וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פישר: "ישראל תמשיך לצמוח בקצב מכובד"

טל לוי

14.4.2008 / 11:25

אמר, כי "בסופו של דבר מדובר בצמיחה דומה לממוצע הישראלי במשך 25 השנים האחרונות". לדבריו, משרד האוצר ממשיך במדיניות הנכונה והשקולה

"אין ספק שהמשק הישראלי יושפע מההאטה בצמיחה העולמית, אבל התחזית של בנק ישראל, כמו גם של כמעט כל החזאים, היא שהמשק הישראלי יצליח לצמוח בקצב מכובד למרות המצב הקשה משקים המערביים" - כך אמר נגיד בנק ישראל, פרופ' סטנלי פישר, בכנס "פורבס" שנערך הבוקר במלון שרתון סיטי טאואר ברמת גן.

פישר אמר כי המשק הישראלי מושפע מההאטה והדבר מתבטא בירידת מחירים בשוק המניות ובעליה בפרמיות הסיכון בשוק האג"ח וכן בשל האטה בביקושים לסחורות ולשירותים בכל העולם. תחזית הצמיחה של בנק ישראל עומדת כיום על 3.2% (לעומת תחזית של 4.2% במשרד האוצר) ופישר אמר כי אמנם מדובר בצמיחה נמוכה יותר מזו לה הורגלנו בשנים האחרונות אולם בסופו של דבר מדובר בצמיחה דומה לממוצע הישראלי במשך 25 השנים האחרונות.

פישר אמר כי גם אם הכנסות המדינה ממסים יקטנו, אין צורך להעלות את שיעור המס. "הדבר האחרון לו אנו זקוקים, במיוחד כעת, הוא אובדן אמינות במדיניות המקרו כלכלית של הממשלה והדבר עלול לעלות לנו ביוקר באמצעות עלייה בשיעורי הריבית שנקבעים בשוקי ההון ושתגרום בסופו של דבר לפגיעה נוספת בצמיחה ובתעסוקה", אמר פישר. לדבריו, משרד האוצר ממשיך במדיניות הנכונה והשקולה מבלי להיענות לדרישות ל"היפראקטיוויות חסרת תועלת".

פישר דיבר על תפקידו העיקרי של בנק ישראל לשמור על יציבות המחירים באמצעות מדיניות הריבית. עוד אמר כי עצמאותו של הבנק המרכזי חשובה מאד להצלחת המשק בשל הפיתוי ההרסני שיכול להיות לממשלה להדפיס כסף כדי לממן את פעילותה במקום להטיל מסים על התושבים. "הדרישה להדפיס כסף יכולה ללבוש צורות שונות כמו דרישה להוריד ריבית אשר בהתחלה אולי תורמת לצמיחה אבל בסופו של דבר מובילה לאינפלציה", אמר פישר.

"אופק קצר - עד הבחירות הקרובות"

פישר אמר כי הדרישה להדפסת כסף בעייתית וכי מדובר "בסכנה גדולה, במיוחד במדינות דמוקרטיות משום שבדרך כלל יש לממשלות דמוקרטיות אופק קצר, עד הבחירות הבאות". דבריו של פישר מתיישבים היטב עם מחקרים של בנק ישראל בעבר שהראו כי אופן ההתנהלות של מדינת ישראל הוא בעיקר לטווח קצר ופחות בראייה לטווח ארוך.

פישר אמר כי למרות שהדפסת כסף מובילה בסופו של דבר לאינפלציה, היא אינה עומדת בראש דאגותיהן של הממשלות, למרות השפעתה ההרסנית על המשק והחברה. "במילים אחרות, במדינות דמוקרטיות, יש לממשלות נטייה אינפלציוניות. אי לכך, חשוב שיציבות המחירים תופקד בידי מוסד מקצועי ועצמאי מכל שיקול ומעורבות פוליטיים שיפעל מתוך ראייה ארוכת טווח" אמר פישר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully