וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הממשלה תקיים דיון חרום במשבר המים; מנהל רשות המים: לא הבחנו במועד בהתמעטות מקורות המים של ישראל

עמירם כהן

10.4.2008 / 20:35

מנהל הרשות צופה שהמגמה תימשך עקב השינוי בכדור הארץ

מנהל רשות המים, פרופ' אורי שני, אמר ל-TheMarker כי רשות המים (אז נציבות המים) לא הבחינה במועד כי מקורות המים הטבעיים של ישראל הולכים ומתמעטים. לדבריו, הסיבה לכך היא, שפענוח הנתונים נתקל בבעיות ולא ניתן היה לקבל מהנתונים תמונה ברורה על המגמה.



לדבריו, טכניקות חדישות ותוכנות מחשב מתקדמות של פיתוח נתונים, שיושמו באחרונה ברשות המים הביאו למסקנה שמקורות המים הטבעיים של ישראל הולכים ומתמעטים. משמעות הדבר היא, שישום תכניות ההתפלה שאושרו בממשלה בראשית העשור לא יספיקו להתמודד עם המשבר המחריף.



עוד אמר פרופ' שני כי ברשות המים צופים שמגמת התמעטות ההיצע של מים הטבעיים (גשמים, נחלים, מי התהום) תימשך גם בשנים הבאות בגלל השינויים האקלימיים באזורנו, המוסברים בהתחממות כדור הארץ.



כזכור החליטה הממשלה לאחר משבר המים הקשה בשנים 2001-2000 להקים מתקני התפלה בהספק 400 מיליון מ"ק לשנה. אלא שמספר שנים גשומות לאחר מכן הספיקו לממשלה, בלחץ האוצר, לקצץ את ההתפלה ל-230 מיליון מ"ק לשנה. בשנה שעברה, לאחר שהבחינו ברשות המים בסימנים ודאיים למשבר חדש, אושרו בממשלה שני מתקני התפלה נוספים בהספק 200 מיליון מ"ק.



המשבר הנוכחי שפרץ על רקע חמש שנים שחונות ברצף, אירוע נדיר ביותר מבחינה סטטיסטית, חייב את רשות המים לנקוט בצעדי חירום מידיים. בצד ההיצע "יילחצו" מתקני ההתפלה באשקלון, פלמחים וחדרה - (עדיין בשלבי הקמה) - להגדיל את תפוקתם ב-75 מיליון מ"ק, כך שהיצע המים המותפלים יגיע ל-300 מיליון מ"ק לשנה עד סוף 2009.



בנוסף, אישרה הממשלה הקמת שני מתקני התפלה נוספים באשדוד ובשורק בהספק כולל של 200 מיליון מ"ק. הצעדים הללו יגדילו את היקף ההתפלה בראשית העשור הבא ל-500 מיליון מ"ק.



כמו כן, גובשו ברשות המים צעדי חסכון, שהעיקרי בהם הוא מהפך בשיטת תמחור המים לציבור, כך שצרכנים קטנים ישלמו מחירי מים נמוכים מאוד וצרכנים גדולים ישלמו מחירי מים גבוהים מאוד.



בשל מיעוט הגשמים והיובש באזור, החלו ישובים ברמת הגולן לעקור מטעים ולייבש גידולי שדה בשל המחסור במים. בצפון הרמה הודיע קיבוץ מרום גולן על החלטתו לעקור 140 דונם מטעי תפוחים ולייבש 200 דונם של גידולי פרחים בשטח פתוח.



השותפות לעיבוד חקלאי של הישובים, אורטל, אלרום וגשור, הודיעה על צמצום שטחי העיבוד החקלאי מ-3,000 דונם ל-1,500 דונם בשל הקטנת הקצאת המים מ-900 אלף מ"ק ל-250 אלף מ"ק. שר החקלאות שלום שמחון, העריך כי ישובי הרמה ייאלצו לעקרו בשנים הקרובות אלפי דונםשל מטעים בשל המחסור במים.



מיעוט הגשמים בחורף האחרון באגן היקוות של הכנרת, התבטא בירידה משמעותית בזרימת מי הגשמים ל-15 מאגרי המים בגולן והשנה נאגרו בהם רק רבע מפוטנציאל האגירה הכולל. בשנה שעברה, שגם היא היתה שחונה, התמלאו המאגרים ב-60% מהקיבולת. נתוני רשות המים מצביעים על כך שבאגן ההתהוות של הכנרת הסתכמו כמויות הגשמים בחורף האחרון ב-55%-50% מהכמות הרב שנתית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully