וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד התמ"ס: וישיי ישראל פיטרה 1,500 עובדים ב-2001

הארץ

14.10.2001 / 7:20

נשיא וישיי ישראל, מרק זנדמן: החברה פיטרה עובדים, ואולם בהיקף שעליו מדברים בתמ"ס; סירב לנקוב במספר המפוטרים

מאת אורה קורן

וישיי ישראל פיטרה כ-1,500 עובדים ב-2001 מתוך כ-4,000 עובדי החברה - כך עולה מבדיקה שערך מנהל מרכז ההשקעות במשרד התעשייה והמסחר (תמ"ס), שמואל מרדכי. תוצאות הבדיקה הובאו באחרונה לידיעת מנכ"ל התמ"ס, אמיר חייק, ושרת התמ"ס, דליה איציק, וישמשו בסיס לדיון מקיף שייערך בקרוב במכלול הבקשות של וישיי מהמדינה.

נשיא וישיי ישראל, מרק זנדמן, אמר בתגובה כי החברה פיטרה עובדים, ואולם הפיטורים לא הגיעו להיקף שעליו מדברים בתמ"ס. זנדמן סירב לנקוב במספר המפוטרים, וציין כי מדיניות החברה היא לא לפרסם את מספר מפוטריה ברחבי העולם. "וישיי העולמית מפטרת עובדים כמו כל חברה אחרת בתחום האלקטרוניקה", הוסיף.

למשרד התמ"ס נודע כי ראשי וישיי נפגשו באחרונה עם ראש הממשלה, אריאל שרון, שהבטיח להם מענק בסך 30% בגין השקעה חדשה בנגב שהיקפה 80 מיליון דולר. לדברי בכיר בתמ"ס, שרון הבטיח בנוסף להעניק לוישיי סיוע במימון הכשרה מקצועית לכ-300 עובדים נוספים כתחליף לפיטוריהם שיחייבו את המדינה בתשלום דמי אבטלה. הפגישה עם שרון התקיימה לאחר שוישיי קיבלה תשובה שלילית ממשרדי האוצר והתמ"ס לבקשתה למענק של 30%. משרדים אלה הבהירו כי על פי הנוסחה הקבועה ב"חוק הנגב", המאפשר מענק עד 30%, זכאית החברה למענק בשיעור של כ-23% בלבד. בפגישה עם שרון השתתפו מרק זנדמן וד"ר פליקס זנדמן, יו"ר ונשיא וישיי העולמית.

אמש הביעו בכירים בתמ"ס זעם על פנייתה של חברת וישיי לראש הממשלה לקדם את ענייניה, ורואים בה ניסיון לעקוף את משרד התמ"ס. לדבריו, נודע לתמ"ס כי מנכ"ל משרד ראש הממשלה, אביגדור יצחקי, שוקל להעביר את הדיון בענייני וישיי לוועדת שרים מיוחדת, ובכך להוציא את הטיפול בסוגייה מהגורמים המקצועיים בתמ"ס. "בתמ"ס רואים בחומרה רבה פנייה למשרדים לא רלוונטיים", מסר הבכיר. לדבריו, כל בקשותיה של וישיי יידונו בימים הקרובים לצד המידע החדש על היקף הפיטורים בחברה.

מדיניות התמ"ס היא לעצור מענקים לחברה שקיבלה תמיכה ממשלתית ואינה עומדת בתוכנית העסקית, במיוחד בסעיף של תעסוקה או יצוא. בסוף 2000 אושרו לוישיי מענקים בסך 62 מיליון דולר על השקעות מתוכננות בדימונה ובבאר שבע ב-310 מיליון דולר. השקעות אלה, ככל הידוע, הוקפאו על רקע משבר תעשיות ההיי-טק שפגע במכירות וישיי בעולם.

וישיי מייצרת בבאר שבע ובדימונה נגדים ושבבי טנטילום, ובמגדל העמק קבלי קרמיקה. החברה תיכננה באמצע 2000 להכפיל השקעותיה בישראל למיליארד דולר ולהכפיל את מצבת העובדים לכ-8,000 בתוך חמש שנים. עם זאת, משבר ההיי-טק שגרר לירידת הזמנות בחברה הביא ב-2001 להקפאת השקעותיה בעולם ובישראל. למרות זאת הציעה החברה לבדוק השקעה חדשה בבאר שבע בתחום ייצור פרוסות סיליקון בכ-80 מיליון דולר, אם תקבל מענק בשיעור של 30% שמאפשר "חוק הנגב". כן ביקשה החברה להחיל את חוק הנגב על השקעותיה האחרות שאושרו, ושעדיין לא בוצעו בדרום ב-310 מיליון דולר. בקשה זו נדחתה לחלוטין על ידי משרד האוצר בנימוק שהחוק אינו חל על השקעות שאושרו לפני שנכנס לתוקף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully