נמצאת שם. רמת השרון דווקא כן, אבל רק אזור מצומצם במערב העיר.



דז'לדוב לא מתרגש מעסקות שחצו את קו ה-3 מיליון דולר בעבור קוטג'ים בעיר. עם זאת הוא מספר כי בשונה מהעבר, יש כיום אנשים עשירים שמבקשים ספציפית לגור ברעננה: "יש כמה אזורים שיכולים להיחשב יוקרתיים ברעננה, אבל זה לא מה שהופך אותה ליוקרתית. מה שכן ראוי לומר הוא שיש אנשים בעלי יכולת כלכלית המאפשרת להם לגור בכל מקום שירצו - אבל הם בוחרים לגור דווקא ברעננה".



יוקרה אמיתית או לא, נראה כי אופי העסקות בשתי הערים השתנה. "רוכשים פוטנציאליים בודקים לעומק את הנכסים שמציעים להם. כבר לא קופצים על כל דבר", מדגישה אופק.



"צריך לראות לאן יתפתחו הדברים"



כהן מוסיף כי מגמת ההתייצבות במחירי הנכסים היא דווקא "בריאה": "אני חושב שאנחנו נכנסים לתקופה קצת יותר בריאה - המוכרים יהיו יותר עם הרגליים על הקרקע, אי אפשר להתחמק מהמצב. הרוכשים, מצד שני, יהיו יותר חשדניים ויבדקו קצת יותר את מה שמציעים להם".



על אף שאופק וכהן מזהים שינוי במגמת השוק הם מסבירים כי עדיין ניתן לבצע עסקות מכירה טובות: "חשוב להבין שלא מדובר בירידות מחירים. נכס טוב יימכר במחיר טוב. פשוט עכשיו תהליך העסקה עשוי להיות ממושך יותר. בכל אופן, צריך לראות לאן יתפתחו הדברים. רעננה עשתה כברת דרך ארוכה והיא לא מפסיקה להתפתח. העיר נחשבת איכותית ביותר, ולכן אין סיבה שנראה ירידות מחירים", מסכם כהן.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully