וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחירי המזון מסכנים את יציבות העולם

הדר תדמור

13.4.2008 / 9:42

הבנק העולמי הודיע כי 33 מדינות, ממקסיקו ועד תימן, עומדות בפני אי שקט סוציאלי, בעקבות העלייה במחירי המזון והאנרגיה

יו"ר קרן המטבע הבינלאומית, דומיניק שטראוס קאהן, הזהיר בסוף השבוע כי אם מחירי המזון יישארו גבוהים ההשלכות על חלק מאזרחי המדינות המתפתחות, בעיקר באפריקה, יהיו קשות.
קאהן הוסיף כי מחירי המזון הגבוהים עלולים להביא לחוסר יציבות במאזני הסחר של המדינות, אשר ישפיעו גם על המדינות המפותחות. "לא מדובר כאן רק בבעיה הומאניטרית", אמר קאהן.
קאהן אמר כי אם המחירים ימשיכו לעלות, "אלפים, מאות אלפי אנשים ירעבו. ילדים יסבלו מתת-תזונה, שהשלכותיה ילוו אותם לשארית חייהם".

בין יתר ההשלכות של עליית מחירי המזון חוששים מנהיגים ברחבי העולם מאי שקט סוציו-פוליטי. האיטי, מצרים והפיליפינים הן בין המדינות אשר עומדות בפני אי שקט כזה, בשל מחסור במזון בסיסי בעקבות עליית המחירים. ראש ממשלת האיטי, ז'אק אדוארד אלקסיס, הודח מתפקידו בהצבעת אי אמון, לאחר שבוע של הפגנות אלימות במדינה בעקבות עליית מחירי המזון והאנרגיה. נשיא האיטי, רנה פרוואל, הציג תכנית לקיצוץ מחירי האורז ב-15%. בבנגלדש ב-20 אלף עובדים פרצו בהפגנה אלימה בשל עליית מחירי המזון.

ביום שבת קראה שרת הפיתוח הגרמנית לרגולציה על מחירי הסחורות המשומשות בייצור דלק אלטרנטיווי, כמו תירס. "אין זה מקובל שהיצוא של שמנים טבעיים יאיים על אספקת המזון לאנשים החיים במצב של עוני", אמרה היידה-מארי ויצ'ורק-זול. השרה אמרה כי על העולם לחוקק חוקים שבראשם מטרות, כמו עצירת ההתחממות הגלובאלית, אבטחת מזון לכל שכבות האוכלוסיה ופיתוח סוציאלי.

קרן הסיוע אוקספם (Oxfam) טענה כי המדינות העשירות הן האחראיות העיקריות למשבר המזון, מכיוון שהן מקצצות את הסיוע למדינות המתפתחות ומעודדות את ייצורם של הדלקים האלטרנטיביים מתוצרת חקלאית. בשבוע שעבר עלה מחיר האורז לרמת שיא, לאחר שהפיליפינים - יבואנית האורז הגדולה בעולם - הודיעה על כוונתה לרכוש מיליון טון של אורז. בנוסף לכך, מדינות יצוא האורז הודיעו על כוונתן להוריד בכמויות יצוא האורז על מנת להבטיח את אספקתו לתושביהן.

סין, מצרים, וייטנאם והודו - בעלות למעלה משליש יצוא האורז העולמי, החלו לקצץ ביצוא האורז השנה במטרה להגן על המלאים. הבנק העולמי הודיע כי 33 מדינות, ממקסיקו ועד תימן עומדות בפני אי שקט סוציאלי, בשל העלייה במחירי המזון והאנרגיה במשך שש שנים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully