וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משבית את המשק למען אינטרסים פרטיים?

טל לוי

14.4.2008 / 9:38

יו"ר הסתדרות עובדי המדינה הוא גם דירקטור בבנק יהב, שהפסיד לדיסקונט במכרז המאפשר להעניק לעובדי המדינה הלוואות מסובסדות

מי שניסה לקבל שירותים במשרד הרישוי, במשרד הפנים או בלשכות הבריאות התרגז בוודאי למראה הדלתות הסגורות שקיבלו את פניו. אבל מה שלא כתוב על הדלתות הוא שיוזם השביתה, יו"ר הסתדרות עובדי המדינה, אריאל יעקובי, הוא גם דירקטור בבנק יהב.

לא רבים יודעים, אולם העילה הרשמית לשביתה היא החלטת החשב הכללי להכיר רק בהלוואות שנוטלים עובדי המדינה מבנק דיסקונט, ולא באלה הנלקחות מבנקים אחרים, לרבות בנק יהב, שבבעלות עליו מחזיקה הסתדרות עובדי המדינה. עובדי המדינה זכאים לקבלת הלוואות מסובסדות וההחזר עליהם מבוצע באמצעות תלוש המשכורת.

אריאל יעקבי מונה לתפקיד יו"ר הסתדרות עובדי המדינה בתחילת פברואר 2006 במקום עופר עיני שמונה ליו"ר ההסתדרות לאחר 7 שנים בתפקיד. יעקובי, דירקטור בבנק יהב, החליט להשבית את המשק בטענה כי על האוצר להכיר גם בהלוואות שמעניק בנק יהב ששימש במשך עשרות כבנק של עובדי המדינה.

נבהיר את הדברים: יעקובי הוא דירקטור בבנק יהב והוא משבית את המשק למען פעילותו הכלכלית של בנק יהב - כאשר האינטרס האמיתי של עובדי המדינה עשוי להיות דווקא הפוך.

בנק דיסקונט הוא שזכה, באופן חוקי, במכרז (על פני בנק יהב) שמאפשר לו להעניק לעובדי המדינה הלוואות מסובסדות שההחזרים עליהם מנוכים ישירות מתלוש המשכורת. התחרות בין יהב לדיסקונט דווקא עושה רק טוב לעובדי המדינה, שנהנים משני בנקים שמתחרים על ליבם. הזכיה של דיסקונט במכרז תחסוך למדינה כ-400 מיליון שקל על פני 7 שנים. התחרות עושה קצת פחות טוב לבנק יהב שכעת נאלץ להיכנס לתחרות.

הבנק של העובדים או המכרז של האוצר?

בנק יהב (ששמו המלא הוא בנק יהב לעובדי המדינה) הוקם בשנת 1954 כבנק ייעודי המשרת את עובדי המדינה. הבנק משרת כיום יותר מ-150 אלף לקוחות הנחשבים ללקוחות טובים שהבנקים מעוניינים ביקרם. מדובר באנשים עם בטחון תעסוקתי גבוה ובדרך כלל בעלי שכר גבוה מהממוצע במשק.

עד לפני שנה, היה יהב הבנק של עובדי המדינה אולם הוא מעולם לא זכה במכרז למתן השירותים. כל ניסיון לערוך מכרז טורפד - אם על ידי יהב, אם על ידי מקורבי הבנק בחלונות הגבוהים ואם על ידי הסתדרות עובדי המדינה, המחזיקה 25% ממניותיו (המדינה מחזיקה ביתרת המניות).

דו"ח של מבקר המדינה שפורסם לפני שנה מתח ביקורת חריפה על העובדה שיהב ממשיך לתת שירותי בנקאות לעובדי המדינה מבלי שזכה במכרז. גם בשבוע בו נערך המכרז ואפילו ביום פתיחת המעטפות, נאלץ בית הדין לעבודה לענות לעתירות שהוגשו נגד קיום המכרז. יומיים לפני קיום המכרז, אמר מנכ"ל המזרחי טפחות, אלי יונס, כי אין צורך בביצוע המכרז שכן יהב נרכש על ידי בנק בינוני ולא על ידי אחד משני הבנקים הגדולים.

בסוף 2006, הוציא החשב הכללי, ירון זליכה, את השירותים הללו למכרז בו זכה לבסוף בנק דיסקונט. זליכה אמר בזמנו כי "הפטור ממכרז שקיבל בנק יהב הוא אחד המושחתים במדינת ישראל - והגיע הזמן לשים לו סוף".

באופן אירוני, דיסקונט זכה במכרז למתן הלוואות מסובסדות לעובדי המדינה שלושה ימים בלבד לאחר שהמזרחי טפחות הודיע כי ירכוש 50% מבנק יהב תמורת 371 מיליון שקל. כעת נאבקים יהב ודיסקונט על ליבם של עובדי המדינה - לא רק על מקטע ההלוואות, אלא גם במאמץ למשוך אליהם את החשבון השוטף של עובדי המדינה. מדובר במאבק שעולה לבנקים כסף רב ומיטיב עם קהל היעד, שזוכה לתנאים מפנקים במיוחד הכוללים הלוואות בריבית נמוכה במיוחד, פטור מעמלות והטבות משמעויות נוספות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully