וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שר החקלאות: להטיל על הערים השוכנות לאורך החופים התפלת מי ים

עמירם כהן

13.4.2008 / 16:04

על פי ההצעה הממשלה תרכוש מהעיריות את עודפי המים שיותפלו

לדבריו, בערי החוף תתאפשר הקמת מתקני התפלה בקלות רבה, בשל קרבתן לים והבעלות שיש להן על קרקעות מתאימות להקמת המתקנים. ההצעה קובעת כי העיריות יקימו את מפעלי ההתפלה באמצעות מכרזים שיפרסמו בשיטת BOT.



עוד אמר השר, כי עלות התפלת מ"ק מים במתקני ההתפלה הפועלים כבר באשקלון ובפלמחים, זהה בקירוב למחיר המים שמשלמות הערים הללו לחברת מקורות - 2.80 שקל למ"ק. מכאן שהקמת מתקני ההתפלה בידי ערי החוף לא תייקר את מחירי המים לתושבים, וייתכן שהמים אף יוזלו.



לפי ההצעה, העיריות ישלמו לחברות ההתפלה בעד המים שיסופקו לתושבים מההכנסות ממכירת המים לתושבים, במחיר קבוע ואחיד שייקבע על ידי הממשלה.



סעיף נוסף בהצעה קובע שהממשלה תתחייב לרכוש את עודפי המים מהעיריות ולהוליכם לאזורי הביקוש. סוגיה זו עשויה ליצור בעיית הולכה שתיפטר בכך שחובת ההולכה תוטל על חברת מקורות.



כדי ליישם את פיזור המים בין הצרכנים תידרש מקורות להניח תשתיות הולכה נוספות, מפני שכל מערכות ההולכה הקיימות מותאמות להעברת מים מצפון הארץ לדרומה, בעוד שלפי ההצעה תידרש מערכת הולכה נוספת ממערב למזרח ומדרום לצפון.



שר החקלאות מציע עוד, כי הממשלה תטיל על חברת מקורות לייצר בתוך שנה עוד 100 מיליון קוב מי קולחין להשקיה חקלאית שיאפשרו המרת כמות דומה של מים שפירים מהחקלאות לשימוש במגזר העירוני, וכן להקים מוביל מי קולחין נוסף, המוביל המזרחי, שיאפשר את העברת מי הקולחין הנוספים לאזורי הביקוש בדרום הארץ ובנגב.



לדברי שר החקלאות, בתקופת חירום זו במשק המים יש להתעלם מעניין התחרות במשק ולאפשר למקורות לבצע בהקדם פרויקטים שבתחום התמחותה. התפלת מים לשימוש ביתי לעיר בגודלה של חיפה מחייבת הקמת מתקן בהספק 30 מיליון מ"ק לשנה, בהשקעה הנאמדת ב-60 מיליון דולר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully