וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

100 אלף בשנה הראשונה

הארץ

14.10.2001 / 9:11

מנכ"ל ערוצי זהב מאמין שנתוני החדירה הנמוכים של האינטרנט המהיר ישתנו

מאת הדר חורש

ביום שני, ערב שמחת תורה, הגישו שלוש חברות הכבלים למשרד התקשורת את בקשותיהן להפעלת שירותי אינטרנט מהיר. הבקשות לא כללו שירותי טלפון, שכן החברות אינן יכולות עדיין ליטול על עצמן את ההתחייבויות הנדרשות לקבלת הרישיון: לוח מועדים מוגדר להפעלת השירות והתחייבויות לאיכות ולמספר מוגדר של שירותים.

רק ביולי טען סגן נשיא דסק"ש, בני אינהורן, כי טכנולוגיה לשירותי טלפון על גבי הכבלים קיימת, וחברות הכבלים יפעילו אותה בתוך שנה ממועד קבלת הרישיון. אינהורן אמור היה לדעת מה הוא אומר. דסק"ש שולטת בחברת הכבלים תבל, שהקימה חברה בת מיוחדת, תבל טלקום, להכשרת תשתית הכבלים לשירותי תקשורת.

דווקא מנהלי חברות הכבלים האחרות, מתב וערוצי זהב, הודיעו כי אינם מכירים טכנולוגיה זמינה שתאפשר לכבלים להתחרות בבזק בזמן הקרוב. הניסיונות שנעשו עד כה בשירותי טלפון על גבי הכבלים היו מוגבלים בהיקפם. איכות התקשורת אינה מתחרה עדיין באיכות שמציעות מערכות מסורתיות מהסוג שמפעילה בזק. הכדאיות הכלכלית בהשקעה במערכת, לנוכח צניחת מחירי התקשורת, מוטלת בספק.

הקשיים החמורים של חברת הכבלים האירופית UPC, בעלת מניות בתבל, ובעבר מודל החיקוי שלה, בוודאי לא חיזקו את ביטחונם של מנהלי הכבלים ביכולתם להפוך למתחרה של ממש בבזק.

למרות הקשיים הטכנולוגיים והעסקיים, ולמרות העובדה שחברות הכבלים אינן מבקשות רישיון לשירותי תקשורת טלפונית, ואינן יכולות להצביע אפילו על מועד משוער לכניסתן לשירותי הטלפוניה, הן לא מוותרות. באוגוסט הציגו שלושת מנהלי חברות הכבלים את שירותי הטלפון כמטרה העיקרית של בקשת המיזוג שהניחו על שולחנו של הממונה על ההגבלים העסקיים.

הטקטיקה של חברות הכבלים מובנת: מיזוג החברות יאפשר להן לפטר מאות עובדים ולחסוך הוצאות של עשרות מיליוני שקלים בשנה. החיסכון יאפשר להתחרות ביעילות רבה יותר בחברת הלוויין ולעמוד בחובות הכבדים שנטלו על עצמן לצורך שדרוג התשתית והכניסה לשירותי טלוויזיה דיגיטלית ואינטרנט רחב פס.

זהו אינטרס עסקי לגיטימי, אבל קשה לגייס תמיכה ציבורית למהלך כזה. נוח יותר לכבלים לדבר על שירותי הטלפון שיתאפשרו בזכות המיזוג, ולהציג את מי שמתנגד למיזוג כמי שמנסה להגן על המונופול של בזק בתחום התקשורת הפנים ארצית.

רווח משני מהמיזוג, אם כי לא מבוטל, יהיה לבעלי המניות בעבר ובהווה של חברת ערוצי זהב. ב-99' מכרה בעלת השליטה בערוצי זהב את מניותיה לקבוצת פישמן-ידיעות אחרונות ולתבל. העסקה הושלמה בכפוף לאישור הממונה על ההגבלים העסקיים, שהחליט לא לאשר את העסקה. על פי ההסכם בין הצדדים, לא ניתן לבטל את העסקה לחלוטין. פסילת הממונה מחייבת את הרוכשים להעביר את המניות לגוף אחר, שיזכה באישור הממונה.

בעלות לא ברורה

הסיכויים לאתר קונה למניות במחירים שנקבעו לעסקה ב-99' הם אפסיים, וכך תקועה ערוצי זהב במצב משונה: בעלי המניות שלה אינם יכולים להפעיל את השפעתם, מכיוון שהמניות אינן ברשותם אלא בידי נאמן. קבוצת עורק נותרה אחראית לניהול ערוצי זהב, אף שאין בידיה מניות של החברה. ובינתיים מנהל עמי אבן, מנכ"ל קבוצת מוניטין-גלובס שבשליטת פישמן, את ערוצי זהב, למגינת לבו של הממונה על ההגבלים, הרואה במינוי זה השתלטות-בפועל של פישמן מכוחן של מניות שאינן ברשותו.

היעדר הבעלות הברורה עשויה להיות אבן נגף גם בעסקות המימון של קווי זהב, עניין כאוב בפני עצמו בשוק הכבלים. כיום נראה כי רק החלטה על מיזוג בין חברות הכבלים עשויה לפתור את בעיית הבעלות והשליטה על ערוצי זהב, אבל איש אינו אומר כי אחד המניעים העיקריים של קבוצת ערוצי זהב בבקשת המיזוג הוא פתרון בעיית הבעלות.

נאמן לקו ההסברה המתואם של חברות הכבלים, אומר עמי אבן, מנכ"ל ערוצי זהב, כי המניע העיקרי למיזוג אינו בהכרח בעיות ההתייעלות של חברות הכבלים: "המניע למיזוג הוא שירותי הטלפון: רק חברת כבלים ממוזגת תוכל לממן ולהקים תשתית לשירותי טלפון ארצית שתתחרה בבזק. את ההתייעלות נוכל לבצע גם ללא מיזוג. כשתסתיים חדירת חברת הלוויין והשוק יתייצב, נוכל לקצץ חלק גדול ממערכי השיווק והשירות שלנו, ולפטר עשרות עובדים".

פיטורי עשרות עובדים עשויים לא להספיק בשוק הקשה והתחרותי של חברות הכבלים. הניסיון המר של בזק בהחדרת שירות האינטרנט המהיר מלמד כי תרומתו הצפויה של השירות החדש לרווחי חברות הכבלים עלולה להיות אפסית עד שלילית. דמי המנוי שמשלמים מנויי הטלוויזיה צנחו בעקבות התחרות עם הלוויין ועלויות התוכן הרקיעו שחקים.

אבן: "אני צופה שכאשר תתייצב התחרות עם חברת הלוויין, המנויים לא ישלמו פחות ממה שהם שילמו לפני כניסת הלוויין לשוק, כלומר 160-150 שקל לחודש. אני מעריך שזה יקרה עד סוף 2003. אז גם יסתיים העידן האנלוגי בכבלים, ונוכל להרחיב את השירותים האינטראקטיוויים שלנו".

התחרות עם חברת הלוויין נראית עדיין מאיימת. באחד מרגעי השיא שיגרה חברת הלוויין משווקים לאזור מגוריו של אליעזר פישמן, עם הצעה להצטרפות חינם.

המבצע הוגדר על ידי מנכ"ל חברת הלוויין, שלמה לירן, "מבצע נקודתי לאזור אחד בלבד למשך כמה שעות". אבן לא מאמין שמאמץ זה יוכל להימשך זמן רב: "אין כיום אפשרות להורדת מחירים נוספת, מפני שאנחנו כבולים למחירים הגבוהים של התכנים. אני מאמין שבמוקדם או במאוחר יתעשתו גם בממשלה ובבזק ולא יאפשרו לחברת הלוויין להפסיד סכומי עתק כאלה. השנה יפסידו חברות הכבלים והלוויין ביחד כמיליארד שקל וחצי. לכולם ברור שהמצב הזה צריך להיפסק".

אבן מודה שחברת הלוויין ממשיכה להקיז מנויים מחברות הכבלים, אך לדבריו, קצב הנטישה של הכבלים פחת בכמחצית מאז החל השירות הדיגיטלי בכבלים. להערכתו, כמחצית מהמנויים החדשים של הלוויין מגויסים עדיין מקרב מנויי הכבלים. נוכח מלחמת המחירים, קשה להצביע על יתרון בולט לאחד הצדדים, אך נראה שהכבלים עדיין סובלים מנחיתות בתחום היצע הערוצים.

אבן: "אנחנו פועלים להרחיב את מספר הערוצים וחותמים כל הזמן על הסכמים לערוצים חדשים. בקרוב נתחיל לשדר את ערוץ 'החיים הטובים'

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully