וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נחמה ינסה להרוויח במקום שבו נכשל: נחמה ובנק לאומי ישקיעו 300 מיליון דולר באג"ח מגובות משכנתאות

שרון שפורר

14.4.2008 / 6:58

קרן שבה השקיעו לאומי והיו"ר לשעבר של בנק הפועלים תרכוש אג"ח בערך נקוב של כמיליארד דולר

לפי הערכות, קריסטל אופורטיוניטי תרכוש את התיק מאחד משלושת הבנקים הגדולים בעולם, שמחסל בימים אלה את השקעותיו באג"ח מגובות משכנתאות ותזרימי מזומנים מהלוואות שניתנו לצרכים אחרים. היקף העסקה צפוי להגיע ל-200-300 מיליון דולר, ולצורך ביצועה יוקם קונסורציום של בנקים וקרנות שאותו תוביל קריסטל אופורטיוניטי.



תיק האג"ח המובנה כולל בעיקר את הנתח של איגרות חוב Super Senior, כלומר הנתח הזכאי לעדיפות בקבלת תזרימי מזומנים ובשעבודים על הנכסים המגבים את האיגרות ביחס לאיגרות נחותות יותר, שגם הן מדורגות AAA.



קשה להחמיץ את האירוניה שבהשקעה המשותפת של נחמה ולאומי בקריסטל אופורטיוניטי. היו"ר לשעבר של בנק הפועלים, שהיה בין האחראים למדיניות הרכישה של מוצרי אשראי מובנים שיצרו, וכנראה עוד ייצרו, לבנק הפועלים הפסדים של מאות מיליוני דולרים חובר למתחרה הגדול שלו, בנק לאומי, כדי לרכוש במחירי חיסול איגרות חוב מובנות.



בנק לאומי, שהשקיע עד כה בנכסים מגובי משכנתאות מסוג שנחשב לבטוח יותר ושהונפק על ידי סוכנויות פדרליות, החליט כנראה שזה הזמן לאתר הזדמנויות בשוק החבוט של אג"ח מגובות משכנתאות. לאומי השקיע עשרות מיליוני דולרים בקריסטל אופרטיוניטי והוא שותף בניהול של הקרן שהקימו רני פרידריך ושותפו, חמי רפאל.



קרן למצבי מצוקה



קריסטל אופורטיוניטי, שמוגדרת כ-Distress Fund, קרן המיועדת לנצל מצבי מצוקה בשוק, גייסה עד כה 200 מיליון דולר מתוך 500 מיליון דולר שהיא מתכננת לגייס. הרעיון העומד מאחורי ההשקעה של הקרן הוא כי אג"ח מסוג CDO ירדו בשיעור חד באופן משמעותי ממה שירד שוק הסאבפריים כולו, והסיבה לכך היא היעדר ביקוש למכשירים אלה וריבוי בהיצע, ובמלים אחרות - משבר נזילות בשוק.



הקרן פועלת על בסיס נתונים ומערכת שמנתחת כל משכנתא ומשכנתא במכשיר המיועד לרכישה על פי 70 פרמטרים שונים ברמה חודשית, כמו דירוג האשראי של הלווה (Fico), רמת הדוקומנטציה של העסקה ויחס ההלוואה לערך הנכס, וכך היא מתמחרת את ה-CDO שהיא מעוניינת לרכוש. המדיניות של מנהלי הקרן שמרנית, כאשר תזרים של משכנתא שאינה עומדת ולו באחד מהפרמטרים מתוך ה-70 שנבדקו מתומחר באפס ולא משלמים עבורו.



מנגנון סלקציה זה אמור לאתר תיק נכסים שיניב בהסתברות גבוהה תזרים מזומנים אמין, באופן שהסיכוי להפסד על רכישת תיק איגרות החוב נמוך, ואילו הסיכוי להשבחה גדול.



פרידריך, שייסד יחד עם שותפו רפאל את קרן קריסטל אופורטיוניטי, הביא בשנתיים האחרונות כשש סדרות אג"ח מבוססות מכשירים מובנים לבורסה. לסדרות האלה היתה הצלחה רבה, והן גייסו מאות מיליוני שקלים ממשקיעים בישראל. ואולם עם פרוץ משבר האשראי החלו הורדות דירוג מאסיוויות לרבים מהנכסים שמגבים את התזרים לסדרות האג"ח, וזאת על רקע החששות מפגיעה קשה בהחזר החוב של לווי המשכנתאות, ושלוש סדרות מתוך השש שהונפקו למשקיעים מוסדיים כבר נקלעו לקשיים והחלו מבצעות משיכות מכרית הביטחון המיועדת לגבות את ההתחייבויות למשקיעים.



-



איגרות חוב שתשלומי הקרן והריבית שהן ישלמו למשקיעים מגובים בתזרימי המזומנים מהלוואות משכנתא שניתנו לרוכשי דירות



-



איגרות חוב שתשלומי הקרן והריבית שהן ישלמו למשקיעים מגובים בתזרימי המזומנים מתיק של אג"ח שנרכש על ידי החברה שהנפיקה את ה-CDO


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully