וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החל מיום ראשון הקרוב: השטר החדש בערך של 20 שקלים יופץ לשימוש; ייחודו: עשוי מפולימר ולא מנייר

טל לוי

11.4.2008 / 9:44

השטר הפלסטי עמיד יותר לעומת שטר הנייר

מבנק ישראל מוסרים כי השימוש בפולימר הולך וגובר בעולם - וכיום 26 מדינות כבר מנפיקות שטרות מחומר זה. ייצור השטר מפולימר ישפר אפוא את עמידותו של השטר ויאריך את חייו.



עיצובו של השטר זהה לעיצובו של השטר הקיים היום פרט לשינויים קלים בסימני הביטחון. הבולט שבהם הוא חלון שקוף, המאפיין שטרות מפולימר, ומשמש סימן ביטחון קל לשימוש בידי הציבור.



בבנק ישראל צפויים לבדוק אפשרות להחליף גם את יתר השטרות לפולימר - כנראה לאחר שיופקו לקחים מהשטר החדש. שטר הפולימר אינו נקרע בקלות כפי שקורה לשטר הנייר. עם זאת, כאשר נוצר קרע בקצה השטר הוא עלול להתפשט במהירות.



השטר מכיל השתקפות ובה דיוקן קטן. לא מדובר בסימן מים (כמו בשטרות הנייר) אלא בסימן המיוצר בטכניקה אחרת. הן ההשתקפות והן סימן המים הם סימני ביטחון שמטרתם לאפשר להבחין בין שטר אמיתי לשטר מזויף. בבנק ישראל מסבירים כי ההשתקפות בשטר מפולימר עמידה יותר בפני שחיקה.



עלות הייצור של שטר מפולימר גבוהה יותר מיצור שטר נייר אולם אורך חיי השטר החדש ארוכים יותר ולכן ההפרש בעלויות היצור הופך לזניח.



מבנק ישראל נמסר כי הוא פעל החל מחודש ינואר שנה זו ליידע ולהדריך את המשתמשים הגדולים במזומנים במשק אודות הכנסתם הקרובה למחזור של השטרות מפולימר ואופן השימוש בהם. בין היתר, שותפו בתהליך בין היתר גם הבנקים, חברות התחבורה ציבורית, חברות הדלק, רשתות המזון והפארם, ארגוני סוחרים.



במהלך פברואר מסר בנק ישראל שטרות דוגמא מפולימר לבנקים, יבואנים של מנגנוני מכונות אוטומטיות וחברות המפעילות מכונות אלו. מסירת השטרות נעשתה למטרת כיול והתאמה של המכונות לשטרות הפולימר. חלק מהגופים המפעילים מכונות אוטומטיות טרם סיימו את הליך ההתאמה של המכונות לשטרות הפולימר; מבדיקה שנערכה מול אותם גופים עולה כי התהליך יסתיים בשבועות הקרובים.



לרגל חגיגות ה-60 למדינת ישראל תופץ לציבור כמות מוגבלת של 1,800,000 שטרות מפולימר אשר ישאו את הכיתוב "60 שנה למדינת ישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully