וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פישר: "השקל ימשיך להתחזק בטווח הבינוני והארוך"

טל לוי

13.4.2008 / 15:31

הסיבות לכך הן התחזית לצמיחה גבוהה יותר בישראל לעומת ארה"ב וגוש היורו, היחלשות הדולר בעולם והעובדה שמשבר האשראי פסח על ישראל

למרות רצונו של בנק ישראל לחזק את הדולר, מתברר שגם הוא נאלץ להודות כי מדובר במשימה מאתגרת למדי. נגיד בנק ישראל, פרופ' סטנלי פישר, אמר בישיבת הממשלה בה השתתף היום כי "השקל ימשיך להתחזק בטווח הבינוני והארוך", והמליץ למשקיעים להיערך לכך מבעוד מועד. פישר ציין כי הסיבות לכך הן התחזית לצמיחה גבוהה יותר בישראל לעומת ארה"ב וגוש היורו, היחלשות הדולר בעולם והעובדה שמשבר האשראי פסח על ישראל. "לא ניתן לעמוד מול כל המגמות הללו" אמר.

פישר השתתף היום בישיבת הממשלה בה נכחו גם שר האוצר, רוני בר-און ומנכ"ל משרד האוצר, ירום אריאב. פישר ייצג את בנק ישראל, שאחד מתפקידיו הוא לשמש כיועץ הכלכלי לממשלה. פישר הביע את תמיכתו בגישת שר האוצר לשמירה על המשמעת התקציבית במסגרת היעדים שהוגדרו מראש. יעד הוצאות הממשלה גדל בכל שנה ב-1.7% והגירעון התקציבי אמור לעמוד על לא יותר מ-1.6% מהתוצר המקומי הגולמי.

הנגיד הדגיש כי אם הממשלה תמשיך באותה מדיניות תקציבית לצד מדיניות ריבית של בנק ישראל הסקטור הפרטי, המשקיעים ומשקי הבית ימשיכו לתת אמון במשק הישראלי, להשקיע בו ולצרוך. הנגיד ציין הזכיר כי מטרת המדיניות היא להביא את האינפלציה לתוך יעד יציבות המחירים עוד השנה. הנגיד אף תמך בהצעת שר האוצר להעניק לחלק מבעלי העסקים הטבת מס, ובעמדתו שאין צורך להעניק הפחתות מיסים נוספות. הנגיד קרא לממשלה לתמוך בעמדת שר האוצר לשמור על היעדים התקציביים ולהתנגד ללחצים להגדלת הוצאות וגירעון.

תחזית הצמיחה של בנק ישראל ל-2008 הורדה באחרונה ל-3.2%. פישר ציין כי אמנם מדובר בתחזית נמוכה לעומת השנים האחרונות, אך מדובר בצמיחה דומה לצמיחה הממוצעת במשק הישראלי ב-25 השנים האחרונות, והיא גבוהה משמעותית מהצמיחה החזויה בארה"ב ובאירופה השנה.

"נקודת הפתיחה של ישראל טובה ביחס למשקים אחרים"

שר האוצר, רוני בר-און, ובכירי משרדו הציגו הבוקר בפני הממשלה סקירה אודות התפתחויות הכלכלה בישראל. הסקירה עסקה בהתפתחויות הכלכלה הגלובלית, צמיחה מתונה כחלק מההשלכות האפשריות על הכלכלה הישראלית, התפתחויות ברבעון הראשון של 2008 והמדיניות התקציבית שמוביל משרד האוצר.

שר האוצר ציין כי חשוב לזכור שנקודת הפתיחה של המשק הישראלי טובה ביחס למשקים אחרים בעולם, "לאחר ארבע שנות צמיחה של למעלה מ- 5% בממוצע, הכלכלה הישראלית מאוזנת יותר, נשענת על מספר מנועי צמיחה מרכזיים בהם הצריכה הפרטית, ייצוא מגוון יותר, שיפור מתמשך במדדים שונים בהם רמת התעסוקה, היקף ההשקעות ומאזן התשלומים". בר-און הוסיף כי הכלכלה הישראלית נחשפה בהיקף מצומצם יחסית למשבר הסאב-פריים ומשבר הנזילות שאחריו וזאת בין היתר, בשל השונות של שוק ההון הישראלי, הפיזור שלו ורמת הסיכונים אליהם נחשף לעומת שווקים אחרים במערב.

עם זאת, הדגיש שר האוצר כי אי הוודאות, המשבר בשוקי ההון במערב והשינויים בשערי החליפין צפויים להשפיע על הביצועים הריאליים של הכלכלה הישראלית והם אלה שהביאו אותנו למסקנה כי צפויה צמיחה מתונה יותר כבר בשנת 2008. מנכ"ל משרד האוצר, ירום אריאב, אמר כי "האינדיקאטורים בשלב זה מעידים על המשך צמיחה גם אם במידה מתונה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully