וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנק לאומי: לא מתאמים מחירים

נורית רוט

10.4.2008 / 15:26

מגיב לתביעה ייצוגית בסך 7 מיליארד שקל. "אין כל איסור על גוף כלכלי לקבוע או להציע מחירים תוך התייחסות למחירים שמציע מתחרהו"

"אין כל איסור על גוף כלכלי לקבוע או להציע מחירים תוך התייחסות (במסגרת שיקוליו העצמאיים) למחירים שמציע מתחרהו. הדבר היחידי שאסור הוא התיאום ביניהם. עצם הזהות או אף הקרבה במחירים אין בה כדי ללמד בהכרח, או אף לכאורה, על תיאום כזה, וראיה כלשהי לתיאום לא הובאה" - כך טוען בנק לאומי בבקשת רשות ערעור שהגיש היום לבית המשפט העליון על פסק הדין שהכיר בתביעה ייצוגית נגד הבנקים על תיאום ריביות.

בסוף ינואר השנה אישר השופט נסים ישעיה שקל נגד בנק הפועלים, לאומי ודיסקונט. בתביעה נטען כי הבנקים ערכו תיאום אסור בשיעורי הריבית והעמלות שהם גובים, באופן שמונע תחרות ומנוגד לחוק, כך ששיעור הריביות והעמלות הנגבות על ידי הבנקים הינו גבוה, מופרז ופוגע במשק.

השופט קבע בהחלטתו לאשר את הגשת התביעה כי "בהיעדר נתונים עובדתיים וטעמים של ממש, שיצביעו אחרת, הדעת נותנת כי שיעורי הריבית הזהים והאחידים, באו לאוויר העולם של עסקי הבנקאות, כתוצאה מתיאום מחירים בין הבנקים שתכליתו למנוע, או להפחית, כלל האפשר, תחרות אמיתית ביניהם".

"מקריאת ההחלטה קשה להשתחרר מהרושם כי בית המשפט הנכבד ייחס משקל ממשי גם להלך הרוח בציבור ואצל הרשויות המפקחות בקשר לסוגיה הנדונה, כפי שבא לידי ביטוי באמצעי התקשורת ההמונית להם נחשף", נכתב בערעור.

לאחר קבלת ההחלטה הודיעו שלושת הבנקים הנתבעים כי יערערו עליה. בערעור של בנק לאומי, הראשון מבין שלושת הבנקים שמערער על ההחלטה, נטען באמצעות עו"ד ירון אלחנני ממשרד קנטור, אלחנני, טל, כי בית המשפט שגה בניתוח העובדתי, הכלכלי והמשפטי של העובדות שהוצגו לפניו. זאת בין היתר מהסיבה שעל פי נתוני בנק ישראל, המחשב מדי חודש את ממוצע הריבית הנגבית על ידי הבנקים המשיבים, "קיים שוני משמעותי בריבית הנגבית על ידי כל אחד מן הבנקים".

לטענת הבנק, בית המשפט טעה במסקנתו כי מבחינה כלכלית אין היגיון בכך שבמצב של תחרות תהיה זהות במחירים הנגבים על ידי כמה מתחרים וכי זהות המחירים "החשודה" מחייבת את הנתבעים לספק הסבר "אלטרנטיווי" לזהות מחירים זו, מלבד קיומו של הסדר כובל. מסקנה זו, נטען, אינה נסמכת על הפסיקה או על כל חוות דעת כלכלית.

לטענת לאומי, הטענה העיקרית של שרנוע היא כי הבנקים גבו או "הציעו" בחשבונות חח"ד (חשבון חוזר דביטורי) ריביות ועמלות מסוימות בשיעור זהה, בעוד שלדבריו הריביות והעמלות שנגבות בפועל מהלקוחות, נקבעות באופן פרטני ביחס לכל לקוח ולקוח. (רע"א 3318/08)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully