וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יו"ר הבנק הפדרלי, בן ברננקי: "אין בכלל מקום להשוות את ימינו לתקופת השפל הגדול"

נמרוד הלפרן

10.4.2008 / 21:37

"המודל הבסיסי של וול סטריט לא פגום"

ברננקי, הידוע כמומחה לתקופת השפל הגדול, וחלק נכבד מהאידיאולוגיה המוניטרית שלו מבוסס על מחקרו בתחום זה, אמר כי בתקופת השפל הגדול איפשר הבנק הפדרלי לבנקים לקרוס, למחירים ליפול ולאמצעי התשלום להתכווץ, ותרם בכך להחרפת המשבר.



"כיום כבר למדנו את הלקח מהאירועים ההם, אמר ברננקי בנאום במדינת וירג'יניה. "אנחנו בהחלט מתכוונים לוודא כי המערכת הפיננסית תמשיך לתפקד היטב", הוסיף.



עוד העריך ברננקי כי המודל הבסיסי שעל פיו פועלות חברות הפיננסים בוול סטריט אינו פגום, וניתן לתקן את המצב באמצעות מעט יותר רגולציה ובאמצעות תמריצים. לדבריו, המודל המאפשר לבנקים להרחיב את עסקי ההלוואות שלהם בתנאי שאינם מפרים את ההגבלות שקבע הרגולטור, אמנם קרס במספר נקודות מפתח, "אולם למרות בעיות אלו, המודל הוכיח את יעילותו בעבר, ועל ידי התיקונים הנדרשים, ימשיך לעשות להוכיח את עצמו גם בעתיד".



"יש להניח כי מודל זה ימשיך להוות מרכיב חשוב במערכת האשראי שלנו", הוסיף ברננקי, בנאום שנשא היום במדינת וירג'יניה.



הערכתו של ברננקי בסוגיה זו עומדת בסתירה לדברים שאמר מוקדם יותר השבוע, יו"ר הבנק הפדרלי לשעבר, פול וולקר, לפיהם המשבר במגזר הפיננסים שהחל בקיץ שעבר הוכיח כי "וול סטריט החדשה", כפי שכינה אותה, לא עמדה במבחן השוק.



"רשויות הרגולציה והשחקנים בשוק הם שאחראים להפרזות שהובילו למשבר בשוק משכנתאות הסאבפריים, אשר התפתח לכדי אם כל המשברים", אמר וולקר, אשר שימש כיו"ר הפד בשנים 1987-1979, בנאום בניו יורק השבוע. "ההלוואה של הבנק הפדרלי לבר סטרנס, אשר נראית ביסודה כמו העברה ישירה של משכנתאות וני"ע ערך מגובי משכנתאות באיכות מפוקפקת מבנק השקעות לבנק הפדרלי, מעמידה במבחן את המנטרה הוותיקה של הבנק המרכזי בעתות משבר: תעניק הלוואות באופן חופשי בריבית גבוהה וכנגד בטחונות טובים; תמשיך בכל עד לנקודת האל-חזור", אמר וולקר.



"המערכת הפיננסית המודרנית נכשלה במבחן השוק", הוסיף. כאשר נשאל האם הוא צופה משבר של הדולר האמריקאי, ענה: "אין צורך לצפות זאת, אנחנו כבר נמצאים בעיצומו".



וולקר אמר עוד כי החלטת הבנק הפדרלי להלוות כספים לבנק ההשקעות בר סטרנס (סימול BSC) כדי למנוע את קריסתו היתה "ממש על גבול סמכותו החוקית של הפד". "הבנק הפדרלי העריך כי נדרשו צעדים אשר נמצאים ממש על גבול סמכותו על פי חוק וסמכותו המשתמעת, וחצה בתוך כך כמה עקרונות ונוהגים על פי מתנהל הבנק הפדרלי מזה זמן רב", אמר.



הבנק הפדרלי הזרים יותר מחצי טריליון דולר למערכת הפיננסים, הגדיל את היקף הלוואות החירום למגזר, והתחייב ליטול על עצמו חלק מהאג"ח מגובות משכנתאות המכבידים על מאזני הבנקים הגדולים בארה"ב ואשר הסבו להם הפסדים בסך מיליארדי דולרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully